فناوری

دولت قبل می‌گفت برخورد با آیفون ۱۴ و ۱۵ رفتاری در مقابل تحریم‌های آمریکا است / ارز بری آیفون دلیل دیگر ممنوعیت واردات آن است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این روزها آیفون ۱۴ و ۱۵ در حصار تصمیمات دولت گرفتار شده اند. تصمیماتی که این دو کالا را قاچاق اعلام کرده و اکنون به فکر قطع آنتن آن هستند. دولت با توجیه تحریم و مبادله ارزی این موبایل توسط آمریکا تصمیم به ثبت نام آیفون گرفت در حالی که گوشی های سامسونگ نیز چنین شرایطی دارند؛ یکی از بزرگترین دغدغه های طرفداران تلفن همراه این است که گروه حاکم با توجیه خودکفایی، بازار موبایل را به بازاری شبیه خودرو تبدیل کند و خلاقیت، انگیزه و کیفیت را از صاحبان تلفن همراه بگیرد.

مهدی آبکاری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل درباره قطع شدن آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ به «طلسم» گفت: آیفون ۱۴ و ۱۵ از روز اول به طور رسمی وارد کشور نشده و از زمان رونمایی آن، آنتی. – ستاد قاچاق اعلام کرد که این کالا قاچاق بوده و اجازه ورود رسمی به کشور را ندارد. به همین دلیل برخورد با این گوشی ها ادامه داشته است. قطع این تلفن ها نیز بخشی از این برخورد است. آیفون ۱۴ و ۱۵ کاملا قاچاق هستند و هیچ ثبت سفارشی نداریم. ما کالای قاچاق نداریم که تا این حد قابل مشاهده باشد. البته همه خریداران آیفون ۱۴ و ۱۵ می دانند که این محصول از نظر دولت غیرقانونی است.

وی در ادامه در خصوص دلیل برخورد با آیفون ۱۴ و ۱۵ اظهار داشت: تا یک سال و نیم اخیر که پیگیری کردیم، بحث دولت این بود که با توجه به تحریم کالاهای ایرانی از سوی آمریکا، تحریم آیفون نیز یک رفتار متقابل است. نرخ ارز این محصول یکی دیگر از دلایل ممنوعیت ۱۴ و ۱۵ بود که آمار رسمی از ۱۴ و ۱۵ نداریم اما زمانی که آیفون ۱۳ آمد ۶۰۰ میلیون دلار ارز داشت. به طور کلی واردات محصولات آیفون از ۱۳ به بالا ممنوع است. آیفون ۱۳ مدت زیادی است که موجودی ندارد.

دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل درباره میزان فروش بالای هزار دلاری سامسونگ گفت: مصرف سامسونگ یا گوشی های بالای هزار دلاری در کشور اصلا قابل مقایسه با آیفون نیست. چند نفر را می شناسید که S. 24 سامسونگ هدایت آنها را بر عهده می گیرد؟ آیفون چندین برابر محبوبتر از سامسونگ است.
وی افزود: وقتی فردی آگاهانه کالایی را خریداری می کند و می داند که آن محصول نمی تواند آنتن دهد، نباید از این موضوع تعجب کرد. قانون در رابطه با کالای قاچاق تکلیف مشخص کرده است. اگر این گوشی ها به هر نحوی آنتن دهی کنند، سیستم رجیستری متوجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا