فناوری

دو‌سوم ایرانی‌ها از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دنیای اقتصاد: کاربران فضای مجازی از «افزایش چشمگیر قیمت فیلترشکن» خبر می دهند. یک کارشناس علوم ارتباطات و فعال فضای مجازی بیان کرد: یکی از دلایل این رشد قیمت هزینه ابزارهای مورد نیاز برای تولید VPN است. اگرچه هنوز نهاد ناظر بر خرید و فروش VPN مشخص نیست، اما همچنان بر جرم بودن تهیه و فروش فیلترشکن تاکید می شود.

در بازار VPN ها و فیلترشکن ها، تعداد زیادی در حال حرکت هستند. با این حال، این بازار به شکوفایی خود ادامه می دهد و تعداد کاربرانی که VPN خریداری می کنند دائماً در حال افزایش است. در این میان بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت فیلترشکن ها روز به روز گران می شود و این آشفته بازار سیاه خود را تابعی از تورم و افزایش قیمت می داند.

با این سخنان، مردم باید برای حق طبیعی خود، یعنی دسترسی رایگان به اینترنت، هزینه های گزافی بپردازند. بر اساس برخی آمارها، گردش مالی سالانه بازار فیلترشکن در سال گذشته به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که برخی کارشناسان گردش مالی سالانه فیلترینگ در سال جاری را حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد اعلام کرده اند که از مجموع درآمد دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور بیشتر است.

دو سوم ایرانی ها از VPN استفاده می کنند

مرداد امسال بود که کمیسیون صنایع شورای اسلامی گزارشی از وضعیت اینترنت منتشر کرد که در آن آمارهای جالبی از میزان استفاده مردم از انواع VPN ارائه شد. بر اساس این گزارش، بررسی های معتبر حاکی از آن است که حدود ۶۴ درصد کاربران از ابزارهای ضد فیلتر یا VPN استفاده می کنند و سهم پهنای باند ناشناس در شبکه بین المللی در سال گذشته کمتر از ۵ درصد بوده و اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

غلامرضا نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز در حاشیه ارائه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس به آمار ۶۴ درصدی استفاده از فیلترشکن اشاره کرد و گفت: برخی مراکز علمی از استفاده از فیلترشکن خبر داده اند. شکن تا ۹۶ درصد.

یکتانت در گزارشی مستقل به افزایش استفاده از VPN در بین مردم اشاره کرد و گفت: گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر اساس این گزارش ۶۳ درصد از کاربران ایرانی با تحصیلات ابتدایی از VPN استفاده می کنند. یعنی از هر سه کاربر دو نفر از فیلترشکن استفاده می کنند.

در گزارش سالانه تاکید شده است که گردش مالی VPN در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و ۸۰ درصد افراد در گروه های سنی و تحصیلی مختلف در سال ۱۴۰۱ از VPN برای دسترسی به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده کرده اند.

اختلالات؛ دلیل اصلی گرانی فیلترشکن هاست

مسدود شدن مکرر VPN های رایگان، کاربران را مجبور به خرید فیلترهای پولی کرده است. مرضیه ادهم، کارشناس علوم ارتباطات و فعال فضای مجازی در این خصوص به «دنیای اکونومیست» گفت: دلیل افزایش قیمت VPN ها این است که فیلترشکن هایی که طراحی می شوند دائما مسدود می شوند و باید دوباره ساخته شوند و در دسترس کاربران قرار می گیرد.از طرفی قیمت ابزار تولید و فرآیند تولید VPN ها نیز بسیار گران است.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل اصلی گرانی VPN ها اختلالاتی است که در آنها ایجاد می شود و دلیل دیگر هزینه های سرورها و زیرساخت هایی است که فیلترشکن ها از آن استفاده می کنند و از سوی دیگر قوانین سختگیرانه برای آپلود و دانلود فایل ها وجود دارد. و تحریم های بین المللی و شرایط سخت استفاده از اینترنت بین المللی باعث شده است که هزینه ایجاد و استفاده از VPN ها به شدت افزایش یابد.

ادهم با اشاره به تخلف خرید و فروش VPN تاکید کرد: قیمت نگهداری سرورها نیز افزایش یافته و ایجاد و فروش VPN نیز جرم است. این موضوع باعث افزایش قیمت فیلترشکن شده است. اگرچه هنوز نهاد ناظر بر خرید و فروش VPN مشخص نیست، اما بارها به صورت غیررسمی بر جرم بودن تهیه و فروش ضد فیلتر تاکید شده است.

مشتریان همچنین برای خرید VPN با مشکلات زیادی مواجه هستند، از جمله یافتن راه های ارتباطی با فروشندگان و مشکلاتی که پس از خرید VPN به وجود می آید. در نهایت اگر روی سر مشتری کلاه گذاشته شود، نمی تواند به هیچ موسسه ای مراجعه کند».

ادهم درباره دلیل روی آوردن مردم به خرید VPN های پولی به “دنیا اکوتام” گفت: “به طور کلی، ما در ایجاد اختلال و فیلترینگ بسیار خلاق هستیم؛ بنابراین اکثر VPN های رایگان اکنون فیلتر و از کار افتاده اند. لیست فیلتر فیلترشکن ها همیشه در حال به روز رسانی است

سال گذشته اکثر مردم این وضعیت را موقتی می‌دانستند و فکر می‌کردند فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ پس از مدتی برطرف می‌شود. لذا از راهکارهای کوتاه مدت استفاده کردند. همچنین در سال گذشته تعداد مسدودکننده های رایگان بیشتر بود و بسیاری از آنها همچنان قابل استفاده بودند اما امسال به طور کامل مسدود شده اند.

وی افزود: اکنون جریان ساختار یافته و سازماندهی شده است و دائماً فیلترشکن ها از کار می افتند و در نتیجه کیفیت VPN های رایگان به حدی کاهش یافته است که قابل استفاده نیستند. آنها را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهید.»

هزینه های پنهان

با این حال، هزینه های پنهان VPN ها بسیار بیشتر از هزینه های مستقیم آنها است. زیرا زمان، انرژی و تخصص که باید صرف تولید و نوآوری شود صرف اتصال به VPN می شود. حامد بیدی، فعال اینترنتی گفت: VPN ها علاوه بر هزینه های مستقیمی که برای شهروندان دارند، هزینه های غیرمستقیم و پنهانی هم برای مردم و هم برای دولت دارند که کمتر در مورد آن صحبت می شود.

یکی از این هزینه های پنهان، زمانی است که شهروندان صرف جستجوی VPN های مختلف یا اتصال به VPN می کنند. کندی اینترنت زمان زیادی را برای شهروندان تلف می کند.

وی همچنین افزود: یافتن VPN های جایگزین نیز زمان زیادی را از کاربران می گیرد، این امر به ویژه برای متخصصان فناوری آسیب زا است، تفاوت تعرفه بین ترافیک داخلی و ترافیک بین المللی که همچنین نقض بی طرفی است و اینکه ترافیک بین المللی گرانی بیشتر نوعی تبعیض آشکار است.از سوی دیگر، کاربران مجبورند VPN ها را به طور مداوم روشن نگه دارند و حتی سرویس های داخلی نیز توسط VPN ها دور زده می شوند و هزینه های متعددی را به کاربران تحمیل می کنند.

بیدی درباره سایر هزینه های پنهان استفاده گسترده از VPN ها به دلیل فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی گفت: اختلالات گسترده در شبکه از دیگر هزینه های پنهان VPN ها است که بخش زیادی از آن به دلیل ترافیک ناشناخته خروج از مرزهای کشور و دیگری است. بخشی به دلیل اختلالات برای جلوگیری از استفاده از VPN ایجاد شده است. این در نهایت باعث می شود اینترنت مختل کننده تری را تجربه کنیم.”

وی افزود: «یک هزینه پنهان دیگر، زمانی است که متخصصان به جای صرف زمان برای محصولات مفیدتر و کاربردی تر، صرف تأمین VPN می کنند». بخشی دیگر از هزینه ها مربوط به کاهش امنیت سایبری است که به دلیل استفاده گسترده از VPN ها رخ می دهد. هم در گوشی های موبایلی که به بدافزارهای مختلف آلوده شده اند و هم در شبکه ای که آلوده و ناامن است. نتیجه این ناامنی شبکه در نفوذها و هک های مختلف چه در مقیاس بزرگ و چه به صورت فردی رخ می دهد.

قیمت های گزاف و آشفته بازار

بازار سیاه VPN ها مقررات منطقی ندارد و فروشنده هر قیمتی که بخواهد برای VPN ها تعیین می کند. یکی از فروشندگان وی پی ان به خبرنگار دنیای اختاز گفت: آخرین افزایش قیمت ۴ ماه پیش بود و دلیل آن افزایش قیمت توسط مرکز داده بود. در نتیجه مجبور شدیم قیمت را افزایش دهیم.

قیمت ها از حدود ۸۰ هزار تومان به حدود ۱۰۰ هزار تومان برای حجم ۵۰ گیگابایت افزایش یافت. برای حجم ۸۰ گیگابایت قیمت ها از حدود ۱۳۰ هزار تومان به حدود ۱۵۰ هزار تومان رسید. با این حال، فروشنده دیگری معتقد است که VPN ها در ماه های گذشته به هیچ وجه افزایش قیمت نداشته اند.

یکی از فروشندگان VPN در غرب پایتخت معتقد است که به دلیل مسدود شدن مداوم پروکسی ها، هزینه تولید و عرضه VPN ها دائما در حال افزایش است و چاره ای جز افزایش هزینه ندارد. البته او معتقد است که مردم با افزایش هزینه مشکلی ندارند و از سراسر کشور VPN را از او خریداری می کنند. چون از کیفیت و سرعت اینترنت راضی هستند.

این فیلتر فروش گران قیمت VPN های ۵۰ گیگابایتی را از ۲۷۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داده است. با تمام این اوصاف، شهروندان باید هزینه های غیرعادی و فزاینده VPN ها را به هزینه های جاری خود اضافه کنند و برای دسترسی به اینترنت رایگان و شبکه های اجتماعی پرکاربرد خارجی، جایگاه ثابتی در سبد خانوار در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا