ترندهای روز

دلیل مخالفت امریکا با قطعنامه اروپا علیه ایران/ فرصت طلایی برای احیای برجام؟!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

رسول سلیمی: ماجرای توقف قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران از زمانی آغاز شد که وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت جو بایدن به متحدان اروپایی فشار می آورد تا قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را پس بگیرند. این نشریه به نقل از دیپلمات ها نوشت: در حالی که انگلیس و فرانسه در حال آماده سازی طرحی علیه تهران هستند، جو بایدن با چنین اقدامی مخالف است زیرا می خواهد از تشدید تنش ها با تهران قبل از ایران تحلیلات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز امسال جلوگیری کند. به گفته آنها، ایالات متحده همچنین تعدادی دیگر از کشورها را تحت فشار قرار داده است تا از رای دادن به این قطعنامه خودداری کنند.

کشورهای اروپایی نگران فعالیت های هسته ای ایران هستند که به گفته آنها اورانیوم در کشورمان برای ساخت سه سلاح هسته ای غنی شده است. غربی ها می گویند غنی سازی تا این حد نمی تواند هدف غیرنظامی دیگری داشته باشد.

دلیل مخالفت آمریکا با قطعنامه اروپا علیه ایران/ فرصت طلایی برای احیای برجام؟!

در همین راستا خبرگزاری رویترز روز جمعه چهارم خرداد وی به نقل از دیپلمات ها نوشت: آمریکا و سه کشور اروپایی بر سر مقابله با ایران با پیگیری قطعنامه علیه این کشور در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اختلاف نظر دارند. رویترز تاکید کرده بود که پیگیری چنین قطعنامه ای در شورای حکام می تواند به تشدید تنش منجر شود.

در همین حال، رافائل گروسی ۱۷ اردیبهشت او به ایران سفر کرد و با مقامات ایرانی درباره نحوه همکاری با آژانس مذاکره کرد. او پس از بازگشت از تهران گفت که طرفین به “تفاهم مشترک” رسیده اند و ایران به او گفته است که آماده است روی اقدامات مشخص کار کند. وی همچنین گفت: مسائل سه دسته است. بازرسی ها، مسائل باقی مانده و اقدامات داوطلبانه ای که ایران می تواند انجام دهد.

خبر تعلیق قطعنامه علیه ایران از زمانی منتشر شد که سقوط بالگرد رئیس جمهور کشورمان فرصتی ۵۰ روزه برای تغییر رئیس جمهور در ایران فراهم کرد. در آن روزها آمریکایی ها در عمان در حال مذاکره پنهانی و غیرمستقیم با ایران بر سر مسائل منطقه بودند. اگرچه بعداً یک خبرنگار آمریکایی از حضور علی باقری به عنوان نماینده ایران در این مذاکرات خبر داد، اما همزمان بامداد یکشنبه ۶ خرداد خبری در شبکه اجتماعی X منتشر شد مبنی بر اینکه دریادار علی شمخانی بار دیگر مسئولیت پرونده هسته ای را برعهده گرفته است اما اجرای کار همچنان بر عهده وزارت امور خارجه است. این خبر ابتدا مورد تردید برخی تحلیلگران و خبرنگاران سیاست خارجی قرار گرفت اما کمتر از چند ساعت بعد صحت آن تایید شد. اما این خبر به طور رسمی از سوی مقامات مربوطه تایید یا تکذیب نشده است. در اخبار منتشر شده آمده است که شمخانی از سه ماه گذشته یعنی اواخر وقت به خاک سپرده شده است. اسفند او سال گذشته مسئولیت این پرونده را بر عهده گرفت.

دلیل مخالفت آمریکا با قطعنامه اروپا علیه ایران/ فرصت طلایی برای احیای برجام؟!

ناظران سیاسی بر این باورند که آمریکایی ها با چشم انداز احیای برجام به دنبال تنش زدایی با ایران در دو مورد مسائل منطقه ای و هسته ای ایران هستند. در چنین شرایطی، در صورت تصویب قطعنامه علیه ایران، چون چنین قطعنامه ای احتمال واکنش ایران را در دو مذاکره موازی پیش رو خواهد داشت، آمریکا ترجیح می دهد با این استدلال که تحریم ها علیه ایران در حال افزایش است جلوی اروپایی ها را بگیرد. و اگرچه نفت ایران با تخفیف فوق‌العاده به چین فروخته می‌شود، اما تداوم تحریم‌ها که منجر به تداوم تورم و کاهش ارزش پول ملی ایران شده است، در تحقق وعده‌های اقتصادی دولت مورد حمایت دولت موفق نبوده است. . بنابراین تحلیلگران بر این باورند که ممکن است ایران و آمریکا از ۵۰ روز مانده به ایران تحلیلات ریاست جمهوری برای احیای برجام در شرایطی تاریخی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا