کشاورزی

دولت‌ها علیه سفره‌ها؛ حذف گوشت در 12 سال

به نظر می رسد تاریخ غم انگیز گوشت در ایران آنقدر عادی شده است که دیگر برای هیچکس اهمیتی ندارد. از کاهش قدرت خرید مردم تا افزایش تورم و کاهش ارزش پول، همه دست به دست هم داده اند تا جامعه ایران را با یک بحران بزرگ مواجه کنند: حذف گوشت از سفره های ایرانیان!

برگردیم به ۹۰، ۱۲ سال پیش. گوشت قرمز کیلویی ۱۴۰۰۰ تومان و حداقل دستمزد ۳۳۰۰۰۰ تومان طبق قانون کار. این بدان معناست که هر ایرانی با حداقل حقوق کار می تواند بیش از ۲۳ کیلوگرم گوشت بخرد.

اما اکنون در سال ۱۴۰۲ که دستمزدها به دلیل قوانین کار بیش از ۲۲ برابر شده است، مردم فقط برای نیمی از آن روزها می توانند گوشت بخرند. حذف گوشت از سفره به آهستگی و غیرعادی به یک فاجعه تبدیل شده است. فاجعه به این معنا که آمارهای دیگر هیچ کس را شوکه نمی کند، کسی را غافلگیر نمی کند و با آرامش بخش مهمی از مردم به سفره های بدون گوشت عادت کرده اند.

اما چرا در سه دولت گذشته با سیاست های اقتصادی متفاوت، گوشت گران می شود و ترمز نمی شود؟

اولین و بارزترین دلیل، عرضه کم دام به کشتارگاه ها است. ما نباید فراموش کنیم که در کشور همه چیز مانند دومینو به هم متصل است. به دلیل خشک شدن و کاهش روزافزون بارندگی، فضای سبز در حال نابودی است و با از بین رفتن فضای سبز، غذای حیوانات کمتر و کمتر می شود. هنگامی که غذای حیوانات کاهش می یابد، حیوانات یا لاغر می شوند یا تیر غیابی دستگیر شد.

از سوی دیگر کشور بیش از ۷۰ درصد به واردات خوراک دام و طیور متکی است که در دو سال اخیر به دلیل مشکلات بازارهای وارداتی جهانی با مشکل مواجه شده است.

صادرات و قاچاق یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت در سال های اخیر است، مشکلی که تنها با بهبود مرزها و کاهش ارزش پول ایران نسبت به سایر کشورها حل می شود.

به نظر می رسد هیچ کس به عواقب عمده حذف گوشت از سفره برای جامعه فکر نمی کند. از کم خونی در بزرگسالان تا کاهش رشد در کودکان، اینها تنها نمونه هایی از مشکلات عمده جامعه در نتیجه پرهیز از گوشت است.

ماجرای گران شدن گوشت و افزایش بیش از ۴۲ برابری آن در عرض ۱۲ سال حکایت غم انگیزی است، حتی اگر هیچ یک از مسئولان دیگر اهمیتی ندهند، حتی اگر پاسخی ندهند و قولی برای حل مشکل داده نشود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا