اخبار بورس

دولت به دنبال جذب منابع خزانه

واگذاری ۹ شرکت بزرگ؛

موفقیت عرضه این شرکت ها به نوع قیمت گذاری بستگی دارد. به طور کلی این شرکت ها سودآور هستند و ساختار مناسبی دارند اما قیمت پیشنهادی نیز بسیار مهم است و صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری در صورت عدم مناسب بودن قیمت اقدام به خرید نمی کنند. اگر این پیشنهاد با قیمت مناسب ارائه شود، خریدار وجود خواهد داشت.

براساس مصوبه شورای دولت و پیشنهاد وزارت اقتصاد، سهام دولتی ۹ شرکت از سازمان خصوصی‌سازی و منابع حاصل از آن به حساب دولتی کل کشور واریز می‌شود. بر این اساس سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نی ریز، فولاد سفید چهار محال، اوپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینا ایران، پالایش گاز پارسیان و پالایش گاز فجر جم واگذار می شود.

پیمان شورابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در این خصوص اظهار داشت: به طور کلی و بر اساس بخشنامه به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، سازمان خصوصی سازی موظف است بخشی از سهام دولت را تحویل و واگذار کند. این اتفاق هر ساله می افتد و ربطی به رکود یا شرایط صعودی بازار ندارد.

وی تصریح کرد: برخی از این شرکت ها مانند پتروشیمی خلیج فارس، اپال پارسیان و فولاد سبزوار در بورس هستند و برخی از آنها مانند پالایش گاز فجر جم، فولاد شادگان و فولاد چهارمحال بختیاری دیگر در بورس نیستند. در حالی که سایر هلدینگ ها – مانند صندوق های بازنشستگی – اقداماتی را مطابق با قیمت گذاری برای خرید شرکت های پیشنهادی انجام می دهند.

شورابی ادامه داد: آنچه در بخشنامه در مورد شرکت ها مشخص است این است که این شرکت ها ارزشمند هستند و عرضه آنها تاثیر مثبتی برای شرکت های دولتی و خریداران آنها خواهد داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موفقیت این شرکت ها به قیمت گذاری بستگی دارد. به طور کلی این شرکت ها سودآور هستند و ساختار مناسبی دارند اما قیمت پیشنهادی نیز بسیار مهم است و صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری در صورت عدم مناسب بودن قیمت اقدام به خرید نمی کنند. اگر این پیشنهاد با قیمت مناسب ارائه شود، خریدار وجود خواهد داشت.

وی افزود: دانستن این پیشنهاد برای بازار سرمایه در رابطه با شرکت هایی که در حال حاضر در بورس معامله می شوند (مانند اوپال، فولاد سبزوار، صنعت پتروشیمی خلیج فارس) مفید یا مضر خواهد بود. با احتمال بالای یک سهام ارزشمند، قیمت معاملاتی این شرکت ها می تواند این تصور را ایجاد کند که ارزش این شرکت ها بسیار بالاتر از قیمت فعلی هیئت مدیره است. به عنوان مثال، وقتی دولت یک شرکت را با قیمت بالاتری می فروشد، به بازار سیگنال می دهد که آن سهام ارزش بیشتری دارد و می تواند باعث افزایش قیمت شود. در مورد شرکت‌های بورسی نیز چنین خواهد بود و حتی در مورد شرکت‌های غیر بورسی نیز می‌توان گفت که خرید از طریق هلدینگ سیگنال مثبتی برای سهامداران است و قیمتی که با آن خریداری می‌شوند دارایی مطلوب‌تری است که به شرکت‌های بورسی منتقل می‌شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا