اخبار بورس

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند؟!

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلبی شک یکی از مهم ترین گزارش هایی که نقشه راه و جهت گیری سالانه سیاست های حاکمان کشور را آشکار می کند. حساب های بودجه سالانه کشور است. به گفته نویسندگان، مطالعه و تحلیل بودجه سالانه کشور نه تنها نمای کلی از شرایط سالانه هر یک از فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را ارائه می دهد، بلکه چشم انداز واقعی تری از آینده کشور را آشکار می کند.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل بودجه سالانه یک کشور تنها به برآورد احتمال تحقق درآمد، محاسبه کسری بودجه و پیش‌بینی نرخ تورم سالانه و همچنین مطالعه راه‌های تخصیص، افزایش و کاهش بودجه محدود نمی‌شود. نظامی، مذهبی، آموزشی، پزشکی و غیره، دیدگاه های جدید. نشان دهنده نگرش و اولویت های دولت و دولتمردان است.

به عنوان مثال اگر افزایش چشمگیر بودجه فرماندهی کل نیروی انتظامی در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل یا بودجه های کلان وزارت دفاع، ستاد کل ارتش و سپاه پاسداران را در نظر بگیریم، میزان از تمایل دولت برای تقویت قرارگاه دفاعی به جای آن به گفته وزارت علوم، پایگاه علمی کشور باید بیش از پیش مشخص شود.

در گزارش هفته گذشته اشاره کردیم که بخش عمده ای از درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۳ به درآمد مالیاتی وصول شده از مشاغل، کارمندان و کارگران غیر ماهر (مالیات بر حقوق، مالیات بر ارزش افزوده و غیره) بستگی دارد. بنابراین خالی از لطف نیست که بدانیم دولت آقای رئیسی درآمدهای مالیاتی اقشار ضعیف و کم درآمد را چگونه هزینه می کند.

به عبارت دیگر، ما می‌خواهیم با بررسی چند نمونه از هزینه‌هایی که دولت هرگز حاضر به کاهش آن‌ها نیست، تصور روشن‌تری از نحوه بودجه‌بندی و استفاده مردم از دلارهای مالیاتی خود داشته باشیم.

یکی از سوالاتی که احتمالاً هر ساله در ذهن بسیاری از شما خوانندگان عزیز ایجاد می شود این است که دولت چگونه با اخذ مالیات بیشتر از مردم و شرکت ها درآمد خود را افزایش می دهد با وجود اینکه اقتصاد کشور هر سال رو به وخامت است؟ با این حال، هرگز اینطور نیست آیا شما حاضرید این کار را به تنهایی انجام دهید؟

ظاهرا منظور از ریاضت اقتصادی صرفا برای مردم قابل درک است و هنوز از کاهش درآمد نهادها و افراد نزدیک به حلقه حاکمیت حتی اگر اندک باشد خبری نیست.

ببینیم دولت حامی مظلوم به کدام نهادها و مردم پول مالیات به مظلوم می دهد:

حامیان اصلی اقشار محروم بیشترین سود را دارند؟

در سالی که دولت ماهانه ۱۴ میلیون تومان مالیات بر دستمزد (معادل نیم کیلو گوشت گوسفندی در روز) پرداخت نمی کند، بودجه این نهاد که بر عهده رئیس جمهور و همراهانش است ۹۰ درصد افزایش می یابد.

افزایش ۹۰ درصدی هزینه های نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۳؟

با توجه به عملکرد ضعیف و تاسف بار دولت در سال گذشته، آیا به نظر شما هیچ فرد عاقلی به کاهش بودجه و هزینه های این نهاد رای می دهد تا افزایش ۹۰ درصدی؟

همانطور که از جدول بالا مشخص است، هزینه های نهاد ریاست جمهوری از ۳.۲۷۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ با جهش خیره کننده ۸۷ درصدی در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۶.۱۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

اما دلیل افزایش ۲.۹ میلیارد تومانی هزینه نهاد ریاست جمهوری چیست؟

بر اساس جدول مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۳، از ۲۹۰۰ میلیارد تومان افزایش هزینه های نهاد ریاست جمهوری، ۱۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به بودجه معاونت اجرایی رئیس جمهور است که سال قبل وجود نداشته است.

بودجه ۱.۲۵۰ میلیارد تومانی برای معاونت اجرایی رئیس جمهور؟

معاون اجرایی رئیس جمهور چه اقداماتی برای آبادانی کشور انجام خواهد داد که برای آن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیارد تومان مالیات کارگران و کارمندان در نظر گرفته شده است، سوالی است که فقط شخص رئیس جمهور می تواند بپرسد.

اگر چنین جایگاهی با چنین بودجه ای برای اداره کشور اینقدر مهم بود چرا در سرفصل بودجه سال گذشته نبود؟ آیا این بدان معناست که یکی از دلایل عملکرد ضعیف و تاسف بار دولت در سال گذشته، نبود معاونت اجرایی جدید بوده است؟

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

افزایش ۵۴۰ میلیارد تومانی هزینه های مرکز امور حقوقی بین الملل – دعاوی؟

نکته جالب دیگر افزایش هزینه نهاد ریاست جمهوری در بودجه ۱۴۰۳، افزایش ۵۴۰ میلیارد تومانی هزینه مرکز امور و دعاوی حقوقی است.

اولاً تا جایی که به یاد داریم، سیاست کشور در سال‌های اخیر بیش از آنکه متکی به مشارکت بین‌المللی باشد، متکی به ظرفیت‌های داخلی بوده است و از سوی دیگر، حداقل به یاد نمی‌آوریم که کشورمان در سال‌های اخیر نفوذ قانونی داشته باشد.

این ۵۴۰ میلیارد تومان مالیات ملی باید در کدام پرونده های حقوقی و در مقابل کدام کشورها حداقل در لایحه بودجه جوابی داده شود.

۵۵ میلیارد تومان هیأت عالی گزینش؟ آیا شخص دیگری هست که بتواند رای دهد؟

خیلی از ما فکر می کردیم لااقل با وحدت دولت، دولت و مجلس، دیگر گزینشی وجود نخواهد داشت. آیا فردی وجود دارد که متفاوت و متفاوت باشد و به دلیل انتخابش، در لایحه بودجه امسال ۵۵ میلیارد تومان هزینه در هیات عالی گزینش نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته باشید؟

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

چرا به سازمان ملی بهره وری ایران کمک مالی می کردیم و چرا دیگر نمی کنیم:

یکی از ده ها نهاد و سازمانی که وجود آن در سال های اخیر زیر سوال رفته است، سازمان ملی بهره وری ایران است.

سازمانی که فلسفه وجودی آن رهبری نهضت بهره وری ملی و ارتقای مستمر بهره وری است. به عبارت دیگر، عزیزان من، هر چه بهبود مستمر بهره‌وری در صنایع و محصولات کشور احساس می‌کنید، مدیون چنین نهاد بزرگی است.

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

اما ظاهراً شاهد تداوم رشد بهره وری در کشور با نرخ فعلی نخواهیم بود چرا که دولت تصمیم دارد در سال ۱۴۰۳ بودجه این سازمان را ۳۰ میلیارد تومان کاهش دهد.

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

چرا همه می خواهند به مجلس بروند؟

آخرین باری که شورای اسلامی با اتخاذ تصمیمی جسورانه در مقابله با اقدامات ضعیف دولت، قانونی را برای ارتقای سطح زندگی مردم در کشور تصویب کرد؟

آخرین باری که نمایندگان مجلس با تصویب قوانین از مشکلات مردم کاسته شدند را به خاطر دارید؟

آیا تا به حال دیده اید که نمایندگان مجلس در ایران در مقاطع مختلف از حق خود برای استیضاح روسای جمهور ضعیف استفاده کنند؟

آیا مجلسی را به خاطر دارید که بیشتر از مجلس فعلی به تصمیمات دولت پایبند باشد؟ آنها بازیگران تلویزیون را در پست های مختلف تایید می کنند. لوایح بودجه بدون مشکل تصویب می شود. آنها از عزل وزرای نالایق خودداری می کنند و به راحتی تمام قوانینی را تصویب می کنند که آرامش زندگی افراد جامعه را از بین می برد.

آیا چنین اجتماع انقلابی شایسته تجلیل و افزایش بودجه سالانه نیست؟

حق با شماست: ما هم معتقدیم که این اجتماع انقلابی را نه تنها باید جشن گرفت، بلکه باید بودجه کلانی نیز به آن اختصاص داد تا به فکر خرید SUV از مونتاژکنندگان داخلی نباشند.

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

بودجه ۳۹۰۰ میلیارد تومانی مجلس:

با توجه به اینکه تجهیز زیرساخت های آبفای اهواز در خوزستان و رفع مشکلات دیرینه مردم این منطقه نیازمند بودجه ای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است، نمایندگان انقلابی مجلس سالانه ۳.۹ میلیارد بودجه دارند. تومان در اختیارشان است.

دولت حامی مظلوم مالیات مردم مظلوم را خرج چه می کند؟

آیا متقاعد شده اید که مالیات شما صرف چنین هزینه هایی می شود؟

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا