فناوری

دو مهندس ایرانی در جمع سازندگان اینترنت ماهواره ای استارلینک

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: در بین مدارک ثبت اختراع موجود در پروژه استارلینک، یکی دو جوان نخبه ایرانی به نام های شایا کریمکشیارانی و علیرضا ماهانفر حضور داشته اند.

یکی از اخبار داغ این روزها اینترنت ماهواره ای استارلینک است. فناوری‌های این پروژه بزرگ که هزاران ماهواره در فضا دارد و قرار است هزاران ماهواره دیگر را به فضا بفرستد، در لبه فناوری قرار دارند و بسیاری از آنها اختراعات جدیدی هستند.

در میان این اختراعات، یکی با عنوان «دیافراگم آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» بیش از بقیه جلب توجه می‌کند. این اختراع کار پنج نفر به نام علیرضا ماهانفر است. ماهانفر فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر است. دکترای خود را در همین رشته از فرانسه دریافت کرد.

ابهام زدایی از نقش دو ماهواره نخبه ایرانی استارلینک / عکس

شایا کریمکشیارانی یکی دیگر از مهندسان ایرانی است که در این اختراع مشارکت دارد. او مانند ماهانفر در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرد. لیسانس و فوق لیسانس را به ترتیب در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تهران و دکترا را در دانشگاه می سی سی پی به پایان رساند.

نام اینترنت استارلینک از زمان جنگ اوکراین بر سر زبان ها افتاد و از آن زمان تاکنون گمانه زنی های زیادی در مورد قابلیت های آن مطرح شده است.

برای دسترسی به این سرویس علاوه بر ارائه خدمات شرکت مادر، تجهیزات ویژه ای برای دریافت اینترنت نیاز است که بخشی از طراحی و ساخت آن است که نام دو دانشمند ایرانی نیز قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا