ترندهای روز

دو فضانورد گرفتار در ایستگاه فضایی بین‌المللی فوریه سال آینده با اسپیس‌ایکس به زمین باز می‌گردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ناسا روز شنبه اعلام کرد که دو فضانورد محبوس شده در ایستگاه فضایی بین المللی باید تا فوریه سال آینده منتظر بمانند تا با شاتل اسپیس ایکس به زمین بازگردند.

سونیتا ویلیامز و بوچ ویلمور، فضانوردانی که با پرواز آزمایشی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند، مدت‌هاست که به دلیل مشکلات فضاپیمایی که قرار بود به زمین بازگردند، در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر افتاده‌اند.

به نظر می رسد شاتل استارلاینر با مشکل نشت هلیوم مواجه شده و موتورهای این فضا دچار نقص فنی شده اند. بنابراین، ناسا ترجیح می دهد که دو فضانورد گرفتار شده برای بازگشت به خانه تا سال آینده صبر کنند.

بیل نلسون، مدیر ناسا به خبرنگاران گفت: تصمیم این است که بوچ و سونیتا در فوریه آینده با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس تحت مأموریت Crew-9 به زمین بازگردند و استارلاینر بدون خدمه بازگردد.

بازگشت بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز به دلیل مشکلاتی در موتورها و رانشگرهای فضاپیمای بوئینگ به تعویق افتاده است.

این تصمیم یک معضل روابط عمومی جدید برای بوئینگ ایجاد کرده است، به این معنی که این دو فضانورد به جای یک سفر برنامه ریزی شده هشت روزه باید در مجموع هشت ماه را در مدار بگذرانند.

پس از سال ها تاخیر در توسعه استارلاینر، سرانجام این فضاپیما در اوایل ژوئن با دو فضانورد باتجربه به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

اما ناسا هنگام بررسی مشکلات مربوط به سیستم پیشرانه این فضاپیما مجبور شد بازگشت فضانوردان را برای مدتی به تعویق بیاندازد.

مهندسان بوئینگ و ناسا نگران بودند که استارلاینر قدرت پیشرانه کافی برای رها شدن از مدار و آغاز فرود به زمین نداشته باشد.

مقامات ناسا روز شنبه اعلام کردند که از گزینه بسیار غیرمعمول بازگرداندن فضانوردان سرگردان به مدار زمین پس از پرواز آزمایشی آنها با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ استفاده کرده اند.

بنابراین فضانوردان سرگردان نه با فضاپیمایی که با آن سفر کرده اند، بلکه توسط شاتل اسپیس ایکس به زمین بازگردانده می شوند.

طبق برنامه جدید، ماموریت Crew-9 اسپیس ایکس در اواخر سپتامبر انجام می شود، اما به جای چهار مسافری که قبلا برنامه ریزی شده بود، تنها دو مسافر را حمل خواهد کرد. این فضاپیما تا زمان بازگشت برنامه ریزی شده خود در ماه فوریه به ایستگاه فضایی بین المللی متصل خواهد ماند و علاوه بر خدمه خود، دو فضانورد سرگردان را نیز بازگرداند.

با نقص فنی گزارش شده در مورد استارلاینر، ضربه دیگری به چهره قبلاً خدشه دار غول آمریکایی بوئینگ وارد شد. شرکتی که بخش هوانوردی آن نگرانی‌های مربوط به ایمنی و کنترل کیفیت را در سال‌های اخیر افزایش داده است.

ده سال پیش، ناسا پس از بازنشستگی ناوگان شاتل های فضایی خود، به هواپیماهای بوئینگ و اسپیس ایکس سفارش داد تا فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کنند.

ناسا استدلال کرد که با دو وسیله فضایی از این دست، در صورت بروز مشکل با دیگری، همیشه یک نسخه پشتیبان وجود خواهد داشت.

ناسا اعلام کرده است که فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به دام افتاده‌اند، مجهز هستند، برای اقامت طولانی‌مدت آموزش دیده‌اند و آزمایش‌های زیادی برای انجام دارند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا