ترندهای روز

دیده شدن نهنگ گوژپشت کمیاب در دریای کیش

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نهنگ گوژپشت یا نهنگ آبزی است که از خانواده پستانداران آبزی و از خانواده پستانداران آبزی بی دندان است. نهنگ های گوژپشت در سراسر آب های اقیانوس های جهان یافت می شوند و سالانه ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرت می کنند.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشاهده یک نهنگ گوژپشت در دریای این جزیره گفت: این نهنگ ها در خلیج فارس و خلیج فارس مشاهده شده اند. دریای عمان قبلاً در گروه های سه نفره یا به تنهایی حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از حمله این نوع نهنگ به انسان در منطقه گزارش نشده است، تصریح کرد: سابقه حمله پستانداران دریایی و حتی کوسه ها به انسان در آب های کیش وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه نهنگ های گوژپشت زیستگاه وسیعی در آب دارند، گفت: این گونه ممکن است در آب های کم عمق یا عمیق و حتی آب های قطبی یا گرمسیری دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه پستانداران دریایی در زنجیره غذایی اقیانوس ها و از نظر اکولوژیکی بسیار ارزشمند هستند، گفت: اگرچه در منطقه حساسیت بالایی به شکار نهنگ و گونه های خاصی از آبزیان وجود دارد و گزارشی در این زمینه دریافت نشده است. اما شکار و صید آنها با تورهای ترال، ورود اقلام صنعتی و آلاینده ها به دریا، طوفان و اختلالات صوتی از عوامل مرگ آنهاست.

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش تصریح کرد: این نهنگ ها از طریق امواج صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تولید صداهای دیگر ناشی از اقدامات صنعتی و غیره در آب می تواند ارتباط نهنگ ها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث مرگ آنها شود.

نهنگ های گوژپشت از ردیف نهنگ های بی دندان و از خانواده نهنگ های بادکنکی هستند. این گونه ها را معمولاً می توان با شکل و ارتفاع فواره های آب از سوراخ بینی آنها شناسایی کرد.

نهنگ های گوژپشت بارور هستند و در هر چرخه یک تا دو بچه به دنیا می آورند. نوزادان آنها چهار متر طول و حدود ۳۸۰ کیلوگرم وزن دارند.

این گونه از نهنگ ها الگوی مشخص تری دارند و بال های بلند آنها به یک سوم طول بدنشان می رسد. نهنگ های گوژپشت ۲۰۰ تا ۴۰۰ بادکنک در آبشش دارند و ۱۴ تا ۳۵ شیار شکمی در آنها وجود دارد. جنس ماده آنها حدود ۱.۵ متر از نرها بزرگتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا