اخبار اقتصاد ایران

دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد اما انجام نداد چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود

یکدفعه پژو پارس از صد میلیون تومان گران شد و بوی گرانی خودروهای دیگر را هم به مشام می رسد. چنین رفتارهای احساسی از سوی دولت و خودروساز، نه تنها باعث رونق بازار نمی شود، بلکه نگرانی سرمایه گذاری در بازار خودرو را افزایش می دهد و صندوق ها به سمت بازارهایی مانند طلا حرکت می کنند.

افق میهن، فیروز نادری کارشناس خودرو درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به «انتخ» گفت: بازار حتی با این افزایش قیمت ها راکد است و تقاضا بسیار کاهش یافته است. اگر اتفاق خاصی نیفتد ۲ ماه رکود داریم. الان خریدار خودرو اصلا در بازار نیست و بازار خودروهای زیادی دارد. دولت واردات خودروهای فرسوده را آزاد کرد اما چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود این کار را نکرد.

وی در ادامه در خصوص افزایش بی رویه قیمت خودروهای داخلی اظهار داشت: اگر افزایش قیمت روی همه خودروها اتفاق بیفتد اصلا اتفاق خوبی نیست. پژو پارس متوقف شده اما اکنون ۵۰ درصد گران شده است. گروه بهمن روی ماشین بالای یک میلیارد تومانش ۲۰۰ تومان گذاشتند اما ماشین داخلی ۳۰۰ تومانی را ۱۵۰ میلیون گذاشتند. آنها می خواهند بازار و کارخانه را به هم نزدیک کنند اما موفق نشدند. پارس در بازار ۶۰۰ میلیون بود اما کارخانه ۳۰۰ میلیون بود که ناگهان گران شد. خودروهای خارجی هم در رکود هستند اما بیشتر از خودروهای ایرانی می فروشند. مردم گزینه دیگری برای خرید ندارند. هرکی ماشین بالای ۱ میلیارد میخواد باید چینی بخره.

وی در خصوص آینده بازار خودرو افزود: در صورت ادامه رکود، قیمت خودرو کاهش می یابد و قیمت ها کاهش می یابد. وقتی رکود وجود دارد، این چیزها در بازار تاثیری ندارد. دولت هم متوجه شد در این رکود باید این کار را بکند تا التهاب بیشتر نشود. اگر بازار گرم باشد و قیمت را افزایش دهند فاجعه است. الان که رکود هست تاثیری روی بازار ندارد. کسانی که حواله خریدند ضرر کردند.

نادری درباره خروج سرمایه از بازار خودرو گفت: چنین تصمیماتی باعث خروج سرمایه از بازار می شود. اکنون ۵۰ درصد خریداران ما یا سرمایه گذار هستند یا دلال و نه مصرف کننده واقعی. زمانی که حاشیه سود کاهش یابد، این افراد به بازار دیگری می روند. ممکن است ارزش بازار کاهش یابد. اگر رکود ادامه پیدا کند و کارخانه قیمت را به بازار برساند، هیچکس روی خودرو سرمایه گذاری نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا