اخبار اقتصاد ایران

دولت ممکن است شایعات مالیاتی را جدی بگیرد!

اول: روزنامه در مطلبی با عنوان: «کپی ناشیانه خبرگزاری دنیا از گزارش دنیای اختصوت» می نویسد «کپی ناشیانه یک خبرگزاری از گزارش تحلیلی «دنیای اختصوت» که ۴ آذر ماه در مورد «تأثیر «مالیات بر حقوق» بر هزینه مستاجران تهرانی منتشر کرده بود که باعث شد این خبرگزاری یک مطلب «نادرست» و به دنبال آن برخی دیگر منتشر کند. […]

اول: روزنامه در مطلبی با عنوان: «کپی ناشیانه خبرگزاری دنیا از گزارش دنیای اختصوت» می نویسد «کپی ناشیانه یک خبرگزاری از گزارش تحلیلی «دنیای اختصوت» که ۴ آذر ماه درباره «تأثیر مالیات بر حقوق» بر هزینه مستاجران تهرانی منتشر کرده بود که باعث شد این خبرگزاری مطلبی «نادرست» منتشر کند و سپس برخی دیگر از رسانه های آنلاین آن را بازنشر کنند. »
اما ماجرا از این قرار بود که روزنامه «دنیای اختاز» ۴ آذر وی در این ماه پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ و نرخ مالیات وضع شده بر «کل درآمد سالانه حقوق بگیران» در این لایحه، می نویسد: مستاجر تهرانی در تهران ماهانه حداقل ۱۵ میلیون تومان اجاره بها پرداخت می کند و در در این مورد، با توجه به میانگین دستمزد، درآمد ماهانه یک خانوار مستاجر باید حدود ۲۳ میلیون تومان باشد. در این صورت با توجه به مجموع درآمد سالانه مستاجرین (متوسط) و نرخ مالیات تعیین شده، عملاً یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بابت مالیات در ماه از حقوق (درآمد) این خانوارها کسر می شود که معادل آن است. هزینه اجاره آپارتمان ۷ متری در تهران (به قیمت های امروز).
در حالی که روزنامه «دنیای اختاز» در گزارش خود به منظور تبیین «تأثیر هزینه مالیات بر حقوق بر درآمد و هزینه مستاجرانی که تحت فشار اجاره مسکن هستند»، رقم مالیات را با قیمت اجاره بهای یک واحد مسکونی برابر دانسته است. آپارتمان به منظور شفاف سازی برای سیاست گذار. مالیات فشار بیشتری بر طبقه مستاجر وارد می کند
و بهتر است نرخ آن تعدیل شود اما اخیرا یک خبرگزاری با همین مضمون گزارشی منتشر کرده است که کاملا اشتباه است و اصلاً در لایحه بودجه چنین چیزی وجود ندارد! در متن این خبر آمده است که «مستاجرین برای اجاره در سال آینده باید مالیات بپردازند اما مالکان از پرداخت مالیات معاف هستند». در حالی که اصل تحلیل «دنیای اقتصاد» این نبوده که «چون یک فرد مستاجر است این مالیات ۱.۷ میلیون تومانی را بپردازد»، بلکه اصل مشکل این است که «مالیات حقوق» که همه حقوق بگیران مشمول پرداخت هستند، برای مستاجر حقوق بگیر فشار زیادی بر درآمد و هزینه های او وارد می کند.
دوم: شایعه دوم که تکذیب هم شد مالیات ۲۰-۲۵ درصدی طلا بود. برخی مدعی شده بودند؛ هدف دولت ثبت خرید و فروش طلا از مبدا تا مقصد است و این بدان معناست که دولت می خواهد بر تمام دارایی های طلای شما کنترل کامل داشته باشد و در هر خرید ۲۰ درصد از سود شما را به عنوان مالیات دریافت کند. و فاکتور فروش که خارج از چرخه مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است.
شایعه سازان به تشریح این موضوع پرداختند و نوشتند: به بیان ساده تر، جدای از اطلاعات معاملات از مبدا، جریان نقل و انتقالات همیشه برای دولت قابل مشاهده خواهد بود، اما در زمان فروش به صورت سود مصرف کننده از حراج. طلا در دوره های تاریخی مثلا طی یکی دو سال بعد از خرید به دلیل افزایش قیمت طلا باید ۲۰ درصد سودش را به دولت بپردازد!
این شایعه مثل شایعه مالیات مستاجر به شدت تکذیب شد اما حقیقت کمی غم انگیزتر است!
ثالثاً: تردیدی نیست که دولت قصد دارد بر اساس بودجه ارائه شده به مجلس در سال ۱۴۰۳ درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد، اما ترویج چنین شایعاتی ممکن است عواقب تلخی داشته باشد که یکی از آنها تفکر دولت برای مالیات است. یعنی حتی اگر دولت قصدی برای گرفتن مالیات از رانت داران و گرفتن مالیات از سود خرید و فروش طلا نداشته باشد، ممکن است ترویج چنین شایعاتی نوعی طمع را در دولت بیدار کند و بگوید: حالا که مردم به دروغ ما را به این گونه مالیات ها متهم می کنند. ، پس بیایید این راه را هم امتحان کنیم!
چهارم: سال ها پیش انیمیشن طنز اما آموزشی به نام «سیا ساکتی» از تلویزیون پخش شد. در یکی از قسمت های آن «سیا ساکتی» دوست ناباب به پسر خوب اما دچار انحراف ماجرا شده بود سیگار تعارف کرد و او با ترس و لرز گفت: تو هم سیگار می کشی، لباس هایم بوی می دهد. مادرم هر بار مرا کتک می‌زند.» من سفتی میخورم!
سیاسکتی خندید و گفت: حالا چه سیگار بکشی چه نکشی آخرش کتک می خوری، بیا سیگار بکش تا کتک نخوری!
این حکایت شایعاتی است که در جامعه منتشر می شود. یک روز مالیات بر اجاره و اخذ آن از مستاجران نگون بخت و روز دیگر اخذ مالیات بر سود از محل خرید و فروش طلا، آخرین مورد با واکنش شدید انجمن طلافروشی مواجه شد.
پنجم: در این چند سطر یادآور می شویم که انتشار هیچ شایعه ای به دولت فشار نمی آورد زیرا برخی شایعات جنبه جنسی دارند و ممکن است به عنوان یک «بومرنگ» عمل کنند، به این معنا که دولت خواهد بود. پس از فروکش کردن شایعات، کم کم وسوسه شد. در سیاست های مالیاتی استانی خود تجدید نظر کنید و به مالیات هایی که ممکن است از دست داده باشید فکر کنید. اکنون ممکن است مالیات مستاجران به دلیل تبعات منفی زیاد منفی باشد، اما مالیات استانی بر سود خرید و فروش طلا را می توان جدی گرفت.
خلاصه ما پذیرفتیم که کار ملت را انجام دهیم و راه را به دولت نشان ندهیم. دولت به خودی خود به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است، پس لطفا روی این آتش خروشان بنزین نریزید و شایعه پراکنی نکنید که دامان خودتان را می سوزاند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا