محیط زیست

دمای هوای اصفهان تا نیمه دوم مرداد فراتر از نرمال است

منصور شه فروش در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به اعلام رکورد بیشینه دمای بالای ۴۰ درجه در روز جاری در ۲۱ شهرستان استان اصفهان، اظهار کرد: دمای هوا در استان اصفهان بین دو تا پنج درجه بالاتر از میانگین است. همزمان با تقویت توده هوای گرم در منطقه نیمه گرمسیری. استان ادامه دارد.

او اضافه کرد: خوروبیابانک و چوپانان با دمای ۴۷ درجه سانتیگراد، زواره، با درود و مهاباد با ۴۵ درجه، کاشان و آران و بیدگل با ۴۴ درجه، اصفهان و نسخه بالاترین دما با ۴۳ درجه ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: افزایش حداقل دما در سطح شهر خوردن کمینه دمای بیابانک ۳۳ درجه، اردستان ۳۰ درجه، اصفهان ۲۸ درجه، مهاباد ۳۱ درجه، انارک ۳۲ درجه، چوپانان و زواره ۳۱ درجه و با درود ۲۹ درجه پیش بینی می شود.

وی تصریح کرد: همین وضعیت جوی و الگوی گرم تابستان در روز یکشنبه در استان ادامه دارد و از روز دوشنبه به تدریج شاهد کاهش یک تا دو درجه ای در استان خواهیم بود.

این فروشنده شیشه گفت: افزایش سرعت باد از روز دوشنبه در مناطق شمالی و شرقی استان موجب خیزش کانون های گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید و افزایش غلظت آلاینده های جوی و آلاینده می شود. شاخص در روز سه شنبه در وضعیت ناسالم برای عموم قرار خواهد گرفت. با رعایت این شرایط تذکر لازم به دستگاه های اجرایی ادارات محیط زیست، مرکز بهداشت و اداره کل سکوت و اجرای وظایف مندرج در دستورالعمل مدیریت اضطرار گرد و غبار به شهرداری ها ابلاغ شد.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود از اواسط هفته آینده مجددا با تداوم الگوی گرم تابستان به ۲۰ برسد. مرداد ادامه خواهد داشت، در همین مدت شاهد افزایش دما در استان نسبت به نرمال خواهیم بود.

این فروشنده شیشه ادامه داد: با توجه به کاهش ساعات اداری در روز جاری و تعطیلی ادارات در پنجشنبه گذشته، حدود ۱۰۰ مگاوات برق مصرفی در بخش اداری گزارش شد.

وی افزود: ضمن تشکر از مشترکان برق خانگی و اهالی مناطق شهری و روستایی به دلیل رعایت الگوی مصرف برق و آب، از کلیه مشترکین تجاری و عمومی برق فروشگاه های زنجیره ای پاساژها، مجتمع های تجاری تقاضا می شود اصول را کاملا رعایت کنند. صرفه جویی در مصرف برق با خاموش کردن سیستم های روشنایی، تابلوهای تبلیغاتی در طول روز و در اوج مصرف، دمای سیستم های خنک کننده را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس اعلام کشوری در پی استقرار توده هوای گرم و اعلام تعطیلی مراکز دولتی و ادارات و بانک ها در سراسر کشور در روز یکشنبه، مراکز امدادی، فوریت ها و اورژانس در سطح استانی در قالب ۳۲۰ تیم آماده ارائه خدمات پزشکی و اورژانسی مورد نیاز است و برای حفظ سلامت عمومی، خودمراقبتی و دستورالعمل های بهداشتی در برابر گرمازدگی ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: انجام ندادن ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز و در معرض هوای گرم و آفتاب، انجام امور در ساعات اولیه صبح و کاهش سفرهای غیر ضروری در ساعات اوج گرما، استفاده از وسایل حفاظت فردی در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش در اکثر مواقع UV تابش از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.

این فروشنده شیشه تصریح کرد: اشعه ماوراء بنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیسی است که از خورشید به زمین می رسد که زمانی رخ می دهد که ازن لایه استراتوسفر کاهش می یابد و باعث آفتاب سوختگی افرادی می شود که در معرض تابش هستند و در ارتفاعات بیشتر است.

وی گفت: تاکید مجدد مدیریت بحران بر رعایت الزامات مربوط به صرفه جویی در مصرف برق و آب و کمک به تامین آب و برق پایدار توسط تمامی مشترکین اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و اداری است.

وی افزود: برای جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و ضایعات گیاهی در فضای سبز و جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد گرد و غبار و آلودگی هوا می شود، رعایت اصول ایمنی در رانندگی با خودروها با رفع عیوب از خودروها در مقابل حرارت. جوشاندن خودرو، ترکیدن لاستیک، آتش سوزی در خودرو به دلیل قرار دادن وسایل آتش نشانی زا مانند اسپری، رعایت اصول ایمنی ترافیک جاده ای به دلیل کاهش میدان دید و گرمازدگی مورد تاکید است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا تیم های امداد و نجات، پلیس راه و هلال احمر به ارائه خدمات ترافیکی و کنترل تصادفات در پایگاه های جاده ای و شهری، ایستگاه های بزرگراهی و تقویت امکانات و اعمال نظارت در مجتمع های خدماتی رفاهی می پردازند. محورها در سه روز گذشته ۲۳۰ خودرو به دلیل موج گرما امداد رسانی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا