محیط زیست

دمای هوای مهاباد با ۴۹ درجه در اصفهان رکورد زد/هوا تا ۲ درجه خنک می‌شود

لیلا امینی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن درباره پیش بینی وضعیت جوی استان اصفهان اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهد که طی پنج روز آینده استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی آسمان صاف در ساعات بعدازظهر به تدریج افزایش می یابد، گاهی وزش باد و در مناطق شرقی و مرکزی غبار رقیق همراه با کاهش احتمالی کیفیت هوا پیش بینی می شود.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به شرایط همرفتی، تا اوایل هفته در ساعات بعدازظهر به صورت محلی در مناطق مستعد و ارتفاعات غرب و جنوب استان رگبار باران خفیف پیش بینی می شود. همچنین پیش بینی می شود توده هوای گرم تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به تداوم هوای گرم و افزایش تدریجی دما تا یکشنبه هفته آینده در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از ۱۵ مرداد آغاز شده و تا امروز با افزایش نسبی میانگین دما و افزایش نسبی اشعه مضر فرابنفش خورشید همراه خواهد بود.

امینی ادامه داد: تداوم استقرار توده هوای گرم، افزایش نسبی دما یک تا سه درجه سانتیگراد، کاهش دید و کیفیت هوا بر اثر وزش باد و افزایش گرد و غبار و ازن در سطح زمین پیش بینی می شود. .

وی بیان کرد: خطر گرمازدگی به ویژه برای گروه های حساس و کودکان و سالمندان، افزایش مصرف برق و آب، احتمال خسارت به محصولات باغی و کشاورزی، احتمال آسیب به دام، طیور و زنبور عسل، احتمال آسیب به برخی تاسیسات و تجهیزات صنعتی در ساعات بعد از ظهر تا شب، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا در نیمه شمالی، شرقی و مرکزی استان از خطرات سامانه مذکور است.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: افزایش دمای هوا طی هفته جاری تمامی مناطق استان به ویژه مناطق مرکزی، شمالی و شرقی اصفهان، فرودگاه اصفهان، نجف آباد، کبوترآباد، خمینی شهر، برخوار را تحت تاثیر قرار می دهد. دولت آباد)، آران و بیدگل، کاشان، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، ورزنه، مهاباد، زواره، فلورجان، لنجان (زرین شهر)، مبارکه و مورچه خورت بیشتر به چشم می خورند.

وی بیان کرد: افزایش نسبی دما و تداوم هوای گرم در طول روز و تداوم آن در هفته موجب افزایش مصرف حامل های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی و افزایش غلظت می شود. آلاینده های ناشی از افزایش ازن در سطح زمین.

امینی ضمن هشدار نسبت به آلودگی گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم مردم و احتمال اختلال در تردد در نیمه شرقی و شمالی استان گفت: مردم از تردد غیرضروری و فعالیت بدنی در ساعات گرم روز از فضاهای باز خودداری کنید.

وی بر لزوم خودداری از آبیاری مزارع و باغات در ساعات گرم روز، پرهیز از افروختن آتش در مراتع و مناطق جنگلی و در صورت روشن شدن، اطمینان از خاموش شدن کامل آن قبل از خروج از محل، در هنگام رانندگی در هنگام کاهش دید احتیاط کرد. و پارک نکنید ماشین از کنار ساختمان های نیمه ساخته و درختان در حال پوسیدگی عبور کرد.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت آینده حداقل دمای هوا یک تا دو درجه کاهش می یابد، افزود: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتیگراد خواهد رسید حداقل دما فردا صبح به ۲۴ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

وی با توجه به اینکه دمای هوای ۲۵ شهر اصفهان در مرز و بالای ۴۰ درجه سانتیگراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: مهاباد با بیشینه دمای ۴۹ درجه و بویین میاندشت با حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد گرمترین و خنکترین شهرها هستند. مناطق در استان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا