اخبار بورس

دیدگاه‌های دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری درباره بورس

با پایان مناظره های دوره چهاردهم رئیس جمهور؛

در حالی که اقتصاددانان و فعالان بورس به بیان مطالبات خود و اشاره به تفکیک ناپذیری وضعیت بورس از شرایط اقتصادی و تولیدی کشور می پردازند، دیدگاه ها و برنامه های دو نامزد نهایی بورس بارها از سوی این افراد و کشور تکرار شد. رسانه ها. ارزش بررسی مجدد را دارد:

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسهنوز کمتر از ۴۸ ساعت تا پایان مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. دو کاندیدای نهایی آخرین مناظره انتخاباتی که عصر دیروز با محوریت «اقتصاد» برگزار شد، بار دیگر به بیان افکار و دیدگاه های اقتصادی خود درباره بورس پرداختند.

از ابتدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا به امروز اظهارات کاندیداها تاثیر مستقیمی بر شاخص بازار سرمایه دارد و نوسانات معاملات تحت تاثیر ظاهر این افراد است.

تاکنون دیدگاه های سعید جلیلی و مسعود مزیکیان در مورد بورس و بورس تعریف و مورد توجه فعالان و حامیان بازار قرار گرفته است.

در حالی که اقتصاددانان و فعالان بورسی به بیان مطالبات خود و اشاره به جدایی ناپذیر بودن وضعیت بورس از شرایط اقتصادی و تولیدی کشور می پردازند، دیدگاه ها و برنامه های جلیلی و پزشکان در مورد بورس بارها در سخنان این افراد تکرار شد. تکرار رسانه ای کشور خالی از لطف نیست:

نگاه مسعود مزیکیان به بورس:

اقدام ما بازگشت ثبات و امنیت به بورس است

مدیکیان با بیان اینکه برای حمایت از تشکیل بازار سرمایه قدرتمند در خدمت تولید و اشتغال وارد میدان شده است و با تاکید بر لزوم تکیه بر دانش متخصصان، اظهار داشت: اقتصاد نه یک شخص؛ اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد برنامه ریزی کند. گروهی از اقتصاددانان هستند که بسته به تخصص خود نسخه صادر می کنند. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم از افراد متخصص در آن حوزه برای کنترل بورس استفاده می کنیم.

یکی از خواسته های فعالان بازار سرمایه از دولت آینده عدم دخالت در اقتصاد و بازار سرمایه است. پزشکان در این زمینه موارد زیر را پیشنهاد کرده اند: اساسا دولت نباید در قیمت ها و نظم تولید دخالت کند. دخالت دولت همین بلا را سر بورس، بازار و تولیدکننده می آورد.

اونم همینطور کسری بودجه دولت از طریق بورس قابل جبران نیست قول داده و اعلام کرده است: اقدامات ما در بورس بازگرداندن ثبات و امنیت به بورس است.

وی در پاسخ به جلیلی که در مناظره دیشب از وی پرسید: چگونه ثبات را به بورس باز می‌گردانید؟ وی گفت: دولت نباید دخالت کند. اگر مداخله نکند، خود به خود این بی ثباتی برطرف می شود. برای حل این اختلافات قطعا از کارشناسان مناسب استفاده خواهیم کرد.
وی در آخرین مناظره اقتصادی گفت: حل مشکل بورس راه حل آسانی نیست. تحریم ها نیز مهم است. اگر آنها را حل نکنیم، موج تحریم ها به خود بورس می رسد.

نظر سعید جلیلی در بورس:

بازار سرمایه مهمترین اقتصاد کشور است

جلیلی در اظهارات خود بارها به ارسال نامه ای به دولت روحانی در سال ۱۳۹۸ در خصوص رفع مشکلات بورس اشاره کرد.

او معتقد است: دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند. سرمایه داران کوچک بیشترین ضرر را در بازار سهام متحمل شدند. میلیون ها نفر در بازار سهام درگیر هستند. در بسیاری از جوامع، افرادی که متأسفانه به شدت تحت تأثیر این موضوع قرار گرفتند، به دلیل سوء مدیریت اعتراض کردند.

جلیلی بورس را یکی از بهترین ابزار برای جهش کشور دانست و تصریح کرد: بورس یکی از بهترین ابزارها برای اقتصاد، تولید، ارتقا و جهش کشور است. بازار اصلی پلت فرم تولید است و بازار ثانویه نیز نقش موثری در تضمین فعالیت بازار اولیه دارد.

بیمه سهام از دیگر اظهارات جلیلی در بورس است: بانک مرکزی نمی تواند تصمیمی بگیرد که به بورس آسیب بزند و بیمه نمی تواند نسبت به بورس بی تفاوت باشد. سهام را باید بیمه کرد تا مردم گاهی متضرر نشوند. یکی از گزینه های ما برای اشتراک گذاری، شفافیت برای جلوگیری از این مشکلات است.

به گفته جلیلی، بیمه سهام مستلزم هماهنگی سه نهاد پولی، مالی و بیمه ای در کشور است که عبارتند از: سازمان بورس اوراق بهادار بانک مرکزی و بیمه مرکزی است و با هماهنگی این سه نهاد می توان سهامداران را تامین کرد. اطمینان از نگهداری سهام در بورس اوراق بهادار

وی یکی از اصلی ترین بحث های نقدشوندگی بورس را تسهیل تامین مالی تولید دانست و توضیح داد: بازار سرمایه تکیه گاه اقتصاد کشور است؛ در حالی که بازار سرمایه به عنوان رکن اصلی اقتصاد کشور است. وقتی می گوییم «جهش تولید با مشارکت مردم» شرط آن تسهیل تأمین مالی است.

جلیلی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه باید نماد اقتصاد واقعی کشور باشد، بازار اولیه باید در اولویت باشد و بازار ثانویه نباید به بازار سفته بازی تبدیل شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا