بانک و بیمه

دوره انتظار خانه دار شدن ۱۰۰ سال| قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد| خرید ۷ متر با وام

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: امروز، بازار املاک و مستغلات در رکود به سر می برد، حتی در حالی که فصل نقل و انتقالات خانگی در اوج است. اگرچه این رکود بخشی از بخش املاک و مستغلات است، اما به شکل موج سینوسی رکود-رونق جریان دارد.

فعالان بازار و کارشناسان صنعت مسکن بر این باورند که تفاوت این روزهای رکود در بازار مسکن با بازار مسکن سال های گذشته این است که قیمت مسکن به قدری افزایش یافته و قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش یافته است که زمان انتظار برای تملک مسکن اموال نیز کاهش یافته است خانه تحت تاثیر داشته است.

کارشناسان و فعالان مسکن می گویند بازار در وضعیتی است که هیچ نشانه ای از خروج از رکود دیده نمی شود.

اگر نگاهی به سال ۱۴۰۲ بیندازیم متوجه می شویم که بازار املاک در آن سال کمترین رونق را در سال های اخیر داشته است. بر اساس آمارهای موجود، تعداد معاملات مسکن در سال جاری نصف سال گذشته یعنی ۱۴۰۱ مورد است. اما سال ۱۴۰۳ کمتر از سال ۱۴۰۲ نیست و آمار بانک مرکزی همچنان نشان می دهد که بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ضعیف است. و بازار چندان پر رونقی نیست.

زمان انتظار برای خرید خانه به ویژه در طبقات پایین و متوسط ​​جامعه بیش از ۱۰۰ سال است

«مجید گودرزی» کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد رکود بازار مسکن بهترین فرصت برای خانه دار شدن است؟ وی گفت: زمان انتظار برای خانه دار شدن به ویژه برای اقشار پایین و متوسط ​​جامعه به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است و هیچ متقاضی مصرفی در اقشار متوسط ​​و پایین لزوما نمی تواند آپارتمان بخرد.

تورم در بخش مصالح ساختمانی نیز حفظ هر گونه فضای زندگی را برای صاحبان املاک دشوار کرده است

وی با اشاره به اینکه اگر دقت کنید تورم در بخش مصالح ساختمانی نیز حفظ فضای مسکونی را برای مالکان با مشکل مواجه کرده است، تاکید کرد: با توجه به تورم در بخش مصالح ساختمانی، مالکان با چالش انجام تعمیرات جزئی مسکن مواجه شده اند. . تورم مسکن و مصالح ساختمانی به مالکان اجازه نمی دهد هزینه های بالای تعمیرات را بپردازند.

پاسخ یک کارشناس اقتصاد مسکن به این سوال که به نظر می رسد چه چیزی سال ها چالش خانوارهای عادی را حل کرده است؟ او گفت: “بزرگترین چالش، مسیر دشوار مالکیت خانه است و این مشکل همچنان ادامه دارد.”

اگر عوامل تشکیل دهنده رونق املاک را بررسی کنیم، متوجه می شویم که بازار مسکن در حال حاضر رونق ندارد.

وی در پاسخ به این سوال ادامه داد: آیا نباید منتظر رونق املاک باشیم، تاکید کرد: اگر مولفه های تشکیل دهنده رونق املاک را بررسی کنیم متوجه می شویم که بازار مسکن در حال رونق نیست؟ لحظه.

قیمت ملک در دو سال آینده افزایش نخواهد یافت و باید به تعادل نزدیک شود

گودرزی در پاسخ به این سوال که حداقل مزیت این رکود بالا نرفتن قیمت هاست؟ وی تصریح کرد: بررسی های آماری و حتی مولفه هایی که نام بردیم نشان می دهد که قیمت ملک در دو سال آینده افزایش نمی یابد و باید به تعادل نزدیک شود.

این کارشناس صنعت مسکن در پاسخ به این سوال که آیا عرضه مسکن می تواند قدرت خرید مسکن را در زمان رکود افزایش دهد؟ وی تاکید کرد: ابتدا باید از پرداخت موسسات و شیوه های نامنظم آنها انتقاد کرد. اگر از ایران خارج شویم و روش و روش های پرداخت وام ملکی را مطالعه کنیم، متوجه می شویم که در هیچ کجای دنیا وام به این شکل و به شیوه پرداخت وام در ایران داده نمی شود. یعنی قبل از پرداخت یک چهارم وام را به عنوان اوراق قرضه برداشت می کنند و بعد هم سود و هم اقساط آن را دریافت می کنند.

طبق آخرین آمار بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در تهران ۸۵ میلیون تومان است و با این فرصت می توانید در نهایت ۷ متر مسکن خریداری کنید.

گودرزی افزود: وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن می تواند قدرت خرید را افزایش دهد؟ بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی میانگین قیمت ملک در تهران ۸۵ میلیون تومان است و با این فرصت می توان ۷ متر مسکن خریداری کرد.

وی افزود: وام ۹۰۰ میلیون تومانی مسکن پرداختی با اوراق تسه با ۳۰ میلیون تومان اقساط فراتر از توان متوسط، مستضعف و تازه وارد است.

گدرزی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مسکن سقف تسهیلات را افزایش نمی دهد در حالی که با این تسهیلات امکان خرید مسکن وجود ندارد؟ وی یادآور شد: اگر سقف تسهیلات را افزایش دهند، بازپرداخت اقساط برای متقاضیان چالش برانگیز و بسیار سخت خواهد بود.

قیمت فعلی املاک غیر واقعی و مصنوعی است. قیمت املاک در حال حاضر اشتباه است

وی در پاسخ به این سوال که بازار مسکن در حال حاضر در شرایط رکود تورمی به سر می برد و برخی کارشناسان املاک معتقدند این رکود روزی پایان می یابد و احتمال افزایش قیمت ملک تا دو سال دیگر وجود دارد. وی گفت: قیمت فعلی ملک غیر واقعی و مصنوعی است. قیمت مسکن امروز تقلبی است و در گذشته معمول بود که زمین را بر اساس درآمد ۲۵ ساله قیمت گذاری می کردند. اما اکنون دیگر اینطور نیست و قیمت گذاری رایگان است.

دستمزد و حق مسکن بیش از ۵۰۰ سال برای خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری کافی نیست.

این کارشناس صنعت مسکن با تاکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر با وضعیت عمدی آشفته بازار مسکن مواجه هستیم، تاکید کرد: اتفاقی که این روزها افتاده این است که هیچ یک از مولفه های مسکن برای رونق بخشیدن به بازار مسکن تقویت نشده است. به عنوان مثال دستمزد و حق مسکن بالای ۵۰۰ سال برای خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری کافی نیست. بنابراین، ایجاد ثروت دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا