فناوری

دو پزشک به کمک ربات‌ها از فرانسه بیمارانی را ۸ هزار کیلومتر دورتر در چین جراحی کردند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: در ماه سپتامبر، دو جراح فرانسوی و اسپانیایی دو عمل جراحی نادر را به طور جداگانه در شهر بوردو واقع در غرب فرانسه انجام دادند. آنها با کمک ربات ها و از طریق اینترنت، بیمارانی را که در بیمارستانی در پکن بستری شده بودند، از راه دور عمل کردند.

این دو جراحی که همزمان با کنگره سالانه انجمن اورولوژی اروپا و توسط دپارتمان رباتیک این انجمن انجام شد، راه را برای توسعه جراحی های «فرار قاره ای» باز کرد.

اولین عمل در ۱۱ سپتامبر بود که طی آن یک تومور ۳.۵ سانتی متری از کلیه بیمار ۳۷ ساله بستری در بیمارستان پکن توسط دکتر آلبرتو بردا (جراح اسپانیایی و رئیس انجمن اورولوژی اروپا) خارج شد.

پروفسور آلبرتو بردا در حالی که کت و شلوار پوشیده بود این جراحی را با کمک ربات ها انجام داد و چند روز پس از عمل، بیمار بدون عارضه بیمارستان پکن را ترک کرد و اکنون در خانه در حال نقاهت است.

البته در زمان انجام این عمل جراحی تیمی از پزشکان به عنوان ناظر در اتاق عمل بیمارستان پکن حضور داشتند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی به خصوص در مورد مشکلات ارتباط اینترنتی مداخله کنند.

این عمل جراحی به صورت زنده در کنگره بوردو پخش شد و بیمار تنها سه روز بعد از بیمارستان مرخص شد.

جراحی دوم توسط دکتر ریچارد گاستون، متخصص اورولوژی فرانسوی در بوردو انجام شد.

او مردی ۵۱ ساله را در پکن که از سرطان پروستات رنج می‌برد، از راه دور و با استفاده از یک ربات در مطب خود عمل کرد.

این جراحی نیز ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه به طول انجامید و چند روز بعد بیانیه ای در مورد بهبود وضعیت بیمار منتشر شد.

طی این دو عمل جراحی نادر، حرکات دست جراح دقیقاً و با همان ظرافت، بار دیگر در فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری در بیمارستانی در پکن توسط ابزارهای داخل بدن بیمار تکرار شد.

به گفته دکتر ریچارد گاستون، بین زمانی که جراح یک حرکت را انجام می‌دهد تا زمانی که ابزار همان حرکات را در داخل اتاق عمل و روی بدن بیمار بازتولید می‌کند، تنها ۱۳۰ میلی‌ثانیه تأخیر وجود داشت که عملاً با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نبود. .

انجام این جراحی شگفت انگیز باعث شد تا دو بیمار از فاصله ۸ هزار کیلومتری از تخصص دو پزشک اروپایی بهره مند شوند.

به گفته دکتر ریچارد گاستون، استفاده از این فناوری هم برای بیماران و هم برای پزشکان مزایایی دارد. زیرا “این امکان را برای جراحان آموزش دیده فراهم می کند تا از راه دور به جراحان با تجربه کمتر در هر نقطه از جهان کمک کنند.”

در بیانیه مطبوعاتی این کنگره همچنین آمده است: «جراحی از راه دور این پتانسیل را دارد که به نابرابری‌های جغرافیایی در مراقبت‌های بهداشتی پایان دهد؛ به‌ویژه با اجازه دادن به کشورهای کم‌درآمد برای سرمایه‌گذاری در آموزش از راه دور جراحان».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا