فرهنگ و هنر

دکتر مسعود: از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم :: ایران تحلیل

«دکتر مسعود» تصویر جدیدی روی قاب تلویزیون است که مسعود صبری این روزها پس از سالها تدریس و جراحی مغز و اعصاب و جراحی ستون فقرات و چندین سال تجربه خوانندگی؛ برای مردم آماده شده است.

به گزارش ایران تحلیل، برنامه ای منتشر نشده انتقاداتی را به او وارد کرده است که چطور یک جراح متخصص با این حجم کار که وارد عرصه موسیقی هم شده، حالا یک برنامه تلویزیونی تولید کرده است. انتقادی که صابری در این گفت و گو به آن پاسخ می دهد در کنار آسیب شناسی برنامه های تلویزیونی سلامت محور.

۲ سال در جستجوی مجوز
مسعود صابری که چند سال پیش به همراه فرزاد حسنی در برنامه تلویزیونی اکسیر یک برنامه آموزشی در حوزه پزشکی اجرا می کرد، معتقد است برنامه های بهداشتی و درمانی تلویزیون از کمبود شدید محتوا رنج می برند.
صابری بیان کرد: پس از گذشت چند سال از برنامه اکسیر به این فکر افتادم که بتوانیم از آن تجربه برای تولید یک برنامه آموزشی پزشکی استفاده کنیم که به ایده آل های من نزدیکتر باشد و بتواند در عین انتقال مفاهیم آموزشی آنقدر جذاب باشد که بتواند مخاطب را به پایان برساند. برنامه ای برای نگه داشتن با شما؛ مشکلی که برنامه فعلی با آن مواجه است.
مسعود صابری که با هدف پرکردن این خلأ اقدام به تولید یک واقعیت شوی پزشکی با موضوعاتی در جامعه کرده است که پس از ۲ سال سرگردانی در جستجوی مجوز پخش دو قسمت از آن به نام «دکتر مسعود» روی آنتن رفت. در شبکه نمایش خانگی و هم اکنون در حال آماده سازی است. آنها تولید فصل اول آن هستند.

شکل گیری شخصیت «دکتر مسعود»
دکتر مسعود صابری در پاسخ به این سوال که ایده برنامه تلویزیونی پزشکی «دکتر مسعود» از کجا آمد، گفت: برای پاسخ به این سوال باید به تاریخچه حوادث برگردیم. البته می خواستم یک برنامه آموزشی در زمینه پزشکی تهیه کنم که جذاب باشد و مردم با آن ارتباط برقرار کنند. کارهایی انجام دادیم، اما آنطور که من می خواستم نشد.
وی افزود: اکسیر تجربه خوبی بود و با اینکه زمان پخش آن بسیار بد بود اما مخاطبان خاص خود را داشت. تجربه اکسیر و چند حضور تلویزیونی دیگر تجربه خوبی بود تا بتوانیم ایده نهایی را جذابتر کنیم که در نهایت به «دکتر مسعود» تبدیل شد.

به گفته مسعود صابری، این ایده در ابتدای سال ۲۰۱۹ نزدیک به اجرا بود: قبل از آن آذر در سال ۱۳۹۹ تا پایان همان سال سعی کردیم به موضوعاتی مانند شخصیت مجری برنامه های تلویزیونی در حوزه پزشکی، مدل مو، ریش و صورت، نوع پوشش، نحوه صحبت کردن، نوع عینک و به طور خلاصه کوچکترین موارد مانند نحوه نگاه به دوربین و … و نهایی کردن امکانات مورد نظر برای دکتر مسعود و در نهایت ساخت استودیو از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در تیر ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.


اهمیت جزئیات فنی
دکتر مسعود صابری درباره ویژگی های فنی یک برنامه تلویزیونی جذاب در حوزه پزشکی گفت: یک برنامه باید از نظر نور، تصویر، صدا و دکور کلی بسیار مجلل باشد و قسمت سناریو مرتبا چکش کاری شود.
وی افزود: گاهی در این زمینه چالش هایی داشتیم و کار آنطور که من می خواستم پیش نمی رفت. از این رو بعدها در گروه نویسندگان و روزنامه نگارانمان با وسواس زیاد تغییراتی در جهت ارتقای سناریو برنامه ایجاد کردیم تا بتواند مخاطب را حفظ کند.
صابری ادامه داد: تولید برنامه های آموزشی به ویژه در حوزه پزشکی با نمایش های سرگرم کننده تفاوت زیادی دارد و اگر همه ظرافت ها رعایت نشود مخاطب خسته می شود و آن را رها می کند.

موضوع مجوز و پخش در روبیکا
مسعود صابری با اشاره به اینکه همین سختی ها در زمان تولید برنامه «دکتر مسعود» نیز وجود داشت و باعث جدایی این مدیر هنری از این تیم شد، خاطرنشان کرد: این مشکلات در زمان تولید برنامه «دکتر مسعود» نیز وجود داشت. و به همین دلیل از تیم جدا شد تا اینکه شب یلدای گذشته در دیدار با فواد متوجه شدم روبیکا به داستان برنامه ما علاقه نشان داده و توانایی دریافت مجوز برای پخش آن را دارد!
وی افزود: در همان جلسه کارگردان دقایقی از صحبت های من را فیلمبرداری کرد تا در برنامه قبلی قرار دهیم و به نوعی آن را به روز کنیم که در نهایت در دو قسمت پخش شد.

داستان ممنوعه
دکتر مسعود صابری گفت: هیچ وقت به پخش برنامه فکر نکردم چون فکر می کنم از حدود سال ۱۳۹۶ در صدا و سیما ممنوع الفعالیت شدم. البته هیچ وقت این موضوع را به صورت رسمی به من اعلام نکردند اما من به دلیل رفتارهایی متوجه این موضوع شدم. مثلاً به برنامه ای دعوت می شدم، اما روز ضبط با من تماس می گرفتند که نمی توانم در برنامه زنده تلویزیونی حاضر شوم. من اعتبارم را از مردم می گیرم نه دیگران.
صابری درباره علت این نوع درگیری ها افزود: از علت اصلی این درگیری ها اطلاعی ندارم. اما فکر می کنم رویکرد مسئولان به گونه ای است که حضور یک فرد در برنامه های صدا و سیما برای او مانند یک تبلیغ عمل می کند. البته نباید انکار کرد که رسانه ملی با وجود همه انتقاداتی که به عملکردش می شود، همچنان در برخی حوزه ها به افرادی که در برنامه های خود جلوی دوربین می آیند اعتبار می بخشد.
وی افزود: امروز نیز با وجود کاهش شدید مخاطبان رادیو و تلویزیون، همچنان افرادی هستند که پای ثابت برنامه های تلویزیونی هستند. به هر حال شاید بر اساس دکترین مسئولان صدا و سیما، عدم صلاحیت من تشخیص داده شده است. این اتفاق بارها برای افراد مختلف از جمله مجریان تلویزیون تکرار شده است.
دکتر مسعود صابری ادامه داد: البته تلاش من برای مردم بود و هنوز هم مخاطبان خود را دارم و این مردم هستند که باید در مورد حذف من تصمیم بگیرند نه جای دیگری چون اساسا اعتبار و محبوبیتم را از مردم گرفتم و نه از شخص دیگری حتی می توانم بگویم به نوعی از توقیف تصویر در تلویزیون رسمی ناراحت نیستم، زیرا در شرایط امروز این به این معناست که من در کنار مردم هستم و متعلق به مردم هستم.
وی گفت: البته از طرفی متاسفم چون بهترین و کاربردی ترین مکان برای پخش آموزش عمومی پزشکی به مردم همین تلویزیون است که ظاهرا حضور من در آن ممنوع است.

من از محرومیتم در تلویزیون ناراحت نیستم

دوران اجازه ندادن تمام شده است
مسعود صابری با ابراز تاسف از این نحوه برخورد با رسانه ملی گفت: پشیمانی من به خاطر پخش نشدن برنامه ام نیست، به خاطر پخش نشدن چنین برنامه هایی است که مضمون پزشکی دارند و مستقیم هستند. خطاب به مردم ای کاش به جای روبیکا، صداوسیما برای پخش چنین برنامه هایی پیشقدم می شد. برنامه هایی که هدفشان آموزش عمومی بوده و قطعا بهترین مکان برای پخش چنین برنامه ای تلویزیون و رسانه ملی کشور است.
صابری افزود: به هر حال وقتی در تلویزیون مسدود شود ساترا پیشقدم می شود و حتی اگر ساترا مسدود شود به راحتی می توان برنامه را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. با کمک شبکه های اجتماعی دیگر دوران مجوز ندادن به اوج رسیده است. من معتقدم اگر برنامه ای بتواند جان یک نفر را نجات دهد یا با آموزش های مختلف به بهبودی یک نفر کمک کند، رسالت و وظیفه خود را انجام داده است و اگر مدیران به این موضوع فکر می کردند، شاید ماجرا طور دیگری پیش می رفت. .

مرد بودن برای تمام فصول لزوما بد نیست
مسعود صابری در پاسخ به این موضوع به دلیل اینکه جراح، خواننده، نویسنده و در حال حاضر مجری است. عده ای با نگاهی انتقادی به او لقب مرد فصول را داده اند و عده ای هم لقب مرد تمام فصول را به او داده اند، وی گفت: از کسانی که این لطف را دارند ممنونم و احترام می گذارم. کسانی که انتقاد می کنند
صابری ادامه داد: بالاخره قرار نیست سلیقه همه یکسان باشد. آن هم در حوزه هنر. ایجاد فضای چندصدایی قرار نیست به شعار و حرف محدود شود. آن وقت است که خود ما چنین شرایطی را طلب می کنیم. البته به نظر من مرد بودن برای تمام فصول نه تنها لزوما بد نیست بلکه می تواند خوب هم باشد.
مردم را به حال خود رها کنید؛ به جای آنها تصمیم نگیرید
به گفته صابری، تعدد شخصیت ها معیار دقیقی برای قضاوت درباره یک فرد نیست و باید اجرا را در جاهای مختلف ملاک قرار داد.
مسعود صابری ادامه داد: در مجموع معتقدم چنین موقعیت هایی میزان و میزان پذیرش مردم است. باید بگذاریم خود مردم تعیین کنند که با مسعود صابری، جراح، خواننده، مجری و… چگونه برخورد کنند. مردم ما باهوش هستند و وقتی کسی بیش از توانش حرف می زند یا ادعا می کند، با تحریم او را به حاشیه می برند. این رفتار جمعی را بارها در عرصه هنر، سیاست و فرهنگ شاهد بوده ایم. پس بهترین راه این است که مردم را به خودشان بسپاریم نه اینکه به جای آنها تصمیم بگیریم و شرایطی را فراهم کنیم که خودشان انتخاب کنند.
آنچه برای من مهمتر از هر چیز دیگری است این است که می خواهم مردم بدانند این حق آنهاست که بدانند و تمام تلاشم را برای شناخت مردم و آموزش پزشکی در کشور در طول ۴ سال گذشته انجام دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا