اخبار بورس

دولت، شریک منفعت طلب سهامداران بازار سرمایه

ضرورت آسیب شناختی مدیریت فعلی سازمان بورس؛

دولت به‌عنوان شریک سهامداران شرکت‌های بازار سرمایه، در مواقع لزوم با این شرکت‌ها رفتار خودخواهانه داشته و در سود شرکت‌ها دخالت کرده، حقوق فروش سهام، خرید اوراق قرضه و تامین نقدینگی را به دولت تزریق کرده است. اقدامات ادامه دارد، سهامداران دیگر تمایلی به مشارکت نخواهند داشت. در حال حاضر افت بازار سرمایه به موضوعی منفی تبدیل شده و ارزش بازار سرمایه به کمترین ارزش دلاری خود رسیده است که این آمار خوبی برای تیم اقتصادی و مدیریت جدید و حتی آقای همتی که مدعی هستند، نخواهد بود. که از بازار سرمایه حمایت می کند.

هومن عمیدیکارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان بورس باید وضعیت مدیریت قبلی یعنی مدیریت آقای عشقی را تحلیل کند تا کارهایی که در مدیریت قبلی انجام شد در این دوره تکرار نشود. بازار سرمایه ما به عنوان ویترین اقتصاد کشور در اقصی نقاط دنیا نظاره گر است و انسداد بازار در صف های متراکم فروش را ناشی از ضعف کشورمان دانسته اند. این مشکل هم عدم مدیریت صحیح سازمان بورس در زمان حاضر برمی گرداند

وی یادآور شد: مقرر شد محدوده نوسانات را برای چند روز محدود کنیم و فشار فروش را کنترل کنیم تا شرایط بررسی شود و سپس تصمیم گیری شود، اما محدود کردن محدوده نوسان برای اصلاح شرایط کافی نیست وارد بازار شود تا فروشندگانی که بنا به دلایلی قصد خروج از بازار سرمایه را دارند.

عمیدی ​​تصریح کرد: همه ارکان اقتصادی کشور از حمایت از بازار سرمایه صحبت می کنند اما در عمل هیچ نشانه ای از این موضوع نمی بینیم. خارج شدن بازار از صف فروش تنها با تغییر محدوده نوسان غیرممکن است و باید طرح هایی را اجرا کرد. متاسفانه نقدینگی برای ایجاد تعادل در بازار وجود ندارد و در صورت وجود به دلیل سوء مدیریت بلااستفاده می ماند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تنش نظامی ناشی از آن می تواند ماه ها ادامه داشته باشد. بنابراین باید راهکار عملیاتی برای خروج از بازار با توجه به شرایط منفی ارائه شود. کشورهای دیگر نیز در حال حاضر در جنگ هستند، اما شاخص بورس این کشورها مثبت است و بازار آنها خارج از این محدوده است. شبکه های مختلف در سراسر جهان در حال تجزیه و تحلیل تاثیر این درگیری بر وضعیت اقتصادی ما هستند. اولین نمونه آن افت بازار سرمایه و بورس است.

وی افزود: برای ایجاد تحول و بیان شرایط مناسب در کشور باید جلوی سیاست های فعلی گرفته شود. در حال حاضر بازار خالی از نقدینگی است و هیچ وجهی به صندوق های طلا سرازیر نمی شود که نشان از بحران در انتشارات کشور دارد. اگر واقعاً بحرانی رخ دهد، می توان بازار سرمایه را تعطیل کرد، اما اگر بتوان شرایط را کنترل کرد، مدیریت مشارکتی رخ می دهد.

ضعف مدیریت مسئولین بازار، بازار را به ۱۴۰ میلیارد دلار رسانده است

عمیدی ​​ادامه داد: کل بازار سرمایه از نظر قیمتی ارزشمند است. باید کف قیمتی برای بازار تعیین کرد و از پایین آمدن قیمت ها به زیر این محدوده جلوگیری کرد. منابع مالی گروه هایی که سهامداران اصلی شرکت ها هستند باید به نفع سهامداران استفاده شود. با نگاهی به قیمت ها از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، می توان میزان کاهش در صنایع مختلف و بازارهای موازی را مقایسه کرد. بنابراین ضعف مدیریتی مسئولان بازار، بازار را به ۱۴۰ میلیارد دلار رسانده است. جریان نقدی خوب و قوی باید بازار را از رکود خارج کند. با ممانعت از ورود سهامدار جدید و تنها به عهده گرفتن ریسک همه سهامداران، بازار در صف خرید مسدود می شود و قیمت ها پس از رسیدن به سطح ارزش یکسان می شوند. رها کردن بازار در صف فروش زیر قیمت، هدایت نکردن جریان نقدی به بازار و صرفاً تغییر دامنه نوسان، نشانه مدیریت صحیح نیست..

وی تصریح کرد: نقدینگی صندوق های تثبیت و توسعه و سایر حقوق باید به بازار بیاید. چه وجوهی بر اساس بحث ها، از چه مجاری و چه زمانی به بازار تزریق می شود؟ آقای سعیدی وقت داشت در این زمینه برنامه ریزی کند. وضعیت بازار سرمایه که در صف فروش گیر کرده است، زیبنده اقتصاد کشور نیست اگر سیاستگذاران در حال برنامه ریزی هستند و معتقدند ما در موضع قدرت هستیم و اوضاع تحت کنترل است، نباید در کنار سرمایه بایستیم. غرفه های بازار هر روز در صف به فروش می رسد، بنابراین این نسخه به عنوان منبع خبری برای رسانه های متخاصم عمل می کند و شرایط نامناسب اقتصاد کشور را بیان می کند..

عمیدی ​​افزود: آقای سعیدی با توجه به اینکه نقدینگی بازار به شدت زیر سوال رفته و عملا گزارش های شش ماهه شرکت ها بی اثر است، باید هرچه سریعتر نسبت به تغییر رویه اقدام کند. پاسخ این فرصت سوزان و از دست رفتن سرمایه مردم در بازار سرمایه مشخص نیست.

حمایت مستقیم و عملیاتی دولت باید در قیمت و قیمت سهام منعکس شود

وی خاطرنشان کرد: شرکت ها ارزشمند هستند، سطح قیمتی مناسبی دارند و اصلاح قیمتی شدیدی داشته اند و سهام شناور خاصی در بازار وجود ندارد. بنابراین بازار نیاز به تقویت و جذب نقدینگی مناسب دارد که دولت باید این کار را انجام دهد. دولت به‌عنوان شریک سهامداران شرکت‌های بازار سرمایه، در مواقع لزوم با این شرکت‌ها رفتار خودخواهانه داشته و در سود شرکت‌ها دخالت کرده، حقوق فروش سهام، خرید اوراق قرضه و تامین نقدینگی را به دولت تزریق کرده است. اقدامات ادامه دارد، سهامداران دیگر تمایلی به مشارکت نخواهند داشت. در حال حاضر افت بازار سرمایه به موضوعی منفی تبدیل شده و ارزش بازار سرمایه به کمترین ارزش دلاری خود رسیده است که این آمار خوبی برای تیم اقتصادی و مدیریت جدید و حتی آقای همتی که مدعی هستند، نخواهد بود. که از بازار سرمایه حمایت می کند. مسئولان به جای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، آنها را به سمت بازارهای موازی دیگر سوق می دهند. از سوی دیگر، برای کنترل این بازارها باید هزینه ای دریافت کرد. بنابراین منطقی تر است که بازار سرمایه از وضعیت وخیم دولت قبل و ادامه در دولت فعلی خارج شود. حمایت مستقیم و عملیاتی دولت باید در قیمت و قیمت سهام منعکس شود. صحبت ها و وعده ها تمام شده است و از این پس نیازمند اقدامات عملیاتی هستیم وگرنه این وضعیت ادامه رویکرد آقای عشقی تلقی می شود..

عمیدی ​​تصریح کرد: به عنوان مثال حمایت از بازار از طریق صندوق توسعه وعده ای است که باید در عمل نشان داده شود. نحوه ثبت سفارش در این صندوق ها کاملا اشتباه است و قوانین معاملاتی آنها باید تغییر کند. این نوع خرید در دراز مدت به بازار لطمه می زند. خرید سهام شاخص بازار نیز مطرح است و باید این سرمایه به تمامی شرکت های بازار اختصاص یابد. اگر آقای سعیدی از آمدن این پایتخت مطمئن نبود، نباید در این باره صحبت می کرد. جملاتی مانند «موافقتیم» یا «یک قول دریافت کردیم» سال‌هاست شنیده می‌شود و امروز باید تأثیر آن‌ها را بر بدنه معاملاتی نظارت کنیم و نحوه ثبت سفارش‌ها را تغییر دهیم.

وی افزود: انتقادات زیادی به نحوه معاملات و خرید و فروش صندوق های تثبیت و توسعه وارد است. علاوه بر این، باید به اشتراک ریسک در نظر گرفته شود و همه نباید به هر قیمتی سهام بخرند. بنابراین پس از مثبت خواری، بازار دوباره به تعادل می رسد و سقوط می کند که ناشی از عرضه در روند مثبت و خریدهای نامناسب در روند منفی، عمق اصلاح افزایش یافته و طول عمر رشد نیز افزایش می یابد. کوتاه شود. کارشناسان بارها این بررسی ها را وارد سیستم کرده اند اما پاسخی دریافت نشده است. زمان همیشه در کمیته ها، جلسات، مقررات و دستورالعمل ها تلف می شود. پس از سه سال متوالی افت بازار، زمان خروج از حالت تئوریک و اقدام عملیاتی فرا رسیده است. گفتار درمانی روشی است که آقای عشقی هم از آن استفاده کردند!

نمی توان تشخیص داد که بانک مرکزی همسو با تفکر اقتصادی دولت چهاردهم است

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: از یک سو نمی توان با چند نرخی شدن ارز مخالفت کرد، از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کند که اجازه افزایش نیم نرخی را نمی دهد. در شش ماهه اول سال نرخ دلار نیمایی ۱۵ درصد افزایش یافت و اگر تورم مصرف کننده و رشد دلار آزاد در این ۶ ماه را محاسبه کنید، شرایط برای رشد دلار نیمایی خوب نیست. و قول نزدیک شدن به دلار آزاد را ندهید. فاصله بین دلار نیما و دلار آزاد تا مدت ها به حد معقولی نمی رسد. به همین دلیل این وعده ها شعاری بیش نیست. آقای همتی و تیم وزارت بازرگانی و امنیت قول کاهش دلار نیما و تبدیل آن به مشوق صادرات را می دهند و از طرفی آقای فرزین با ایجاد نرخ سود ۳۳ درصدی مانع از رشد قیمت دلار می شود. دلار نیما که واضح است نشان دهنده یک تناقض است.

وی ادامه داد: تا زمانی که سیستم نرخ سود کشور مشکل داشته باشد و نرخ سود تامین مالی سکوها به ۴۵ درصد برسد، انتظارات تولید و سرمایه گذاری در بازار سرمایه توجیه نخواهد شد. سیاست نادرست نرخ سود، آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.

عمیدی ​​خاطرنشان کرد: در این سامانه نرخ دلار آزاد، سکه و سود کنترل نمی شود، بازار سرمایه سقوط کرده و تورم به وجود آمده است. بنابراین سیاست پولی که بانک مرکزی برعهده آن بوده نتیجه ای نداشته است، اما همچنان بر تکرار اشتباه اصرار دارد و باید از ادامه این اقدامات جلوگیری شود. نمی توان تشخیص داد که بانک مرکزی همسو با تفکر اقتصادی دولت چهاردهم است. فلسفه و دیدگاه آقای فرزین مربوط به دولت قبل و در تضاد با دولت فعلی است. در این دوگانگی وضعیت اصلاح نمی شود. وعده های مطرح شده در خصوص حمایت از بازار سرمایه و حذف دلار نیما در تضاد کامل با سیاست های بانک مرکزی است و بنابراین اصلاحات دولت باید از بانک مرکزی آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا