بانک و بیمه

دلایل اصلی ناترازی بانکی| تسهیلات تکلیفی بانک ها ۱۵۰۰ همت

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: محمد شیریجیان معاون سیاست پولی بانک مرکزی در جلسه تحلیل قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکی با بیان اینکه نظر موسسات در مورد برنامه هفتم اخذ شد، گفت: گفت: آنچه بانک مرکزی مد نظر داشت عملا در بخش های مختلف برنامه اجرا نشد. در عین حال تحت صلاحیت سیاست گذار پولی قرار گرفته و تعارضاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم مشکلات ساختاری وجود دارد، همانطور که در برنامه های قبلی اولویت های توسعه اقتصادی کشور مشخص نشده است و مسیر توسعه برای پیگیری اولویت ها و اولویت ها باید بر اساس منافع اقتصادی اولویت های توسعه اقتصادی کشور باشد. مشخص نشده اند. چرا ۹۰ درصد تامین مالی بر عهده نظام بانکی است اما مشخص نمی شود که منابع بر چه اساسی باید تخصیص داده شود؟ یکی از موضوعات برنامه توسعه بنگاه های خرد است، اما سابقه برنامه های کلان اقتصادی به گونه ای است که این نوع توسعه در دولت های مختلف با شکست مواجه شده است و منابع محدود کشور را به بنگاه های خرد اختصاص داده ایم و این شرکت ها هستند. با توسعه اقتصادی کشور همخوانی ندارد

بیشتر عدم تعادل های بانکی کشور ناشی از سرریز عدم تعادل از سایر حوزه هاست و با اصلاح سایر عدم تعادل ها، عدم تعادل بانکی نیز برطرف می شود.

شریجیان تصریح کرد: الگوی توسعه اقتصادی مطلوب ما، الگوی توسعه ای است که بر بنگاه های بزرگ و صادرات محور تمرکز می کند و در نتیجه رقابت پذیری و کیفیت محصولات را بالاتر می برد، اولویت بندی برنامه در حل مشکلات نامشخص است و ناهماهنگی هایی داریم. در ساختار کلان اقتصادی کشور، اما اگر آن را بررسی کنیم، بیشتر ناهنجاری های بانکی کشور ناشی از سرریز عدم تعادل از سایر حوزه هاست و زمانی که سایر عدم تعادل ها برطرف شود، عدم تعادل بانکی نیز برطرف می شود.

معاون سیاست های پولی بانک مرکزی گفت: با توجه به محدودیت منابع، باید در برنامه هفتم با یکسری اهداف و آرمان های متناقض روبه رو باشیم که تا رسیدن به اهداف خود فاصله زیادی دارد. این برنامه میانگین رشد اقتصادی کشور را ۸ درصد عنوان می کند و می گوید در پایان برنامه رشد نقدینگی به ۱۳.۸ درصد می رسد و در پایان برنامه ۱۰۰ درصد اضافه برداشت بانک برطرف می شود. به دلیل این مشکلات، دستیابی به اهداف برنامه، یعنی شهرت و اعتبار برنامه، به یک برنامه تنظیمی تبدیل شده است.

رشد نقدینگی در سال جاری ۲۳ درصد با تلورانس ۲ درصد است که نظام بانکی می تواند حداکثر ۱۵۰۰ همات رد دیون بپردازد که باید براساس بودجه ۱۶۰۰ همات پرداخت شود.

وی افزود: برنامه هفتم یک چشم انداز ۵ ساله است که تضمین می کند بودجه به گونه ای تصویب شود که اهداف برنامه محقق شود. پیش بینی رشد نقدینگی در سال جاری رشد ۲۳ درصدی با تلورانس ۲ درصدی است که نظام بانکی می تواند حداکثر ۱۵۰۰ حمت پرداخت کند که باید بر اساس بودجه ۱۶۰۰ حمتی پرداخت شود.

شیرجیان در پایان سخنان خود تصریح کرد: پرداخت تعدادی از تسهیلات اجباری کمکی به تقویت زیرساخت ها نمی کند و رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق نمی شود. اهداف برنامه هفتم محقق نمی شود، برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی ۱۱۵۰۰ منبع نیاز است و ۹۰ درصد بار تامین مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است که بازدهی ارائه تسهیلات را کاهش می دهد که در واقع ۷۰ درصد است. از طریق شبکه بانکی تامین مالی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا