اخبار بورس

دیدار سهامداران “کاما” تازه شد/ “کاما” نخستین تولیدکننده کنسانتره سولفور روی و سرب در کشور

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲ امروز با حضور صاحبان سهام تشکیل شد.

عبدالرحیم فروتن مدیرعامل شرکت باما در این مجمع اظهار داشت: این شرکت در سال ۱۳۳۰ تاسیس و در سال ۱۳۳۴ شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۰ به سهام عام تبدیل شد و در سال ۱۳۸۲ اولین عرضه عمومی سهام آن صورت گرفت. زمینه فعالیت این شرکت استخراج، فرآوری و فروش مواد معدنی می باشد. ارزش روز در بازار ۱۰۱ میلیارد ریال است.

قرارداد مدیریت بازار در سال ۱۴۰۲ با صندوق سرمایه گذاری خصوصی داریوش داریوش منعقد شد. سیر تحول قیمت نیم دلار در سال ۱۴۰۲ متوسط ​​نرخ در ابتدای سال ۴۸ تومان و پس از آن ۵۰ تومان بوده است.

توسعه قیمت سرب و روی نیز در مقاطعی در بازار دچار نوسان شد. سرمایه این شرکت طی ۸ سال گذشته ۶۰ برابر شده است. آخرین افزایش سرمایه به ۳۰ میلیارد ریال رسیده است.

نمودار سازمانی شرکت باما:

موقعیت شرکت در صنعت:

شرکت باما اولین تولید کننده کنسانتره روی و گوگرد سرب در کشور و بزرگترین معدن روی و سرب در اصفهان است. این شرکت یکی از صادرکنندگان کنسانتره سرب و روی و شمش روی بوده و از نظر کیفیت محصول قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی می باشد. این شرکت چند سالی است که صادرکننده نمونه محسوب می شود.

در بخش تولید اصلی، فرآیندهای ما به خرد کردن سنگ و فلوتاسیون تقسیم می شوند. در سنگ شکن ما حدود ۲۰۰۰ تن الیاف ورودی به سنگ شکن ها را پردازش می کنیم. هدف این است که سنگ شکن ها ابعاد سنگ ها را به ابعاد آسیاب تبدیل کنند. بعد از رسیدن ابعاد به ۱۵ میلی متر، از مدار خارج می شوند.

هدف از فلوتاسیون تولید جداگانه کنسانتره سرب و روی است. از آنجایی که این دو با هم در کانی وجود دارند، لازم است این کار به صورت ترکیبی انجام شود و کنسانتره از یک کانی جدا شود. در آسیا میزان مواد معدنی ۷۵ تا ۱۰۰ است و کارگران با تزریق مواد شیمیایی در نقاط مختلف سرب و روی را جداگانه استخراج می کنند.

مهمترین اقدامات در خط تولید:

تهیه و نصب پمپ های کارخانه، تقویت واحد کنترل کیفیت، کالیبراسیون تجهیزات کنترل کیفیت، بازرسی و آزمایش خطوط تولید، ساخت و تقویت سیستم شبکه و اجرای پروژه ها و برنامه های تعمیر و نگهداری، ۵۰,۱۴۰,۰۰۰ آنالیز بر روی ۶۶,۸۵۳ نمونه از فرآیند تولید. اکتشافات برای ارسال محصولات نهایی، نصب سیستم توزیع جدید در مسیر تغذیه کارخانه، حفظ میزان تولید از محل معدن علیرغم کاهش عیار ماده معدنی استخراج شده، تعویض عایق های سرامیکی، نصب مدار ۲۰ کیلوولت، جمع آوری کابل ها، جمع آوری پنل های قدیمی و کابل گذاری و ساخت مجدد پانل ها، نصب ۲ پمپ باطله در کارخانه، ساخت نیروگاه معدن کالادروازه، تغییرات و بهسازی پمپ بنزین و کاهش ۹۵ درصدی هزینه گاز مصرفی شرکت، اصلاح و تعمیر سیستم آبرسانی به منظور افزایش راندمان.

عملکرد واحد کشف:

در سال ۱۴۰۲ در منطقه معدنی ایرانکوه ۱۴۳ سوراخ هسته به طول ۱۹۹۲۶ متر حفر شد که از این تعداد ۹۹۱۶ متر زیر زمین و ۱۰۰۰۰ متر در سطح زمین بود.

تعداد نمونه های هسته از مناطق مختلف اکتشافی به عنوان بخشی از کار زمین شناسی معدنی به آزمایشگاه ارسال شده است ۱۰۷۸۱ نمونه. در سال ۱۴۰۲ ۳۵۰ متر راهسازی با حجم ۲۴۸۹ مترمکعب زمین انجام شد.

تهیه برنامه ۲۵ ساله و گزارش پیشرفت کار اکتشاف باما:

بکارگیری کارشناسان مجرب جهت بهبود عملیات حفاری و کنترل کیفیت عملیاتی و انتقال تجربه

تهیه ۷ سند با نقشه های زمین شناسی اکتشافی در ایرانکو، کالادروازه و سایر مناطق

برنامه ریزی آموزش تخصصی با هدف برخورداری از نیروهای مجرب در زمینه زمین شناسی، اکتشاف ذخایر روی و سرب، توسعه اکتشاف زمین در حین استخراج، توسعه مدل های زمین شناسی برای اجرای بهینه ذخایر.

عملکرد واحد مکش:

استخراج از شش معدن فعال این شرکت در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. در سال های اخیر مواد معدنی کارخانه ها را به طور کامل از منطقه معدن تامین کرده و ذخیره ای از مواد معدنی ایجاد کرده و تجهیزات جدید معدنی را برای افزایش تولید معادن مستقر کرده ایم. که برای اندازه گیری دوره ای و منظم پارامترهای تهویه در معادن و تهیه طرح های جدید و اصلاحی در معدن از نقطه نظر فنی و اقتصادی و به منظور کاهش هزینه های تولید، سعی شد با ترسیم برنامه هایی به عیار قابل قبولی برای کارخانه برسیم. استخراج مواد معدنی باقی مانده در معادن و برنامه ریزی برای برچیدن آنها در سال ۱۴۰۳.

شرکت های تابعه شرکت باما:

شرکت ذوب و روی اصفهان، شرکت معدنی کربن طبس، شرکت تولیدی و صنعتی شاهین لو سپاهان، شرکت آپادانا کیهان معدن، شرکت توسعه اکتشاف و حفاری باما ایرانیان، تولیدکنندگان شیمیایی زرین، شرکت سرمین جلگاهی آسمانی و شرکت بازرگانی و بازرگانی.

ذوب و روی اصفهان در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد. سرمایه شرکت ۳۶۰۰ میلیارد ریال بوده است. تولید عمده شرکت شمش روی ۱۰۰۰۰ تن و عرضه شرکت در سال ۱۳۷۸ بوده است.

معدن کربن طبس در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و ذخیره قطعی معدن ۵.۴ است. بهره برداری از گودال ۲ معدن در اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز شد. ورود و ورود به بازار دوم فرابورس در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. ۶۸ درصد از اموال متعلق به شرکت باما است.

طرح های توسعه ای این شرکت ایجاد و حذف باطله از گودال ۳، انجام کارهای اکتشافی، عرضه اولیه سهام شرکت به سرمایه برار و خرید ماشین آلات و تجهیزات می باشد.

شرکت شاهین لو سپاهان: این شرکت در سال ۱۳۷۹ در فهرست بازرگانی به ثبت رسید. تولید اصلی این شرکت اکسید روی با ظرفیت ۳۱۰۰ تن می باشد. شرکت های تابعه از جمله شرکت کیهان معدن از زیرمجموعه های توسعه اکتشاف باما ایرانیان هستند.

سرمایه گذاری در کیمیا فرآوران زرین ۲۸۹ میلیارد ریال است. فعالیت این شرکت شامل پردازش تغییرات و همچنین مشاوره و مهندسی برای شرکت های گروه می باشد.

شرکت سرزمین بهشتی جلگاهی در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد و شرکت باما ۳۰ درصد از سهام آن را در سال ۱۳۹۶ خریداری کرد. مجوز اکتشاف معدن این شرکت در سال ۱۳۹۶ اخذ گردید. مجوز راه اندازی کارخانه تولید کنسانتره سولفید و کنسانتره مولیبدن با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن اخذ شد. لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه مقرر شد ۱۶ درصد از سهام شرکت سرمین جلگاهی آسمانی به شرکت تدبیر معدن امید واگذار شود. البته ۱۰۰ درصد سهام تدبیرمعدن امید متعلق به شرکت ماست.

برای این کارخانه پروانه برق و مخابرات اخذ شد. ساختمان های اداری و لجستیکی در حال ساخت هستند. دفع پیش زباله و دفع زباله پیمانکاران در حال انجام است. سرمایه این شرکت طی چند مرحله به ۳ میلیارد ریال افزایش یافت. این شرکت ۲۵۰۰ میلیارد ریال طرح افزایش سرمایه دارد.

حاکمیت شرکتی و اقدامات انجام شده:

برگزاری دوره آموزشی برای کارکنان و مدیران شرکت، اخذ تاییدیه از کمیته انتصابات جهت انتصاب مدیران میانی، انجام ممیزی داخلی و تست کنترل داخلی، انجام ممیزی داخلی و تست کنترل داخلی برای شرکت معدنی کربن طبس و…

ریسک های مهم شرکت:

نوسانات محتوای مواد معدنی در معادن موجود، تغییرات و نوسانات قیمت های جهانی و تاثیر بحث های بین المللی بر روابط تجاری ایران، نوسانات نرخ ارز، نیاز به سرمایه گذاری در چرخه بازیافت و ماموریت های زیست محیطی. کاهش حجم تولید، سرمایه گذاری و قیمت.

اقدامات انجام شده در برابر خطرات و تهدیدها:

برای افزایش مقاومت در برابر آب، با ساخت حوضچه های آرامش در نزدیکی TTL و خرید فیلتر پرس، مقاومت آب را افزایش دادیم.

برای مقابله با خطرات زیست محیطی، برنامه ریزی رسمی با تشکیل کمیته محیط زیست، ایجاد واحد کیفیت محیط زیست و امضای قرارداد با یک آزمایشگاه خارجی انجام شد.

اکنون این شرکت دیگر در لیست صنایع آلاینده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا