بانک و بیمه

دلیل کاهش قیمت دلار چیست

بازار؛ گروه تبادل: در روزهای اخیر با کاهش قیمت دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومانی شد و در حال حاضر در این کانال ثابت است. همین موضوع باعث شد تا برخی رسانه ها درباره دلایل کاهش قیمت ارز گمانه زنی کنند. برخی این امر را ناشی از دستکاری ارزی دانستند و انتقاداتی نیز داشتند. در حالی که سیاست بانک مرکزی در سال گذشته مدیریت بازار ارز بر اساس تعادل بین عرضه و تقاضا بود. بنابراین با افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و همچنین آزادسازی منابع ارزی کشور نزد بانک های خارجی، تثبیت قیمت دلار در بازار در دست بانک مرکزی است.

البته در حال حاضر بازار ارز در نوسان است. بنابراین قیمت ارز که در این مقطع چندین هزار تومان کاهش یافته است، طبیعتاً با کاهش تقاضا همزمان شده است. به عبارت دیگر، دلالان ارز چشم انداز قیمت دلار را در کوتاه مدت خوش بینانه نمی دانند.

علی اکبر نیکبال، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سال ها مداخله دولت در بازار ارز این شبهه را ایجاد کرده است که دولت کسری خود را از طریق ارز جبران می کند، گفت: در حال حاضر بازار ارز به طور طبیعی در نوسان است ارز که اکنون چندین هزار تومان کاهش یافته، البته با کاهش تقاضا همراه است. به عبارت دیگر دلالان ارز چشم انداز قیمت دلار را در کوتاه مدت خوش بینانه نمی دانند.

وی با بیان اینکه بازار ارز در بلندمدت متاثر از انتظارات تورمی است، اما کاهش اخیر ناشی از این مشکل نیست، تصریح کرد: در شرایط کنونی هزینه های دولت نسبت به درآمدهای خود کاهش پیدا نکرده است. یا برعکس: درآمدهای دولت افزایش چشمگیری نداشته است. به همین دلیل تقاضای کلی در کشور تغییر نکرده است.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه تغییرات قیمت دلار نمی تواند ناشی از عرضه یکباره دلار در بازار باشد، گفت: بنابراین مدیریت بازار مستلزم مدت زمان بیشتری است. بنابراین در یک مقطع زمانی این نوسانات ناگهانی ناشی از آزادسازی منابع ارزی یا رشد صادرات نفت رخ داد. اما برای تثبیت روند اصلاحی بازار ارز نیاز به افزایش مستمر درآمدهای ارزی است.

وی افزود: البته دولت در ایران حساب ارزی دارد. زمانی که درآمد ارزی به طور ناگهانی افزایش می یابد، مستقیما وارد بازار نمی شود. زیرا هجوم ناگهانی پول به بازار منجر به نوساناتی می شود. اما به تدریج بخشی از افزایش درآمدهای ارزی بر بازار دلار تاثیر می گذارد.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه قیمت ارز در بازار با تورم کالاها مرتبط است، گفت: دولت باید سیاست بلندمدتی برای تثبیت قیمت ارز اتخاذ کند. همانطور که سایر کشورها بازار ارز را مدیریت می کنند. این مشکل باعث شده تورم آنها در بدترین حالت به ۸ درصد برسد.

وی افزود: در واقع کینز گفت که تورم بین ۲ تا ۳ درصد باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای تولیدکنندگان می شود. در واقع آنها برای کسب سود بیشتر محصولات بیشتری تولید می کنند. به همین دلیل است که کشورهای توسعه یافته در حال حاضر تورم حدود ۳ درصدی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا