اخبار اقتصاد ایران

دو سناریو برای حل مشکل ناترازی بنزین :: افق میهن

یک کارشناس انرژی با اشاره به اینکه حل مشکل کمبود بنزین باید با سیاست های غیر قیمتی باشد، گفت: افزایش قیمت بنزین تبعات اجتماعی دارد.

به گزارش افق میهن، نرسی قربان کارشناس انرژی با اشاره به اینکه راه های مختلفی برای حل بحران عدم تعادل بنزین وجود دارد، گفت: معمولا عدم تعادل ناشی از اختلال عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش جمعیت، تقاضا روز به روز افزایش یافته در حالی که عرضه به همین میزان است.

وی با انتقاد از خودروهای غیراستاندارد خاطرنشان کرد: خودروهای موجود در بازار چندین برابر میانگین جهانی مصرف دارند به همین دلیل تقاضا روند صعودی به خود گرفته است.

قربان افزود: متأسفانه به دلیل پالایشگاه ها، نفت و تحریم ها نتوانستیم عرضه بنزین را افزایش دهیم که این امر منجر به عدم تعادل بنزین شده است.

وی با اشاره به اینکه دو راه برای حل بحران عدم تعادل بنزین وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط دو راه برای حل عدم تعادل بنزین وجود دارد، یکی افزایش تولید و دیگری افزایش قیمت آن به گونه ای که با کاهش تقاضا مواجه هستیم

وی یادآور شد: به دلیل اینکه نمی توانیم قیمت ها را افزایش دهیم، باید راهکارهای غیر گران قیمتی را در پیش بگیریم، مثلاً خودروهای بنزینی را جایگزین خودروهای برقی کنیم که زمان زیادی می طلبد.

این کارشناس انرژی افزود: افزایش تولید بنزین راه حل ساده ای نیست زیرا نیاز به سرمایه و فناوری دارد.

به گفته وی، تنها راه حل سریع برای عدم تعادل بنزین افزایش قیمت است که به دلیل تبعات اجتماعی مورد توجه قرار نمی گیرد.

قربان در پایان افزود: برای افزایش تولید نیازمند پالایشگاه جدید هستیم که می توان به عنوان یک راه حل بلند مدت و موثر روی آن تکیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا