طلا و ارز

دلایل افزایش اخیر قیمت دلار چیست؟/ پیش بینی روند بازار ارز

به گزارش ایران تحلیل، مرتضی عزتی درباره دلایل افزایش نرخ دلار و ادامه این روند صعودی قیمت ارز و همچنین ادعای برخی مسئولان مبنی بر اینکه این افزایش ها دلیل اقتصادی ندارد، گفت: به هر حال. این افزایش نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان به ۵۴ هزار تومان نیز یک عامل اقتصادی است.» و عوامل متعددی بر بازار ارز تأثیر گذاشته است.

عوامل موثر در افزایش نرخ ارز

وی ادامه داد: عوامل اقتصادی از اساسی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز هستند و زمانی که عوامل دیگری از جمله سیاسی، نظامی، روابط خارجی و … در نوسانات ارز دخیل هستند، تاثیر این عوامل به دلیل پیش بینی شدن است. عوامل غیراقتصادی باعث تغییر تعداد متغیرهای اقتصادی در آینده و در نتیجه تغییر شرایط ایجاد شده نرخ ارز می شود. به عبارت دیگر این عوامل منجر به شکل گیری انتظارات اقتصادی می شود و انتظارات اقتصادی در پیش بینی آینده دخیل هستند و پیش بینی آینده نیز باعث افزایش نرخ ارز می شود. بر اساس این پیش بینی ها، فعالان اقتصادی حاضرند قیمت ارز بیشتری را بپردازند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در این شرایط عرضه‌کنندگان ارز به دلیل اینکه انتظار دارند نرخ ارز در آینده افزایش پیدا کند، نرخ‌های بالاتری را اعلام می‌کنند.

عزتی گفت: اکنون اگر تنش وجود داشته باشد، ظرفیت تولیدی اقتصاد ایران به اندازه ای نیست که ارز بیشتری را جذب کند، بنابراین عرضه ارز در کشور کاهش می یابد و همچنین در صورت وجود تنش نظامی، خروج سرمایه افزایش می یابد. این شرایط تقاضای ارز در حال تشدید است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که عرضه ارز کاهش یافته و تقاضا افزایش یافته، قیمت ارز افزایش می یابد، گفت: فعالان اقتصادی چنین پیش بینی ای دارند و به همین دلیل محاسبه کرده اند که نرخ ارز افزایش می یابد. در آینده نزدیک منطقی نیست که اکنون نرخ ارز را با قیمت کمتر بفروشیم و این منطق پیش بینی های اقتصادی است.

عزتی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور که رشد اقتصادی بالایی نداریم و تقاضا برای خروج سرمایه از کشورمان زیاد است، تقاضا برای ارز افزایش یافته و از طرفی تولید ایران افزایش یافته است. و صادرات افزایش نمی یابد و تقویت نمی شود. انتظار می رود افزایش تقاضا بر قیمت ها فشار وارد کند.

احتمال افزایش قیمت دلار تا پایان سال

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز حداقل تا پایان سال افزایش پیدا کند، گفت: اگر تولید کشور رشد نکرده و قیمت‌های ریالی داخلی افزایش پیدا کرده است، عموماً منطق خارجی‌ها این است. قیمت های ریالی چه چیزی تبدیل به ارز می شود; کالاهای داخلی نخرید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین فعال اقتصادی برای تبدیل دلار به ریال قیمت ها را تحت فشار قرار می دهد و تورم داخلی صاحبان ارز را وادار می کند تا قیمت پیشنهادی را مطابق با قیمت قبلی عرضه کنند و همین عامل باعث کاهش نرخ ارز می شود. اما به دلیل شوک نسبی ناشی از حوادث نظامی و سیاسی، با فروکش این عوامل افزایش نرخ ارز متوقف یا تا حدودی فروکش خواهد کرد.

عزتی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت در مهار افزایش نرخ دلار گفت: احتمالا تصور عمومی در دولت این است که افزایش ناگهانی نرخ ارز متاثر از اتفاقات نظامی و سیاسی اخیر در منطقه بوده است و دولت هیچ مشکلی ندارد. کنترل این رویدادها از سوی دیگر دولت تمام برنامه های خود را برای کنترل بازار ارز و نوسانات ارزی اجرا کرده است و به نظر می رسد در این شرایط برنامه دیگری برای کنترل بازار ارز ندارد و می توانست اقداماتی انجام دهد.

وی تاکید کرد: در صورت تداوم این روند و انفعال دولت برای کنترل افزایش نرخ ارز و همچنین تداوم و حتی تشدید شوک های برون زای غیراقتصادی، افزایش نرخ ارز احتمالا ادامه خواهد داشت مگر اینکه تدابیری اتخاذ شود. اجتناب از تنش و مهار افزایش نرخ بهره. دلار برای انجام








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا