ترندهای روز

دلفینی که به خاطر مشکل «جنسی» به شناگران حمله می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان بر این باورند که یک دلفین پوزه بطری نر هند و اقیانوس آرام مسئول حملات سالانه به ساحل‌نشینان استان فوکوی ژاپن است و این کار را از روی “تنهایی” انجام می‌دهد. به گفته کارشناسان، حمله یک دلفین به شناگران در ژاپن احتمالاً تنها و از نظر جنسی ناامید است.

امسال حداقل ۱۸ نفر در حملات دلفین ها در استان فوکوی زخمی شدند. این موضوع به یک رویداد سالانه در این حوزه تبدیل شده است. اکثر جراحات ناشی از گزش جزئی هستند، اما برخی از ساحل‌نشینان از زمان شروع حملات در سال ۲۰۲۲، شکستگی استخوان را نیز تجربه کرده‌اند.

بر اساس عکس ها و فیلم های گرفته شده، محققان به این نتیجه رسیدند که یک دلفین بینی بطری نر هند و اقیانوس آرام (Tursiops aduncus) مسئول این حملات بوده است.

تادامیچی موریساکا، استاد مرکز تحقیقات آبزیان در دانشگاه میه ژاپن، می‌گوید: «ما دیده‌ایم که این دلفین به‌طور تصادفی در ساحل ظاهر می‌شود و اگر کسی در اطراف باشد، گاز می‌گیرد، دور می‌شود و دوباره این کار را انجام می‌دهد. به نظر من، او به دنبال نوعی تعامل با مردم است.”

دلفین ها به آرامی یکدیگر را به عنوان یک رفتار اجتماعی عادی در بین خود گاز می گیرند، بنابراین شاید دلفین فکر می کند که رابطه دوستانه ای با انسان دارد.

موریساکا گفت: “اگر واقعاً می خواست حمله کند، می توانست با تمام قدرت حمله کند و گاز بگیرد، اما به آرامی گاز می گیرد.” به همین دلیل، احتمالاً این یک حرکت دوستانه است تا تلاش برای حمله به انسان ها!».

ما نمی دانیم چرا این دلفین تنها است. دلفین های بینی بطری معمولاً در گروه های کوچک زندگی می کنند. نرهایی که با دلفین های ماده جفت می شوند گاهی آنها را گاز می گیرند و تعقیب می کنند. به همین دلیل، موریساکا معتقد است که دلفین های فوکویی می خواهند با انسان ها مانند جفت رفتار کنند.

سایر محققان نیز حدس می زنند که بخشی از این حملات ممکن است نتیجه تمایل دلفین برای جفت گیری باشد. دلفین ها اجتماعی بودن خود را به روش های فیزیکی نشان می دهند.

درست مانند انسان‌ها و سایر حیوانات اجتماعی، نوسانات هورمونی، درماندگی جنسی یا میل به تسلط می‌تواند دلفین را وادار کند که به افرادی که می‌خواهند با آن تعامل داشته باشند آسیب برساند. از آنجایی که دلفین ها حیوانات قدرتمندی هستند، این واکنش آنها باعث صدمات و صدمات به انسان می شود.

مقامات استان فوکوی مردم را از تعامل با دلفین ها منع کرده اند. آنها علائم هشدار دهنده و بروشور نصب کرده اند، گشت های نجات غریق راه اندازی کرده اند و ساعات شنا را در برخی سواحل محدود کرده اند، و دستگاه های صوتی زیر آب را نصب کرده اند که صداهای با فرکانس بالا منتشر می کنند تا دلفین ها را از ساحل دور کنند.

با این حال، موریساکا نگران است که دلفین به دستگاه های صوتی عادت کند، بنابراین او می خواهد یک سیستم تشخیص اکو بسازد تا به مسافران ساحل هشدار دهد که دلفین در حال نزدیک شدن است. او معتقد است که با بیرون رفتن مردم از آب، دلفین ها چیز جالبی در سواحل پیدا نمی کنند و در نهایت ساحل را ترک خواهند کرد.

اگر تعامل انسان و دلفین ادامه یابد، وضعیت ممکن است خطرناک تر شود. دلفین ها ممکن است شروع به تلاش برای اثبات تسلط خود بر انسان کنند و رفتار تهاجمی نشان دهند.

موریساکا گفت: “تابستان گذشته ما شاهد چنین چیزهایی بودیم، بنابراین من بسیار نگران بودم.” آنها حدود ۲.۵ متر طول و حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند، بنابراین ممکن است با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت حمله کنند که در این صورت هرگونه برخورد با انسان مانند یک تصادف شدید رانندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا