بانک و بیمه

دو اقدام بانک مرکزی به نفع جریان نقدینگی و صنایع بورسی

بازار؛ گروه تبادل: افزایش نرخ بهره منجر به کاهش حاشیه سود و رکود در بازار سهام می شود. بنابراین، این سرمایه گذاران برای کسب بازدهی از بازارهای بدون ریسک، از بازار سهام خارج می شوند. بانک مرکزی به منظور جلوگیری از خروج سرمایه از بورس و ایجاد تعادل در بازار پول، سیاست کاهش نرخ سود را در پیش گرفت، بنابراین نرخ سود از ۳۸ درصد به زیر ۳۰ درصد رسید.

تاثیر نرخ سود بر سپرده ها و اوراق بهادار در بازار سهام به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین، زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به احتمال بیشتری پول را در حساب‌های بانکی، صندوق‌های بازنشستگی یا اوراق قرضه نگه می‌دارند تا سود بدون ریسک دریافت کنند. در نتیجه بازار سهام با رکود مواجه است. از این رو بانک مرکزی در دوره کنونی که بازار سهام در حال افت است سیاست کاهش نرخ سود بین بانکی و کاهش نرخ سود را در پیش گرفته است تا خروج پول از بورس افزایش پیدا نکند. با این حال، بازار در حال حاضر تحت تاثیر تنش های سیاسی است.

رضا روحی معتقد است افزایش نرخ سود باعث می شود صنعت با هزینه های بازپرداخت بیشتری مواجه شود. این هزینه های بالاتر به قیمت کالاها یا خدمات ارائه شده توسط شرکت های دولتی منتقل می شود. با افزایش هزینه ها نسبت به درآمد، حاشیه سود شرکت کاهش می یابد. از همین سیگنال برای برداشت وجوه از سهام شرکت استفاده می شود

این سیاست بانک مرکزی برای حمایت از بورس و اقتصاد مولد اجرا شد، زیرا با افزایش نرخ سود، تامین مالی شرکت ها و صنایع دشوارتر می شود. علاوه بر این، بازار سهام با نقدینگی کمتری مواجه بود. از سوی دیگر، بازده سرمایه گذاری ها نیز کاهش می یابد و نقدینگی به سمت بازارهای موازی می رود.

رضا روحی در گفتگو با جامعه ایده آل گفت: افزایش نرخ سود باعث می شود صنعت با هزینه های بازپرداخت بالاتری مواجه شود. با افزایش هزینه ها، حاشیه سود شرکت کاهش می یابد. از همین سیگنال برای برداشت وجوه از سهام شرکت استفاده می شود.

وی افزود: به این ترتیب اوراق با نسبت سرمایه بالا به عنوان عاملی برای رشد تولید، هزینه های بالایی را برای شرکت ها به همراه خواهد داشت، حتی درصد بالایی از قیمت تمام شده می تواند باعث توقف رشد و توسعه شرکت ها شود. به طور کلی افزایش نرخ سود تاثیر منفی بر بورس دارد و با افزایش نرخ سود بانکی شاهد رکود در بازار سرمایه خواهیم بود.

تأثیر نرخ بهره بر فعالیت صنایع

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود بر فعالیت‌های صنایع و شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد، گفت: ارزش سهام هر شرکت بر اساس کل ارزش جاری جریان‌های نقدی آتی آن تقسیم بر تعداد سهام شرکت است بنابراین نرخ بهره تاثیر غیرمستقیم بر قیمت‌های بازار سهام خواهد داشت.

با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، سهامداران نمی خواهند سودی کمتر از قیمت تمام شده به دست آورند. بنابراین سرمایه خود را از بورس خارج می کنند و در سپرده های بانکی یا اوراق سرمایه گذاری می کنند تا عایدی سرمایه خود را بدون ریسک دریافت کنند.

در واقع نرخ سود بالا باعث افزایش بدهی شرکت به بانک و یا کاهش درآمد آن می شود. در نتیجه جریان های نقدی شرکت کاهش می یابد و شرکت در آینده سود و رشد کمتری خواهد داشت. سپس قیمت سهام آن صنعت یا شرکت کاهش می یابد.

بر اساس این گزارش می توان گفت که فراز و نشیب قیمت سهام در بورس در واقع تابعی از انتظارات سودآوری سهامداران این شرکت است. در سطح کلان نیز اگر سهام نمادهای بورسی به دلیل افزایش نرخ سود کاهش یابد، شاخص کل بورس نیز کاهش می یابد. بنابراین، سهامداران نمی خواهند با افزایش نرخ سود بدون ریسک، سود کمتری نسبت به قیمت تمام شده به دست آورند. بنابراین سرمایه خود را از بورس خارج می کنند و در سپرده های بانکی یا اوراق سرمایه گذاری می کنند تا سود سرمایه خود را بدون ریسک دریافت کنند. اخیراً بانک مرکزی با اعمال سیاست های مدیریت بازار پول مانع از نگرانی سهامداران در مورد جریان نقدینگی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا