محیط زیست

دلیل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق با منشأ معدنی اطراف شهر است

به گزارش خبرگزاری افق میهن و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داریوش گل علیزاده افزود: در روزهای اخیر هوای شهر تهران در وضعیت مناسبی نبود و دلیل آن ذرات معلق مواد معدنی است. منشا، ذرات گرد و غبار و مراکز اطراف شهر تهران.

وی با اشاره به اینکه استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و یزد نیز در شرایط مشابهی قرار دارند، گفت: البته منشا آلودگی این شهرها تا حدودی متفاوت است، به عنوان مثال در شهر یزد، اراضی تخریب شده اطراف فعالیت شهری و صنعتی در این امر دخیل است. است.

وی میانگین مصرف برق در کشور را ۷۹ هزار مگاوات دانست و بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار مگاوات افزایش داشته است و این بدان معناست که مصرف سوخت نیروگاه ها نیز افزایش یافته است و این باعث می شود. ناکس می بینم تبدیل به ذرات معلق ثانویه می شوند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شرایط کیفی هوا به گونه ای است که باید وابستگی خود را به سوخت های فسیلی به حداقل برسانیم و در این زمینه وزارت نیرو باید برنامه ای ارائه کند تا بدانیم. در برابر نارضایتی چه اقداماتی انجام خواهیم داد؟

گل علیزاده افزود: شدت مصرف انرژی در کشور نشان می دهد که جزو سه کشور اول هستیم و این با درآمد ناخالص ملی همخوانی ندارد. بخشی از این مشکل مربوط به تجهیزات و بخشی به الگوی مصرف در کشور است.

وی اذعان داشت: ما در سال ۳۰۰ روز امکان استفاده از انرژی خورشیدی را داریم اما اکنون سهم ما از انرژی است. قابل تکرار کمتر از یک درصد است و قرار بود در ۴ سال به ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مزایای توسعه انرژی قابل تکراربیان کرد: در صورت تامین انرژی از منابع انرژی قابل تکرار برای اقتصاد کشور مفید است و در آینده از آلودگی های زیست محیطی می کاهد.

وی افزود: بیش از ۹۴ درصد انرژی کشور از سوخت های فسیلی تامین می شود و باید وابستگی به سوخت های فسیلی را در کشور کاهش دهیم تا آلودگی ها کاهش یابد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل آلاینده ثانویه ازن آن را یکی از دغدغه های مهم این روزها دانست و افزود: ازن پایین جو آلاینده بسیار خطرناکی است و به دلیل وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده های فرار است که به ازن نگرانی ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

گل علیزاده گفت: وزارت نیرو باید گام های اساسی با زمان بندی و هزینه مشخص در این زمینه طراحی کند و در این راستا شاخص ارزیابی نیز مشخص باشد در غیر این صورت هزینه اصلاح این روند در آینده بسیار بیشتر از امروز.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا