فناوری

دوئل رسانه‌ای بر سر گیشه/ خزاعی: سینما احیا شد، اسعدیان: ذوق نکنید!

بعد از- برخلاف ویترین پر زرق و برق سینمای ایران که این روزها با ثبت رکوردهای تاریخی در گیشه همه را شگفت زده کرده است، گویی اتفاقات دیگری زیر پوست سینما در حال رخ دادن است و هر از چند گاهی شاهد شکل گیری جنجال های رسانه ای هستیم. ریشه در نگرانی های جدی دارند. در مورد آینده. سینمای ایران دارد

به گزارش فردا، آنچه مشهود است رشد غیرمنتظره اقتصاد سینمای ایران در سال گذشته است، اما تمام بار این رشد بر دوش دو تا سه فیلم کمدی و بیش از ۸۰ درصد فیلم‌هایی است که به سینما راه پیدا کرده‌اند. چرخه غربالگری هنوز در شرایط خوبی است. آنها آن را در گیشه تجربه نمی کنند.

حالا مدیران سینمایی به قسمت اول این پیشنهاد افتخار می کنند و منتقدانشان به قسمت دوم نگاه می کنند و ابراز نگرانی می کنند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی این هفته گفت و گوی مهمی با خبرگزاری ایرنا داشت که بخش های مختلف آن با بازتاب های مختلفی در محافل سینمایی همراه بوده است و بخش قابل توجهی از این گفتگوی تفصیلی به پاسخ به این موضوع اختصاص داشت. سوال این سوال که چرا مدیران سینماهای فعلی مدعی «احیای سینما» هستند؟

نگاه اول؛ خزاعی چه گفت؟

نمی توان کتمان کرد که محمد خزاعی در یکی از حساس ترین دوره های سینمای ایران سکان هدایت سازمان سینمایی را در دست گرفت، دورانی که از اوج شیوع ویروس کرونا و ورشکستگی سینماها آغاز شد. در بستر تحولات و التهابات سیاسی و اجتماعی، تحت تأثیر جنبش «زنان». زندگی آزادی» ادامه یافت و اکنون به امروز رسیده است.

خزاعی در گفت و گوی خود تاکید کرد: به یاد دارم در سال ۱۴۰۰ که وارد سازمان سینمایی شدیم، به دلیل شیوع کرونا، فاجعه بزرگی در سینما رخ داد و در برخی موارد شاهد تعطیلی کامل سالن های سینما بودیم. تعطیل شدند و به حقوق کارمندانشان یارانه پرداخت کردند، حتی بسیاری از کارگران سینما از کار اخراج شدند و در عین حال با تراکم بالای فیلم، ۲۰۰ فیلم در صف اکران باقی ماند.

آنچه رئیس سازمان سینمایی در این قسمت از سخنان خود بیان کرده واقعیتی است که همه فعالان سینما به خوبی از آن یاد می کنند. در آن شرایط صاحبان آثار حاضر به اکران فیلم خود نبودند، عده ای معتقد بودند با این شرایط مخاطب به سینما نمی آید و برخی دیگر می گفتند اگر فیلم هایمان را اکران کنیم مورد هجمه گروه های داخل قرار می گیریم. . در آن شرایط شورای صنفی اکران تقریباً ناامید شده بود و در جلساتی که با سینماداران داشتم از ورشکستگی کامل سینما و اینکه دیگر امکان احیای این سینما وجود ندارد صحبت کردند. با این حال برنامه هایی داشتیم و من شخصا با دوستان تهیه کننده وارد گفت وگو شدم و به آنها قول دادیم که به دلیل اکران فیلم هایشان اجازه تعطیلی سینما را نخواهیم داد.

خزاعی برای اشاره به وضعیت خوب سینمای این روزهای سینما به آمار رویایی استقبال از فیلم ها در دهه های گذشته نیز پرداخت و گفت: توجه داشته باشید که آمار مخاطبانی که در مورد دهه ۶۰ ذکر می شود فقط نقل قول است و مستند نیست. چنین چیزی وجود ندارد، از آنجایی که سیستم ها تعداد مخاطبان را ثبت می کنند، می توان گفت که امسال وضعیت استقبال بسیار خوب است و رو به رشد است.

دوئل رسانه ای به پایان رسید

نگاه دوم؛ اسدیان چه گفت؟

آنچه محمد خزاعی در مصاحبه خود به صراحت توضیح داده موضع شخصی نیست، بلکه دیدگاهی است که بارها از سوی مافوق وی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مدیران زیرمجموعه خود مانند روح الله بیان شده است. سهرابی به عنوان مدیرعامل سازمان سینمایی. تاکید داشتند و به آن افتخار می کردند.

اما این موضع منتقدان جدی دارد. مهمترین این چهره ها مجید مجیدی کارگردان سرشناس و سرشناس سینمای ایران است که چند هفته پیش در سخنانی رسمی سینمای ایران را در آستانه سقوط توصیف کرد و نسبت به رونق کمدی هشدار داد. فیلم های. محمدمهدی اصغرپور، رئیس هیات مدیره خانه سینما در چند نوبت این موضع مدیران سینما را به سخره گرفت و به صراحت گفت: اگرچه دوستان در ارشاد معتقدند سینما را احیا کرده اند، اما معتقدیم شرایط سینماست. باعث آن شد. به نظر می رسد که باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم، متأسفانه این موضوع در برخی زمینه ها روی همکاران ما تأثیر می گذارد.

حالا همایون اسعدیان به این معترضان پیوسته است. اسدیان دیروز در گفت و گوی صریح با خبرگزاری ایسنا، درست یک روز پس از انتشار بیانیه محمد خزایی گفت: اگر بخواهیم مثل آقایان هیجان زده نشویم و فکر کنیم باعث رونق سینما شده ایم و اگر هیجان کودکانه را کنار بگذاریم، باید تلاش کنیم تا مردم را تا حد امکان به حضور در سینما علاقه مند کنیم.»

اسدیان که به عنوان دبیر شورای اصناف اکران در همین گفت وگو از افزایش قیمت بلیت سینماها خبر داد و از آن دفاع کرد، در عین حال تاکید کرد: تاکید می کنم که هیجان زده و ادعایی نکنیم. دو فیلم کمدی داریم که به رونق سینما کمک کرده اند که بیش از ۵۰ درصد از کل فروش سینماها در سال ۱۴۰۲ اکران و فروش سرانه را به خود اختصاص داده است.

دوئل رسانه ای به پایان رسید دوئل رسانه ای به پایان رسید

نگاه سوم؛ واقعیت چیست؟

آنچه قابل تردید نیست جایگاه مهم و عملکرد تاریخی فیلم هایی چون «فسیل» و «هتل» در چرخه اکران است، فیلم هایی که در اوج سال های رکود سینما به یکباره زمینه ساز آشتی مخاطب و مخاطب را فراهم کردند. حضور گسترده آنها در سالن های سینما در دوران پس از کرونا نه تنها شاهد بازگشت مخاطبان به سینما خواهیم بود، بلکه شاهد ثبت رکوردهای تاریخی در زمینه فروش و تعداد مخاطب در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود.

اما این واقعیت نمی تواند نافی نگرانی سینماگران دلسوز باشد که سینما را چیزی فراتر از گیشه می دانند. تجربه تاریخی ثابت کرده است که رونق اقتصادی در سینما بدون حمایت مناسب در چرخه تولید نمی تواند ثابت بماند و به سرعت مانند تب سرد از بین می رود.

همان طور که همایون اسعدیان تاکید کرده، رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی» برای اکران امسال اصلا دور از دسترس نیست، اما تحقق این آرزو نمی تواند سقف آرزوها و انتظارات کارگردانان باشد. کسانی که دلسوز سینمای ایران هستند. آرزو می کنم که علاوه بر افتخار به آمار، به زنگ خطر نیز توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا