ترندهای روز

دور دنیا در هشت روز؛ سازنده سولار ایمپالس هواپیمای هیدروژنی دوربرد می‌سازد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برتراند پیکارد، سازنده سوئیسی هواپیمای خورشیدی «Solar Impulse»، این بار قصد دارد هواپیمای با سوخت هیدروژنی بسازد و در مدت هشت روز بدون توقف به دور دنیا سفر کند.

هدف از این پروژه بلندپروازانه که “Climate Impulse” نام دارد، “ترویج فناوری های بدون انتشار و اثبات وجود راه حل هایی برای این کار” است.

این هواپیما با مشارکت شرکت بلژیکی Sinesco طراحی شده و دارای بدنه ای دو قسمتی با کابین خلبان در وسط و طول بال های آن ۳۷ متر خواهد بود که به اندازه نیمی از Solar Impulse است.

این هواپیما قرار است در سال ۲۰۲۶ اولین پرواز خود را انجام دهد و دو سال پس از آن سفر خود را به دور دنیا انجام دهد. پرواز دور دنیا با سرعت نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۳۰۰۰ متری به مدت هشت روز متوالی انجام می شود.

سلف این هواپیما، Solar Impulse 2، تنها با انرژی خورشیدی کار می کرد و بنابراین به شرایط آب و هوایی وابسته بود، سفر دور دنیا را در سال ۲۰۱۶ با ۱۷ توقف به پایان رساند. Climate Impulse با هیدروژن تولید شده از برق تجدیدپذیر کار خواهد کرد که موتورهای الکتریکی آن را تامین می کند.

برتراند پیکار می‌گوید: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که از نظر اکولوژیکی افسرده است و آینده‌ای ندارد، امروز زمان آن است که نشان دهیم راه‌حل‌هایی برای احیای دوباره اشتیاق ما وجود دارد.

این روانپزشک سوئیسی که خود را “کاوشگر پیشرفت و پایداری” توصیف می کند، سه سال است که روی پروژه Climate Impulse کار می کند. او به خبرگزاری فرانسه توضیح داد: «نکته این است که نشان دهیم با یک سلول سوختی، موتورهای الکتریکی و هیدروژن مایع، می‌توانیم یک هواپیمای دو سرنشینه را در سراسر جهان پرواز کنیم و در صورت امکان، می‌توانیم این کار را برای هر وسیله نقلیه دیگری انجام دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم، اگرچه از سال ۱۹۰۳، هوانوردی نماد نوآوری بوده است.

چندین پروژه هواپیمای هیدروژنی، یعنی هواپیماهایی که از هیدروژن به عنوان سوخت برای باتری های خود استفاده می کنند یا هیدروژن را مستقیماً در موتورهای خود می سوزانند، در حال حاضر در اروپا در حال تولید هستند، از جمله پروژه یک استارت آپ فرانسوی به نام Dragonfly و پروژه دیگری توسط ایرباس. به نام “صفر-E”.

هوانوردی ۲.۵ تا ۳ درصد از انتشار کربن در جهان را تشکیل می دهد و سازندگان هواپیما متعهد شده اند تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل کربن زدایی شوند.

ایرباس که قصد دارد هواپیمای هیدروژنی خود را در سال ۲۰۳۵ بسازد، به همراه چند شرکت دیگر که در صنعت هوانوردی فعال هستند، پشتیبانی فنی پروژه Climate Impulse را بر عهده گرفته اند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا