ترندهای روز

دومین الماس بزرگ جهان در جنوب آفریقا کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یک شرکت کانادایی از کشف دومین الماس بزرگ جهان به وزن ۲۴۹۲ قیراط در کشور بوتسوانا در آفریقای جنوبی خبر داد. این الماس بزرگ ترین الماسی است که تاکنون در بوتسوانا کشف شده است.

شرکت کانادایی “Lucara Diamond” اعلام کرد که این سنگ در معدن الماس Karowe در شمال شرقی بوتسوانا با استفاده از فناوری تشخیص اشعه ایکس کشف شده است. این شرکت اطلاعات خاصی در مورد کیفیت یا ارزش این سنگ ارائه نکرده است.

بزرگترین الماسی که قبلا کشف شده بود، سنگی ۳۱۰۶ قیراطی به نام کولینان است که در سال ۱۹۰۵ کشف شد.

ویلیام لمب، رئیس لوکارا در بیانیه ای نوشت: “ما از کشف این الماس خارق العاده ۲۴۹۲ قیراطی خرسندیم.” بر اساس این بیانیه، این الماس بزرگ یکی از “بزرگترین” الماس های ناهموار کشف شده است.

رئیس دفتر بوتسوانا لوکارا این سنگ قیمتی را به اندازه کف دست به رئیس جمهور بوتسوانا، موکوتسی ماسیسی، در ۲۲ اوت اهدا کرد.

بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، بوتسوانا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الماس در جهان است و این ماده ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۸۰ درصد از صادرات آن را تشکیل می دهد.

این کشور خشک که حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، در زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۶۶ کشوری فقیر بود. اما بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، بوتسوانا به یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده الماس در جهان تبدیل شد. کشف الماس، که یک سال پس از استقلال آن از بریتانیا رخ داد.

به گفته شرکت لوکارا، ۱۰ درصد از کل مبلغ فروش الماس استخراج شده از معدن Karuwe به عنوان حق امتیاز به دولت بوتسوانا پرداخت می شود. این پرداخت ها بدون توجه به اینکه الماس ها به صورت خام یا برش فروخته می شوند.

قبل از اینکه کشف این الماس بزرگ در ۲۲ آگوست اعلام شود، بزرگترین الماسی که قبلا در بوتسوانا کشف شده بود، یک سنگ ۱۷۵۸ قیراطی بود که در سال ۲۰۱۹ توسط لوکارا کشف شد.

در سال ۲۰۲۱، شرکت لوکارا نیز با استفاده از فناوری اشعه ایکس، یک سنگ ۱۱۷۴ قیراطی را در بوتسوانا کشف کرد.

استخراج الماس از معدن کاروه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و از آن زمان تاکنون ۲۱۶ الماس هر کدام بیش از یک میلیون دلار و بیش از ۱۱ الماس هر کدام بیش از ۱۰ میلیون دلار فروخته شده است.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که بر اساس برآورد افراد نزدیک به لوکارا، الماس اخیرا کشف شده می تواند بیش از ۴۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا