ترندهای روز

دیپلماسی پاندا با اعمال شاقه؛ پنج شرط محرمانه چین برای اجاره خرس‌های دوست‌داشتنی فاش شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تجارت پانداها، مانند حمل و نقل اخیر دو قلاده به باغ وحش ملی واشنگتن، بر اساس توافق نامه های محرمانه انجام می شود. در بسیاری از کشورها، جزئیات این قراردادها هرگز علنی نمی شود، اما موسسه اسمیتسونین که باغ وحش ملی واشنگتن را مدیریت می کند، از افشای جزئیات قرارداد ۲۰۲۰ خودداری کرد.

اگرچه متن اجاره پاندا محرمانه است، اما خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده، که بر واردات و صادرات گونه های عجیب و غریب نظارت می کند، قرارداد باغ وحش سن دیگو را منتشر کرد، اما بخش قابل توجهی از آن سیاه شد.

اما نیویورک تایمز اخیراً یک نسخه کامل از این اسناد و سایر اسناد را در پرونده های نظارتی پیدا کرده است.

این قراردادها به دو پاندا در باغ وحش ملی و دو پاندا دیگر که تابستان امسال به سن دیگو آورده شدند، اشاره دارد.

مقایسه این قراردادها با توافقات گذشته نشان داد که مدیران باغ وحش ایالات متحده در حال واگذاری اختیارات فزاینده به انجمن دولتی حفاظت از حیات وحش چین هستند.

در ادامه به برخی از مفاد این قراردادها اشاره می کنیم.

مراقب خبرنگاران باشید

ورود پانداها به واشنگتن و سن دیگو یک رویداد رسانه ای با برنامه ریزی دقیق و برنامه ریزی شده بود. با این حال، مدیران باغ وحش موافقت کرده اند که اطلاعاتی را که در اختیار خبرنگاران قرار می دهند محدود نگه دارند.

بر اساس شرایط قراردادها، مدیران باغ وحش نمی توانند بدون مشورت با شرکای چینی خود که باید به نظرات آنها “کاملاً احترام گذاشته شود” در مورد بیماری، مرگ یا “هر موضوع مهم دیگری” بحث کنند.

در مورد پول صحبت نکنید

این دو باغ وحش آمریکایی سالانه ۱.۱ میلیون دلار آمریکا برای اجاره این پانداها از چین می پردازند. برای تأمین این هزینه ها، آنها شروع به دریافت کمک های مردمی و خیرین ثروتمند کردند.

چین مالکیت این پانداها را حفظ می کند و این باغ وحش ها فقط برای یک دهه حق نمایش و پرورش آنها را پرداخت می کنند.

اما انجمن حفاظت از حیات وحش چین، باغ وحش ها را از بحث در مورد این معامله منع می کند. در قرارداد با باغ وحش ملی به طور مشخص آمده است که «از شرایط تجاری مانند «اجاره»، «اجاره»، «قرض» یا «قرارداد» باید اجتناب شود.

تمام هزینه های سفر باید پرداخت شود

باغ وحش ها موافقت کرده اند که برای کارشناسان پانداهای چینی که به طور منظم برای ارائه مشاوره به ایالات متحده سفر می کنند، هزینه بپردازند. این هزینه ها شامل بلیط هواپیما، هتل و کمک هزینه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا برای هر نفر است.

محدودیت در دوربین های زنده پاندا

پیش از این، برخی از این باغ وحش ها برای پخش زنده حرکت و زندگی پانداها به صورت ۲۴/۷ استفاده می کردند. اما اکنون، آنها موافقت کرده اند که پوشش زنده خود را محدود کنند.

دکتر ملیسا سونگر، زیست شناس حفاظت از محیط زیست در موسسه اسمیتسونیان، گفت که باغ وحش ملی واشنگتن این مفاد را به چالش کشیده و منجر به توافق کمتر محدودکننده ای شد. او گفت که باغ وحش به طور استثنایی مجاز است فیلم های تاخیری پانداها را نشان دهد.

در صورت نقض قوانین، قرارداد فسخ می شود

و در نهایت، انجمن حفاظت از حیات وحش چین می تواند قرارداد را فسخ کند و پانداها را به دلایل مختلف به چین فراخواند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا