اخبار اقتصاد ایران

دولت باید به انضباط مالی برگردد | کسری بودجه از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفت وگویی گفت: کسری بودجه یکی از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است. ما در شرایط خوبی نیستیم.

ایران تحلیل ، هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اندیشه نو در خصوص شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: وضعیت مطلوبی نداریم و عمده درآمد خانوارها صرف اجاره مسکن، غذا می شود. و لباس معمولاً خانوارها درآمدهای خود را در شرایط عادی و متعارف اقتصادی برای مقاصد دیگری مانند بهداشت، آموزش، گردشگری و … خرج می کنند، اما امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی و تورم بیش از ۴۰ درصدی که طی ۴.۵ سال گذشته این تورم ایجاد شده است. بسیار افزایش یافته است. خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر مردم با دریافت حقوق فقط به دنبال مایحتاج روزانه هستند.

وی افزود: این موضوع در مورد موضوع بیکاری نیز صدق می کند. اگرچه نرخ بیکاری تک رقمی است، اما نرخ مشارکت اقتصادی خوب نیست. همین موضوع به سرمایه گذاری در سطح کلان برمی گردد. نرخ استهلاک در برخی از سال‌های گذشته بیشتر از نرخ سرمایه‌گذاری است، به عبارتی در بخش صنعت ما از جیب خود مصرف کرده‌ایم و بر اساس آن سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

حق شناس گفت: در زمینه مسائل زیست محیطی و همچنین عدم تعادل انرژی نیز همین موضوع وجود دارد. کمبود برق در تابستان و مشکل گاز در زمستان به دلیل عدم سرمایه گذاری است. در مجموع وضعیت اقتصادی به هر دلیلی مساعد نیست به همین دلیل باید برای احیای اقتصاد ایران و بهبود شرایط فعلی به دنبال راهکارهای جدید بود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به انضباط مالی بازگردد، گفت: در این روزها که لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دست مجلس است، مرکز پژوهش های مجلس و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بودجه با کسری در حال بررسی است. یعنی منابع و مصارف در واقعیت متعادل نیست و با عدم تعادل بودجه مواجه هستیم. این مربوط به امسال نیست، پارسال هم بود. زمانی که دولت قبل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه به مجلس ارائه کرد، مجلس حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد. کسری بودجه یکی از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است.

حق شناس ادامه داد: اولین راهکار این است که دولت بودجه های واقعی را به مجلس ارائه کند و بودجه های جعلی را تصویب نکند. بسیاری از مشکلات ما ناشی از مصوبات غیرواقعی اقتصادی مجلس است، در نتیجه مردم تاوان آثار آن را در قالب شاخص تورم می پردازند.
وی تصریح کرد: راهکار دیگر فراهم آوردن بستر برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که در صورت اجرایی شدن دو راهکار ذکر شده می تواند گام مهمی در جهت بهبود شرایط فعلی اقتصادی باشد.

حق شناس در خصوص شرایط اقتصادی حاکم بر استان گیلان گفت: همه استان های کشور شرایط خاص خود را دارند، طبیعی است که گیلان نیز شرایط خاص خود را دارد. وقتی گیلان را با استان های شمالی و جنوبی مقایسه می کنیم چندین مزیت دارد، شرایط آب و هوایی برای زندگی در شمال مناسب تر است که می تواند هزینه های زندگی را کاهش دهد. شرایط آب و هوایی می تواند عامل جذابی برای جذب سرمایه گذار باشد. از طرفی ما به دریای خزر متصل هستیم و در سال های گذشته جز برای شنا و ماهیگیری به روش سنتی و بخشی از واردات و صادرات کالا به میزان ۲۰ درصد از دریای خزر استفاده نکرده ایم. ظرفیت بنادر، ظرفیت‌های خالی زیاد در بخش گردشگری، استفاده از اقتصاد دریا وجود دارد و به نظر می‌رسد از ظرفیت‌های آموزشی و درمانی کم استفاده شده است. گیلان جاذبه های زیادی دارد که به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است. در شرایط عادی می توان این ظرفیت های بالقوه را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کرد.

حق شناس در پاسخ به سوالی مبنی بر فضای انتخاباتی و شکل گیری نیروهای سیاسی گفت: در برخی شهرهای گیلان رقابت ها از نظر سیاسی جدی نیست. در شهرستان انزلی قضیه فرق می کند. آنچه در حال حاضر بسیار مهم است بحث حضور مردم در انتخابات است و فضای بندرانزلی باید به گونه ای باشد که مردم تشویق به حضور شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا