ترندهای روز

دورافتاده‌ترین قطب اقیانوسی کجاست؟ کاوشگر بریتانیایی موفق شد به «موقعیت نمو» برسد و در آنجا شنا کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

موقعیت نمو به قدری دور است که نزدیکترین زمین در فاصله ۲۶۸۸ کیلومتری قرار دارد و نزدیکترین انسان به این نقطه، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی در ۴۰۸ کیلومتری آن هستند.

یک کاشف بریتانیایی به نام کریس براون با رسیدن به «پوینت نمو»، دورافتاده‌ترین نقطه روی کره زمین، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. او اولین کسی است که این کار را می کند.

این کارآفرین فناوری پیش از این نیز در چندین سفر ماجراجویانه و خطرناک بوده است. آقای براون ۶۱ ساله موفقیت خود را در پیامی اینستاگرامی ثبت کرد و از اینکه توانسته نقطه عطفی دیگر در سفرهای اکتشافی خود ایجاد کند ابراز خرسندی کرد.

در پست او آمده است: “موقعیت نمو، بیرونی ترین قطب اقیانوسی، در روز چهارشنبه ۲۰ مارس ۲۰۲۴ بسته شد.”

وی ادامه داد: اکنون که تجربه ایستادن در کنار پرچم در سایر قطب های صعب العبور دنیا را دارم، به این فکر کردم که شاید بد نباشد وارد آب شوم و اولین فردی باشم که در موقعیت نمو شنا می کنم. این پرچم های راه راه در زبان پرچم های دریایی به معنای NEMO نیز هستند.

نمو کجا قرار دارد؟

این نقطه در اقیانوس آرام جنوبی و در شرق نیوزلند قرار دارد. به غیر از چند جزیره کوچک، نزدیکترین مناطق مسکونی بزرگ به این نقطه، ولینگتون در نیوزلند و کنسپسیون در شیلی هستند که هر دو بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر دورتر هستند.

آقای براون و پسر ۳۲ ساله اش، میکا، در ۱۲ مارس (۲۲) اسفند) از Puerto Montt در شیلی، سوار یک قایق اجاره ای به این نقطه دورافتاده شد.

اما در مورد چگونگی کشف و نامگذاری این نقطه باید بگوییم که یک مهندس نقشه بردار کروات به نام Heroje Locatella اولین بار در سال ۱۹۹۲ به نام کاپیتان نمو از کتاب «بیست هزار لیگ زیر دریا» نوشته ژول ورن این نقطه را نامگذاری کرد.

Locatella بعداً با استفاده از داده های Google Maps مختصات دقیق این نقطه را دوباره محاسبه کرد. بر این اساس، مختصات دقیق این مکان اقیانوسی دورافتاده ۴۸ درجه و ۵۲.۶ دقیقه و ۱۲۳ درجه و ۲۳.۶ دقیقه غربی گفته می‌شود.

کلمه “nemo” نیز در لاتین به معنای “هیچ کس” است.

زباله های اقیانوسی؛ از موقعیت نمو چه می دانیم؟

این منطقه از جهان به قدری دور افتاده است که به مکان مورد علاقه آژانس های فضایی بین المللی برای تخلیه زباله های فضایی در حال سقوط تبدیل شده است. از سال ۱۹۷۱، بیش از ۲۶۰ قطعه زباله فضایی، از جمله ایستگاه فضایی میر روسیه، در آب های اطراف محل نمو فرود آمده است.

همچنین سیستم های متعدد و پیچیده جریان های دوار در این منطقه از اقیانوس آرام باعث تجمع زباله های اقیانوسی شده است. بنابراین می توان گفت که عملاً هیچ گونه حیات دریایی در این تکه زباله اقیانوس وجود ندارد زیرا کمبود مواد مغذی بقای هر موجود زنده ای را به چالش می کشد.

تنها چند خرچنگ و باکتری کوچک در این نقطه دیده شده است و بی دلیل نیست که به آن لقب «غیرفعال ترین زیست اقیانوسی جهان» داده اند.

قبل از رسیدن به این موقعیت خاص، آقای براون به دیلی اکسپرس گفت که او این سفر را به اندازه سفرهایش به آفریقا یا قطب جنوب خطرناک نمی داند. به گفته وی، “تنها خطر جدی تنها بودن شما در دریا و کیلومترها دورتر از هر نقطه ای حتی از خطوط کشتیرانی است، بنابراین در صورت بروز مشکل در قایق، کمک گرفتن زمان زیادی طول می کشد.”

وی در ادامه افزود که از ماه ها قبل برای این سفر برنامه ریزی کرده بود. او حدود شش سال را صرف یافتن راه هایی برای رسیدن به موقعیت نمو کرد.

نگرانی اصلی او این بود که درست است که قایق‌های سبک‌تر می‌توانند سریع‌تر به آنجا برسند، اما با توجه به اینکه او مایل‌ها از هر نقطه‌ای در این سیاره فاصله داشت، به دنبال چیزی بزرگ‌تر و قوی‌تر بود.

اولین بار در محل دقیق موقعیت نمو

از زمان کشف این موقعیت جغرافیایی، چندین کشتی و قایق به این نقطه نزدیک شده اند، از جمله شرکت کنندگان در مسابقه اقیانوسی که بین اوکلند، نیوزلند و برزیل حرکت می کند.

با این حال، کارشناسان ناوبری اعلام کرده اند که “این امکان وجود دارد که هیچ انسانی از مختصات خاص خود عبور نکرده باشد.”

کریس براون امیدوار است اولین کسی باشد که به هر هشت قطب غیرقابل دسترس سیاره سفر می کند.

این مناطق در واقع نقاطی هستند که در هر یک از قاره ها دورترین نقاط از اقیانوس ها را دارند و به عنوان برخی از دورافتاده ترین نقاط روی زمین شناخته می شوند.

آقای براون قبلاً به پنج قطب از هشت دورترین قطب جهان از جمله دورافتاده ترین قطب در قطب جنوب، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی سفر کرده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا