اخبار بورس

دو محموله صادراتی پتروشیمی جم در دوماه اخیر/ تعیین تکلیف پرونده پتروشیمی مهر در جریان است

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی جم امروز با حضور سهامداران تشکیل شد.

در این مجمع محمدهاشم نجفی اردکانی مدیرعامل پتروشیمی جم درباره گزارش عملکرد مالی این شرکت گفت: ۱۶ سال از شروع فعالیت پتروشیمی جم می گذرد. آنچه در سال ۱۴۰۳ برای ما مهم است فاز دوم پتروشیمی جم به عنوان شرکت توسعه پلیمر پادجم است که هفته گذشته آن را وارد مرحله تولید کردیم.

وی افزود: مدیریت عملیات توسعه پلیمر پادجام از سال ۱۳۸۸ آغاز و در سال ۱۳۹۱ به طور رسمی آغاز به کار کرد. از سال ۲۰۱۹، این پروژه به مدت سه سال به دلیل مشکلات اساسی، تحریم های ظالمانه و خروج صاحبان فناوری متوقف شده است. با همکاری و حمایت هلدینگ توانستیم عملیات تولید را به پایان برسانیم.

نجفی اردکانی ادامه داد: پتروشیمی جم شامل چند شرکت زیرمجموعه است که می توان از آنها به عنوان هلدینگ اقتصادی یاد کرد. گروه جام صنعت کاران، شرکت خدمات فنی و مهندسی. شرکت توسعه پلیمر Podgem بیش از ۱۰۰۰ نفر مشغول به کار است. این مجتمع ۱۰۰ درصد متعلق به پتروشیمی جم است. شرکت پلی پروپیلن جم با ۴۴ درصد مالکیت پتروشیمی جم با ۴۹۵ نفر شاغل و در محدوده پتروشیمی جم قرار دارد. در فاز سوم، توسعه پلیمر کنگان شامل تولید PDH، PP و ACN نیز می شود. این مجموعه نشان دهنده آینده پتروشیمی جم است. چون همه شرکت های آنجا بر پایه استایرن کار می کنند. پتروشیمی جم ۵۱ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. همچنین ۳۴ درصد سهامدار پتروشیمی ایران هستیم.

مدیرعامل جم خاطرنشان کرد: تعداد کارکنان فعال پتروشیمی جم ۱۲۶۵ نفر است. از نظر تولید در رتبه ششم و از نظر فروش در بین شرکت های بورسی رتبه چهارم را داریم.

وی افزود: در خصوص صورت های مالی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲ سود خالص گزارش شده ۸۷۰۰ حمت است. تامین کننده خوراک پتروشیمی جم شرکت پتروشیمی نوری پارس می باشد. یوتیلیتی را از پتروشیمی مبین می گیریم. ما بیش از ۲ میلیون تن غذا دریافت می کنیم. یک میلیون تن اتیلن تولید می کنیم که در تاسیسات خود پتروشیمی جم مصرف می شود. طبق برنامه توسعه و بهره برداری اتیلن مازاد داریم که باید برای صادرات آن برنامه جدی داشته باشیم. همچنین در دو ماه گذشته دو تحویل صادراتی انجام دادیم.

نجفی اردکانی توضیح داد: مصرف پروپیلن در حال حاضر فقط متعلق به شرکت جم پیلن است. ارزش فروش بنزین پیرولیز ۴۲ همات و حجم فروش ۱۶۰۱ هزار تن می باشد. روند تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۲ تعمیرات سختی داشتیم که باید در سال ۱۴۰۱ انجام می شد، اما به دلیل عمل نکردن پیمانکار به وعده ها و غیره توانستیم با ۱۸ ماه تاخیر عملیات بازسازی را آغاز کنیم. ۹ ماه از سال باید با ظرفیت کم تولید می کردیم. شاخص فروش نسبت به تناژ کاهش داشت اما بر اساس فروش و ارزش ریال و دلار افزایش را ثبت کردیم.

ازدحام مقاصد صادراتی پتروشیمی

وی ادامه داد: بازارهای چین، CIS، روسیه و ترکیه بازارهای صادراتی پتروشیمی جم هستند. به تازگی وارد بازار هند نیز شده ایم. بازار هدف ما آفریقا و اروپا است. ما متعهد به طراحی مدل هایی هستیم تا بتوانیم با رویکرد صادرات محور به طور جدی در این حوزه فعالیت کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در فروش صادراتی این است که سازمان بورس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی کف عرضه محصولات پتروشیمی را افزایش داده اند و ما را ملزم کرده اند تا محصولات را به نوعی با کف عرضه عرضه کنیم. ما نمی‌توانیم تا زمانی که این حد عرضه پایین‌تر صادر شود. اگر عرضه را افزایش دهیم با وجود اینکه زیرساخت ها در کشور رشد نکرده است، می بینیم که بخش کوچکی از محصولات ما وارد چرخه تولید می شود و بقیه به صورت ترکیبی و غیره به کشورهای همسایه صادر می شود. تحت برندهای دیگر این مشکل منجر به کاهش رقابت پذیری در بازارهای صادرات زمین می شود.

شاخص های اصلی مالی

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: مجموع درآمدها افزایش یافته اما کل هزینه ها نیز افزایش یافته است. سود شرکت کاهش یافته است. این کاهش سود تنها تاثیری بر شرکت پتروشیمی جم ندارد. ما در دو سال گذشته با اقدامات ظالمانه‌ای مواجه بوده‌ایم که حاشیه سود سهامداران عمده را به چالش کشیده است. ما شاهد افزایش ۳۲۷ درصدی هزینه های آب و برق بودیم. شخصی که قیمت عرضه را تعیین می کند، سهامدار یک شرکت بزرگ تامین کننده پتروشیمی عسلویه و ماهشهر است. اقدامات قانونی انجام شده و امیدواریم دستوری برای جلوگیری از این موضوع صادر شود. اگر افزایش نرخ شهری ادامه یابد، باید وارد فضایی شویم که بتوانیم یک عملیات شهری متمرکز برای خود ایجاد کنیم. ما انبارها را جابه جا می کنیم و این قسمت از عرضه را خودمان تولید می کنیم.

نجفی اردکانی گفت: یکی از مشکلات دیگر نرخ خوراک است. این هم در صنعت پتروشیمی عجیب است. احساس می کنیم مردم به دنبال حاشیه برای شرکت های پتروشیمی هستند. ما دو راه حل داریم. یکی اینکه نوع فرها را تغییر دهید و بارگذاری فر را اصلاح کنید، دیگری اینکه به دنبال بارگذاری ارزان باشید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش سود موضوع فروش به شرکت جم پیلن است. همانطور که می دانید در سال های اخیر قراردادی منعقد شد که طبق آن ما پلی پروپیلن را با قیمت یکسان به شرکت پلی پروپیلن جام می فروشیم. اما هزینه ای که برای ما دارد بسیار بیشتر از قیمتی است که به جام پیلین می فروشیم. این یک موضوع قانونی است. عملاً فروش پلی پروپیلن به مجموعه جم پیلن ضرر دارد. اگر بتوانیم فروش قرص جام را کاهش دهیم و به خوراک جایگزین برای قرص جام جم برویم، برای ما سودآور خواهد بود. از دیگر اقدامات پتروشیمی جم می توان به تغییر فناوری کوره های مایع، اصلاح قیمت PP و اصلاح قیمت خدمات جانبی اشاره کرد.

عمده اقدامات شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته

نجفی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم تعیین تکلیف پرونده است مهر بود. سازمان بازرسی کل کشور و رئیس سازمان به این پرونده رسیدگی کرده اند. همانطور که می دانید ما از سال ۱۳۸۳ قراردادی ۲۵ ساله با صنعت پتروشیمی داریم مهر ما داشتیم. سه مورد نقض این قرارداد بود. یکی اینکه در این قرارداد هرگونه ضرر و زیان ناشی از فروش اتیلن به پتروشیمی ها ذکر شده است مهر باید توسط پتروشیمی جم جبران شود. ثانیاً قیمت معامله بر اساس ارز و نرخ با استفاده از فرمول مشخص شده تعیین شد. پتروشیمی مهر یک وقت خلف قول داد و ما باختیم. با پیگیری های انجام شده این موضوع به داوری ارجاع شد و در آن داوری در سال ۱۴۰۰ تصمیم به نفع پتروشیمی جم گرفته شد که با این رای ۸۷۲ میلیون دلار به نفع صنعت پتروشیمی تخصیص داده شد. همچنین ۱۷۰۰ میلیارد تومان کل ارقام ریالی به پتروشیمی ها سرازیر می شود مهر برمی گرداند

وی ادامه داد: پتروشیمی مهر برخلاف قرارداد داوری، به دنبال درخواست ابطال رای داوری در دادگاه بدوی و اعتراض به مرجع قضایی به دلیل دولتی بودن پتروشیمی جم است. ما توانستیم ماده ۴۷۷ را اعمال کنیم. تقریباً هفت جلسه در شعبه اول دیوان عالی کشور داشتیم. به گزارش دفاعی و پتروشیمی ما مهر و صحت پتروشیمی جم پتروشیمی رای مهر روند ابطال و داوری به قوت خود باقی ماند. امروز در مرحله اجرای رای داوری هستیم و حساب های شرکت مذکور مسدود شده است. درخواست ما از سهامداران پتروشیمی مهر پرداخت حقوق بازنشستگان پتروشیمی جم پس از ۱۵ سال حق مردم است.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: موارد حقوقی دیگری هم داشته ایم که اتفاقات خوبی افتاده است. ۳۶۰ واحد مسکونی در عسلویه و ۴۰ واحد در سایر نقاط عسلویه داشتیم و توانستیم پس از ۱۵ سال برای این املاک سند مالکیت بگیریم. در سال گذشته نیز تعمیرات اساسی سختی داشتیم که بدون حادثه انجام شد. برخی از واحدها مانند فرها تعمیرات اساسی نشدند. در دوره مدیریت قبلی یک دستگاه کول باکس ایرانی تحویل داده شد که متأسفانه با ۱۹ ماه تاخیر توسط پیمانکار تحویل داده شد و زیان هنگفتی به پتروشیمی جم وارد کرد. اما این رویداد یک رویداد بزرگ بود.

مدیرعامل پتروشیمی جم تصریح کرد: پس از ۱۴ سال توانستیم خط اول پروژه لاستیک ABS را آغاز کنیم. امیدواریم تمام خطوط تولید تا پایان سال تولید شود و بتوانیم مشکل لاستیک را در سال آینده حل کنیم.

نجفی اردکانی تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگری که به عنوان چالش مطرح شد، تبعیض در حقوق و مزایای کارکنان بود. اتفاقی که در سال های اخیر باعث اعتصاب و … شرکت شده است. اصلاحاتی انجام شده است که بسیار موثر بوده است و سعی کرده ایم جلوی تبعیض را بگیریم. در راستای نوآوری در توسعه محصول جدید، همکاران Jam Pilen انواع جدیدی را عرضه کردند. در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز بر اساس آنچه در منطقه پارس جنوبی به عنوان قانون نانوشته و توافقات قبلی انجام شده است، حوزه مسئولیت اجتماعی را در اختیار شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: امیدواریم در سال آینده بتوانیم درآمدها را افزایش دهیم و با اقدامات انجام شده با ورود گروه پادجم، نتیجه عملیاتی خوبی برای گروه، سود تلفیقی برای شرکت های تابعه و … سود قابل توجهی برای جم به دست آوریم. پتروشیمی.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: یکی از بحرانی ترین موضوعاتی که باید دنبال شود، طرح توسعه PDH و PP است که یکی از بزرگترین چالش های امروز است. تامین مالی این پروژه دشوار است. باید به سمت مدل های تامین مالی برویم. چیزی که این طرح را برای ما جذاب می کند این است که برای ما مفید است، دی H 600000 تن، PP 300000 تن و ACN 120000 تن خواهد بود. ACN می تواند خوراک پادجام باشد و ارزش افزوده بالایی برای مربای پتروشیمی داشته باشد.

در نهایت پس از تصویب صورت های مالی سالانه، به ازای هر سهم ۴۶۶ تومان به سهامداران واریز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا