اخبار اقتصاد ایران

دولت 100 میلیارد تومان از سهم خود را به چایکاران پرداخت کرد

استاندار گیلان گفت: هزار میلیارد ریال از مطالبات چایکاران شمال کشور امروز (پنجشنبه) به حساب آنها واریز شد.

ایران تحلیل، اسدالله عباسی استاندار گیلان در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری های انجام شده چایکاران شمال کشور کمک دولت را برای خرید برگ سبز چای تا سقف ۲۰ دریافت کردند. اردیبهشت امسال دریافت شده و مابقی مطالبات طی هفته های آینده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال معادل ۴۸ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد افزود: با پیگیری های انجام شده و بر اساس اعلام سازمان چای کشور ۵۰ درصد از سهم کارخانجات. برای خرید برگ سبز چای نیز پرداخت شد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: از ابتدای برداشت برگ سبز چای تا کنون اردیبهشت تاکنون ۷۰ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده که ۴۴ هزار و ۸۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و مابقی درجه دو است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از شالیکاران ادامه دارد افزود: این قول را به کشاورزان زحمتکشی که با رنج و مشقت در حال کشت برنج هستند می دهم که بر اساس رویکرد دولت سیزدهم از آنها حمایت کنیم.

استاندار گیلان تصریح کرد: شرایط خوبی برای تنظیم بازار فراهم شده و واردات متوقف شده است ضمن اینکه برنامه های جبرانی سال گذشته در سال جاری ادامه دارد.

بر اساس آخرین آمار، بیش از ۵۵ هزار چایکار در استان های گیلان و مازندران وجود دارد. وسعت باغات چای این دو استان حدود ۲۵ هزار هکتار است. برگ های چای سبز هر ساله در بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می شود که میانگین مصرف چای در کشور ۱۰۰ هزار تن است.

سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان های گیلان و مازندران تولید شد. شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید جدید هر کیلو برگ سبز چای درجه یک را ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز چای درجه دو را ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد که نسبت به سال گذشته به طور متوسط ​​۳۰ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا