دولت لایحه ۲۳ مادهای برای مقابله با تحریمها را به مجلس فرستاد
به منظور مقابله با تحریم های خارجی و حمایت از شهروندان و نهادهای تحت تأثیر آن ، دولت یک لایحه دو ذوب به نام “لایحه تحریم ها” را به مجمع مشاوره اسلامی ارسال کرده است ، که اکنون توسط کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می شود.
براساس پایگاه داده Diarmirza ، تحریم های اقتصادی ، مالی ، تجاری و بانکی به یکی از مهمترین ابزارهای دولت های غربی علیه ایران در سالهای اخیر تبدیل شده است. در صورت عدم وجود یک قانون جامع ، سیاست مقابله با تحریم ها تا حد زیادی به تصمیمات موردی و گاه خوش ذوق محدود می شد ، که منجر به تدوین لایحه جامع در دولت ، تیم حقوقی و سیاسی ، با هماهنگی با نهادهای مختلف شد.
به گفته تاسنیم ، لایحه “تحریم ها” با هدف خنثی کردن اثرات تحریم ها ، حمایت از شهروندان آسیب دیده ، جرم و جنایت تحریم ها در کشور ، تقویت ابزارهای دیپلماتیک و بین المللی و ایجاد مکانیسم های جبران خسارت و تاریخ. آذر ۱۳۹۴ توسط کابینه تأیید شده است.
این لایحه با امضای رئیس جمهور به پارلمان ارسال شد و هم اکنون توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
این لایحه آذر ۲ توسط کابینه وزیران تصویب شده است و مطابق ماده ۵ مجلس نمایندگان به ماجلیس ارسال شده و برای مراحل قانونی توسط رئیس جمهور امضا شده است. در این لایحه آمده است که به دلیل عدم وجود قانون جامع در زمینه تحریم ها ، با هدف تأمین منافع ملی ، افزایش مقاومت در برابر کشور و حمایت قانونی و اقتصادی شهروندان و نهادهای تحت تأثیر تحریم ها ، پیش نویس و تصویب قانون لازم است.
در ماده ۱ ، این لایحه کلمات و اصطلاحات کلیدی را تعریف می کند. به عنوان مثال ، تحریم ها به عنوان هر عمل محدود کننده یا تنبیهی در اقتصادی ، مالی ، سیاسی و غیره تعریف می شوند. اصطلاحاتی از قبیل “مسدود کردن تحریم” ، “خنثی کردن اثر تحریم ها” ، “شرکای غیر ایرانی” و “کارگروه تحریم ها” نیز با دقت تعریف شده است.
تشکیل کارگروه کارگروه
یکی از مهمترین بخش های این لایحه ماده ۲ است که به شکل گیری “کارگروه تحریم ها” اختصاص داده شده است. کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضو مؤسسات کلیدی از جمله وزارتخانه های خارجی ، اطلاعات ، دفاع ، اقتصاد ، نفت ، کشور و سمعی و بصری ، قوه قضاییه ، بانک مرکزی و رئیس کمیسیون امنیت ملی به ریاست می شود. وظایف این کارگروه شامل مشاهده تحریم ها ، تصمیم گیری برای خنثی کردن آنها ، اولویت بندی تعامل اقتصادی ، صدور مجوز معاملات خاص و ارائه دستورالعمل های اجرایی خواهد بود.
اقتدار گسترده برای رویارویی فعال
با تأکید بر اقدامات فعال ، این لایحه به آژانسهای اجرایی اختصاص می دهد تا مکانیسم تحریم ها را در قراردادهای بین المللی مستند کنند و خسارات ناشی از تحریم ها را مستند کنند و همچنین در ماده ۵ این لایحه ، دولت موظف است این توافق را نتیجه بگیرد.
در همین راستا ، ماده ۲ همچنین بر لزوم گسترش روابط تجاری و نتیجه گیری توافق نامه های تجاری ، پولی و مالی دو جانبه با کشورهای شریک برای تسهیل راه های دور زدن تحریم ها و خنثی کردن اثرات آنها تأکید می کند.
ضمانت های اجرایی و برخورد با مجرمان
ماده ۲ و یادداشت های آن صریحاً مجازات هایی را برای مقاماتی که به نوعی برای تحریم های خارجی در داخل کشور ترتیب می دهند ، پیش بینی کرده است. این مجازات ها شامل جبران خسارت و همچنین مجازات درجه ششم تحت قانون مجازات اسلامی است.
همچنین ، اشخاص حقوقی ایرانی که با تحریم ها همکاری می کنند یا بدون مجوز مقامات ذیصلاح نیز مجازات خواهند شد.
حمایت از اشخاص فردی و حقوقی تحت تأثیر تحریم ها
این لایحه به طور خاص از افرادی که تحت پیگرد قانونی یا بازداشت به دلیل همکاری با ایران قرار گرفته اند ، حمایت می کند. طبق مواد ۱ ، ۲ و ۲ ، دولت موظف است با همکاری وزارت امور خارجه ، ارائه خدمات حقوقی ، انتصاب وکیل ، پرداخت قانون و در صورت لزوم ، از این افراد حمایت سیاسی ارائه دهد.
لیست مجازات ها و اقدامات متقابل ایران
ماده ۵ به جمهوری اسلامی ایران این قدرت را می دهد تا لیستی از تحریم ها را در مورد تحریم ها فراهم کند و محدودیت هایی را برای منع پیمانکاری ، مصادره اموال و ممنوعیت ورود به کشور در پاسخ به تحریم ها تحمیل کند. نقض این ممنوعیت ها نیز توسط افراد ایرانی جرم محسوب می شود و با جریمه سنگین روبرو خواهد شد.
یک صندوق برای خسارت و پیگیری قضایی ایجاد کنید –
ماده ۵ با ایجاد صندوق برای جبران خسارت ناشی از تحریم ها ، که از بودجه و جرایم مصادره شده تأمین می شود ، پیش بینی می شود. همچنین ، کسانی که تحت تأثیر این تحریم ها قرار دارند ، ممکن است مطابق قانون دادگاه های ایران علیه دولت های خارجی طرح دعوی علیه دولت های خارجی ارائه دهند (ماده ۱).
منطقه آزاد بانکی و انتقال امتیاز
ماده ۴ به یکی از مهمترین نوآوری های این لایحه اشاره می کند: ایجاد یک منطقه بانکی آزاد برای فعالیت های بانکی دریایی در یکی از مناطق آزاد کشور. همچنین ، ماده ۵ همچنین امکان انتقال امتیازات و مجوزهای شرکتهای تحریم را به شرکت جایگزین با همان ماهیت و مالکیت فراهم می کند.
بررسی این لایحه در کمیسیون امنیت ملی پارلمان ملی ، تعیین جدی دولت و قوه مقننه برای مقابله با تحریم ها را نشان می دهد. با اجرای این قانون ، ایران می تواند با تکیه بر ظرفیت های داخلی و همکاری های بین المللی ، تأثیر تحریم ها را کاهش داده و شرایط مناسبی را برای دفاع از منافع شهروندان و نهادهای اقتصادی فراهم کند.
در حال حاضر ، کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی جزئیات این لایحه است و در صورت تصویب ، می تواند به یکی از مهمترین اسناد بالادست کشور در زمینه سیاست های خارجی و اقتصادی تبدیل شود.