بانک و بیمه

دولت سیزدهم چانه‌زنی مالیاتی را کاهش داد

مهدی موحدی در خصوص ضعف تاریخی در حوزه نظام مالیاتی توضیح داد: این ضعف به دوران قجری – پهلوی برمی گردد. از حدود ۱۰۰ سال پیش تا امروز کشور را با نفت اداره می کنیم و این ضعف ساختاری و نهادی در تامین مالی دولت باید اصلاح شود. زیرا نرخ تورم دو رقمی به درآمدهای نفتی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه سالهاست برای رفع این ضعف اقدامی انجام نداده ایم، گفت: دولت نیاز به درآمد دارد و زمانی که نفت فروخته شد درآمدها افزایش یافت و در زمان تحریم هم کسری بودجه داشتیم نفت در ساختار تولید ظاهر شده و دولت ها تولید را وابسته به اعطای یارانه کرده اند و در واقع به مشکلات دامن زده اند.

موحدی با بیان اینکه تحریم برای کشور بسیار زیان آور است، تصریح کرد: در برخی سال ها به دلیل کمبود درآمد نفتی به سیستم مالیاتی مراجعه کردیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اگر بخواهیم مانند ۱۰۰ سال گذشته متکی به نفت باشیم، آسیب بیشتری به اقتصاد کشور وارد می کند.

وی تصریح کرد: امروز مانند مالیات های ضعیف استانی ۱۰۰ سال گذشته عمل نمی کنیم، آن وقت موضوع بسیار خطرناک می شود. در این میان مشکل مردم میزان درآمد مالیاتی و ترکیب آن است که عادلانه، شفاف، صحیح و ضروری نیست.

به گفته موحدی، برای افزایش درآمدهای مالیاتی نباید به روش سنتی پیش برویم، بلکه مالیات استانی باید دچار تحول شود. بنابراین در دو سه سال اخیر همزمان با افزایش مالیات شاهد تغییر در فرآیندهای مالیاتی استانی بوده ایم و در این مورد افتی در مذاکرات مودی و مالیات استان رخ داده است که باید به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا