بانک و بیمه

دلایل مثبت های خفیف و کم رمق بورس

بازار؛ گروه تبادل: از ابتدای سال، دولت اوراق قرضه نقدی خود را با نرخ سود ۲۵ تا ۲۶ درصد منتشر کرده است. اکنون صندوق هایی که این اوراق را خریداری کرده اند دچار مشکل شده اند زیرا این نرخ سود برای هیچکس جذاب نیست. صندوق های بازنشستگی آنها همچنین منابع خود را از دست می دهند، بنابراین در حال حاضر هیچ تقاضایی برای خرید وجود ندارد. بانک ها و شرکت های بیمه عمدتاً از وزارت امور اقتصادی اوراق می خرند. در نتیجه اوراق فعلی و آتی با مشکل خریدار مواجه می شوند.

پویان مظفری معتقد است شرایط اقتصادی در ایران بسیار انقباضی است و به همین دلیل بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این سیاست قرار می گیرد. با این حال می توان پیش بینی کرد که بازار سهام ایران در سال آینده بازدهی بالاتری نسبت به صندوق های اوراق قرضه داشته باشد.

از الان تا پایان سال، دولت برای پایان سال حداکثر به ۸۰ همات پول نیاز دارد و این پول در نهایت یک جایی پیدا می شود. با توجه به چشم انداز کسری بودجه بالا برای سال آینده که بر اساس فرض تحقیق درآمدهای نفتی حدود ۵۰۰ حمت تخمین زده می شود، باید گفت که بزرگترین زیان دهندگان گواهی سپرده ۳۰ درصدی اولاً دولت هستند و ثانیاً. خریداران اوراق قرضه دولتی از ابتدای سال.

پویان مظفری با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی در ایران بسیار انقباضی است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این سیاست قرار گرفته است، اما می توان پیش بینی کرد که بورس ایران بازدهی بالاتری نسبت به صندوق های سرمایه گذاری داشته باشد. سال آینده. درآمد ثابتی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه در بلندمدت هیچ بازاری با بورس رقابت نمی کند، افزود: در حال حاضر ممکن است سپرده های ۳۰ درصدی تنها رقیب این بازار باشد. بنابراین، بسیاری از سرمایه گذاران به سمت ترکیبی از پرتفوی های ۵ نسبتی رفته اند.
او توضیح داد که اخیراً شاهد رشد بیت کوین بوده ایم که تحت تأثیر سیاست های اقتصادی نیست، بلکه تحت تأثیر ETF ها است. آنها می گویند که ۱۰ برابر مقدار بیت کوین استخراج شده در روز است. اما این روند قطعا ادامه نخواهد داشت و ETF ها خرید خود را به تعداد بیت کوین های استخراج شده کاهش می دهند و این روند صعودی در قیمت ارزهای دیجیتال ماهیت موقتی خواهد داشت. این جریان پول به سمت بازار سهام را تقویت می کند.
در حال حاضر شرایط شرکت ها از نظر صورت های سود و زیان بدتر شده و تحت تاثیر سیاست های مالی، هزینه های شرکت ها به طور مستمر افزایش یافته و درآمدهای آنها کاهش یافته و در نهایت حاشیه سود آنها کاهش یافته است. در حالی که کنترل شدید دلار با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن، این ارز و سایر ارزها را در مقایسه با بسیاری از کالاهای سرمایه ای و مصرفی ارزان جلوه داده است. در واقع مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی با نرخ دلار بالاتر مطابقت دارد.

دلایل تحولات مثبت جزئی در بازار سهام
با انتشار خبر توقف عرضه اولیه و همچنین عدم تعهد بازارسازان به فروش، بورس حال منفی خود را کنار گذاشت و اندکی جو مثبت را تجربه کرد. اما ارزش معاملات بسیار پایین و نگران کننده است و به سختی به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بازار سهام در حال حاضر بیش از حد فروش است و حتی کوچکترین تمایل به خرید می تواند شرایط منفی را به مثبت تبدیل کند.

به گفته مجتبی سلطانی، فشار فروش بر برخی نمادها همچنان رو به کاهش است، اما از سوی دیگر اگرچه ارزش معاملات در بازار سرمایه به شدت کاهش یافته است، اما همچنان خروج پول از بورس و صندوق های بازنشستگی وجود دارد.

مجتبی سلطانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای پروژه محور با زیان بالا در راس نمادها قرار دارند، اظهار کرد: پس از افت های اخیر ارزش دلاری بورس کاهش چشمگیری داشته و به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه فشار فروش بر برخی نمادها همچنان در حال کاهش است، تصریح کرد: از سوی دیگر اگرچه ارزش معاملات در بازار سرمایه به شدت کاهش یافته است، اما همچنان خروج پول از بورس و صندوق های بازنشستگی وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان فنی بر این باورند که بدون توجه به تحولات اساسی، بازار در نقاطی قرار دارد که همواره شاهد بازدهی حتی موقتی بوده ایم. بنابراین، بسیاری از چارتیست ها به دنبال بهانه ای برای بازگشت بازار و شناسایی یک نمودار شاخص کل نقطه عطف هستند.
بر اساس گزارش های بازار، بسیاری از سیاست ها بی اثر شده اند، به عنوان مثال نرخ سود ناکارآمد در جریان نقدینگی بی اثر شده است و همانطور که می دانید مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها اثربخشی آن را از بین می برد. سیاست انقباض پولی دقیقاً چنین کارکردی دارد. اگر منبع آلودگی یا تورم رفع یا کنترل نشود، ادامه سیاست های انقباضی نتیجه معکوس خواهد داشت.

در ماه های اخیر نمادهای پروژه محور مبتنی بر جریان پول و بازیگر محور بیشترین رشد و توجه را داشته اند. به نظر می رسد تا زمان بازگشت اقبال نسبی به بازار شرایط به همین منوال خواهد بود، اما اگر وضعیت بورس کمی بهتر شود، احتمالا نمادهای کوچکی که اکنون قیمت بسیار پایینی دارند، خواهند بود.

پس از تقریبا یک سال سیاست انقباضی سختگیرانه که به نوبه خود سیاست انقباضی بلندمدتی را در پیش گرفت، بانک مرکزی در اقدامی شوک محور نرخ سود رسمی را به بالای ۳۰ درصد رساند. بسیاری بر این باورند که با توجه به عدم رسیدگی به منشا تورم و همچنین ناهماهنگی در سیستم بانکی، این حرکت نتیجه معکوس خواهد داشت و منجر به تورم بیشتر همراه با رکود و کمبود خواهد شد. البته در میان مدت اثر معکوس پیش بینی می شد، اما افزایش مجدد نرخ ارز نشان می دهد که شاید حتی سود آنتی بیوتیک در کوتاه مدت اثر خود را از دست داده است.

در ماه های اخیر نمادهای پروژه محور مبتنی بر جریان پول و بازیگر محور بیشترین رشد و توجه را داشته اند. به نظر می رسد تا بازگشت اقبال نسبی به بازار شرایط به همین منوال باشد اما در صورت بهبود اندکی وضعیت بورس احتمالا نمادهای کوچک با قیمت بسیار پایین عملکرد بهتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا