اخبار اقتصاد ایران

دولتی‌ها در حیاط پاستور چه گفتند؟ از تکذیب «بنزین پتروشیمی» تا ریختن پرهای «عقاب»

ایران تحلیل: پس از جلسه هیأت وزیران نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار تهران، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس زیت سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات و دغدغه های آنان پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار دولت ایران تحلیل، چهارشنبه نهم آذر جلسه هیات دولت در ساختمان پاستور برگزار شد.

وام و سپرده مسکن دو برابر شد
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت حمل و نقل و مسکن ارائه کرد و اظهار داشت: رشد ۲ برابری وام و سپرده مسکن در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار تصویب شد. همچنین روز گذشته در سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه بیشتر به «اقتصاد دریامحور» با ۳۰ شرکت تخصصی قرارداد منعقد شد که می تواند تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند. رشد و به فعلیت رساندن ظرفیت های اقتصادی کشور در حوزه دریا و سواحل. بودن
پس از پایان جلسه هیات دولت، وزرا و معاونان رئیس جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند.

پرهای عقاب را هم می ریزیم که گنجشک ها را هم نگوییم
جواد اوجی وزیر نفت اولین وزیری بود که با توجه به حساسیت اختلال اخیر در جایگاه های سوخت کشور و تلاش این وزارتخانه برای رفع این اختلال ظرف چند ساعت که ناشی از توطئه دشمنان بود، به جمع خبرنگاران آمد و جدید جزئیات توطئه های سایبری این دشمنان. و همچنین توضیح داد که وزارت نفت چگونه با آن مواجه شد.
به گزارش اوجی، صبح روز دوشنبه از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح تعدادی از ایستگاه های کشور فعالیت سوخت رسانی خود را متوقف کردند و بلافاصله ستاد بحران را در صدا و سیما تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و با صبر و حوصله مردم و شروع به کار ایستگاه رادیویی در ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت گیری به صورت دستی انجام شد.
وی در ادامه با بیان اینکه مرکز داده سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است، ادامه داد: از عصر دیروز سامانه کارت سوخت در ۷۸ درصد جایگاه ها نصب شده است. اکنون فعال است
اوجی خاطرنشان کرد: می خواستند مردم را عصبانی کنند اما با کارهای جهادی که انجام دادیم خیلی ها این را متوجه نشدند.
وزیر نفت گفت: نام عملیات خود را گنجشک گذاشتند اما نمی دانند اینجا ایران است و سال ۵۷ پر عقاب افتاد، گنجشک چه خبر.

وارد فصل اعیاد فجر شدیم
در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: وارد فصل جشنواره ها شده ایم و به زودی جزئیات جشنواره های فرهنگی و هنری را اعلام خواهم کرد. کار ثبت نام در بخش خارجی جشنواره فیلم فجر آغاز شد. بیش از ۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور جهان به ثبت رسیده است. ۱۰ هزار و ۷۶ اثر در بخش هنرهای تجسمی به ثبت رسیده است که رقم بسیار خوبی است. بعد از دهه فجر جشنواره مطبوعات خواهیم داشت.
وی ادامه داد: روز شنبه مراسم ویژه ای در محوطه تئاتر شهر برگزار می شود و خواسته اهالی تئاتر برآورده شده است و در این مجموعه سد ایجاد می کنیم. بازطراحی مهندسی در مجموعه تئاتر شهر نیز انجام شده است.
اسماعیلی البته درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز توضیحاتی ارائه کرد.

افزایش ۵۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور
سید عزت الله ضرغامی درباره آمار گردشگری در شش ماهه نخست سال نیز اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد گردشگری کشور چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است. سال گذشته
وی افزود: این در حالی است که پس از ناآرامی های سال ۱۴۰۱ بسیاری پیش بینی می کردند که تعداد گردشگران به دلیل تبلیغات ایران هراسی کاهش یابد، اما رشد ۴۸.۵ درصدی نشان می دهد که این رقم برعکس است. اگرچه تعداد زیادی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مربوط به کشور آذربایجان است که متاسفانه هنوز مرزهای زمینی خود را باز نکرده است، هرچند اقدامات لازم در حال انجام است.
ضرغامی در ادامه تصریح کرد: انتظار می رود با مصوبه ای که در خصوص لغو یک طرفه ویزا داشتیم، ورود گردشگران خارجی تسریع شود و در عین حال فرصتی برای توجیه دستگاه های مختلف برای رفع برخی از مشکلات فراهم شود. از مشکلات اولیه ای که گردشگران دارند.

بنزین پتروشیمی نداریم
علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آلودگی هوای این روزهای برخی شهرهای بزرگ گفت: شهرهای ما از نظر آلودگی وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از شهرهای بزرگ دارند. شهرهای کشورهای همسایه، اما برای ما قابل قبول نیست. وقتی می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم، چرا این کار را نکنیم؟ با این مسیری که در پیش گرفته شده حداقل تا ۱۰ سال آینده این روزها در تهران تجربه نمی شود. اگر شرایط اقلیمی کمک کند در سال های آینده این شرایط را در تهران نخواهیم داشت.
وی در خصوص انتقادات به کیفیت سوخت و استفاده از بنزین پتروشیمی گفت: اصلا بنزین پتروشیمی وجود ندارد. سوخت دیزل یکی از انواع سوخت در جهان است
استفاده می شود

هدف قانون، اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها است نه ایجاد جنجال
محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه جلسه امروز دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع هسته ای یک موضوع ملی و راهبردی است نه سیاسی و جناحی. قانون کنش استراتژیک هدف خاصی دارد. این قانون ما را با جنجال مواجه نکرده است، بلکه آمده تا تحریم ها را لغو کند. بنابراین اقداماتی که ما در چارچوب قانون انجام می دهیم این است که تحریم ها را لغو کنیم تا تحریم ها را لغو کنند. برجام برای لغو تحریم ها است. برجام نتیجه ۲۰ سال مذاکره است. طرف مقابل باید تحریم ها را لغو کند و جلوی جنجال و زیاده خواهی را بگیرد.
اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعلیق قرارداد در اسفندماه اظهار داشت: روایت هایی که در مورد توافق اسفند منتشر شده نادرست و نادرست است. توافق اسفند بیش از سه پاراگراف ندارد. ابتدا می گوید روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان ها و NPT است. دوم می‌گوید طرفین باید برای حل و فصل مکان‌های ادعایی دو مکان باقی‌مانده تعامل و همکاری کنند و سوم می‌گوید معاونان طرف‌ها (سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) مدلی را برای پیشبرد این برنامه تعیین می‌کنند. در واقع مربوط به ۲ قسمت قبلی است. .

تایید حکم حبس ابد حمید نوری در سوئد ظالمانه بود
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سوئد در پرونده حمید نوری تمامی موازین حقوق بشری و حقوق بین الملل را زیر پا گذاشت.
وی گفت: با صدور این حکم ظالمانه از سیستم قضایی سوئد ابراز تاسف می کنم.
دهقان گفت: رای دادگاه تجدیدنظر سوئد در راستای حمایت از حرکت تروریستی منافقین و کاملا ناعادلانه بود.
معاون رئیس جمهور به ابطال مصوبه هیات وزیران از سوی دیوان عدالت اداری در خصوص واردات خودرو توسط ورزشکاران واکنش نشان داد و تصریح کرد: این مصوبه کاملا قانونی است اما در عین حال به رای دیوان احترام می گذاریم. عدالت اداری همچنین از ما و وزارت ورزش برای دفاع از تصمیم دولت در این جلسه دعوت نشد. بلافاصله متن جدیدی را تهیه و در دولت تصویب خواهیم کرد تا برای ورزشکاران و صاحبان حقوق مشکلی پیش نیاید.

۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد
علیرضا زاکانی شهردار تهران در پایان جلسه امروز هیات وزیران در پاسخ به خبرنگاران حاضر در صحن شورای دولت و در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تردد برخی شهروندان با حیوانات خود در وی تصریح کرد: سگ گردانی در شهر بسیار نادرست و غیرقانونی است، به ویژه اینکه بدون تمهیدات و ضوابط و قانونی و رعایت شرایط انجام می شود، مراجع قانونی باید ورود کرده و فرهنگ را به گونه ای تغییر دهند که اگر کسی می خواهد سگی را اداره کند، می تواند طبق قوانین این کار را انجام دهد.
زاکانی از وجود ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران خبر داد و گفت: این ساختمان ها در دستور کار قرار گرفت و گزارش بیش از ۲ هزار ساختمان پایش و به ۹ دستگاه مسئول ارسال شد تا از طریق ایمن سازی و بازسازی این ساختمان ها را ایمن سازی کنند.

شبکه فیبر نوری گلستان فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود
وزیر ارتباطات از افتتاح فیبر نوری در استان گلستان در سفر استانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: گلستان اولین استانی است که تمام شهرهای آن تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند و سرعت اینترنت در این استان به ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. . ۹۹.۲ درصد روستاهای استان گلستان به شبکه سراسری ارتباطی متصل می شوند و تا یک ماه آینده تنها ۷ روستا به این شبکه متصل می شوند.

سیاست آموزش و پرورش این است که مدارس را به دلیل آلودگی هوا تعطیل نکنند
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: سیاست دولت به طور عام و وزارت آموزش و پرورش به طور خاص این است که به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنند. ما باید دستورالعملی برای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه تعطیلی مدارس.
وی ادامه داد: تقریباً در هیچ جای دنیا کاری را که ما انجام می دهیم انجام نمی دهند. شبکه شاد اکنون به خوبی کار می کند و گاهی اوقات ۳ میلیون کاربر همزمان دارد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر در نظر گرفتن بودجه نوسازی مدارس از مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بحث کمک به تکمیل پروژه های نیمه تمام مدارس دیده شد که از محل مالیات بر ارزش افزوده انجام می شود. . گرفت

استقبال مردم از کالاهای الکترونیکی
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون به سامانه مالیات دهندگان متصل هستند؟ وی بیان کرد: همه شرکت های ما متصل هستند و مالیات خود را در مهلت قانونی پرداخت می کنند. شرکت های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمترین بدهی معوقه را به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد دارند. خوشبختانه روند بسیار مطلوب است.
وی در خصوص حمایت های غیرنقدی معیشتی دولت از دهک های مختلف درآمدی گفت: طرح کاتالوگ الکترونیک هم از نظر ساختار و هم از نظر توسعه فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه ها و هر ماه نسبت به ماه قبل بسیار توسعه یافته است. ، استقبال مردم بیشتر است.

نرخ سود وام نوسازی بافت فرسوده ۵ درصد شد
سخنگوی دولت آخرین عضو هیئت دولت بود که در حاشیه جلسه امروز دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارشی از مصوبات امروز هیئت دولت ارائه کرد. وی با اشاره به مصوبات و گزارش های ارائه شده در این جلسه افزود: رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آمار رشد اقتصادی تابستان امسال ارائه کرد که نشان از رشد اقتصادی قابل قبولی به ویژه در حوزه انرژی، نفت و ساختمان داشت. در حوزه ساخت و ساز رشد ۶ ماهه اول به حدود ۳ درصد رسید.
دبیر هیات دولت افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از توافقاتی که با شورای پول و اعتبار برای پیشبرد بهتر طرح نهضت ملی مسکن و حمایت از این حوزه داشته اند ارائه کرد. وام بهسازی و نوسازی مسکن شهری و روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که قبلا تصویب شده بود با تصویب شورای پول و اعتبار به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد و نرخ سود وام نیز خواهد بود. ۵ درصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا