اخبار اقتصاد ایران

ذخیره سد سفیدرود به 500 میلیون متر مکعب رسید | ۱۴۰۲ هیچگونه افزایش قیمت آب بهاء نداشته ایم

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، ذخیره آب فعلی سد سفیدرود را ۵۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

ایران تحلیل، وحید خرمی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران گفت: ذخیره آب فعلی در مخزن سد سفیدرود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. که نسبت به بلندمدت ۵۰ درصد کاهش داشته است. نشان می‌دهد در سال‌های با شرایط آب خوب، بیش از دو برابر ذخیره فعلی سد سفیدرود داشتیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان افزود: ذخیره فعلی ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش نشان می دهد، یعنی در زمان مشابه سال گذشته سد. ذخیره آب ۵۳۰ میلیون مترمکعب بوده است، بنابراین سالی مشابه سال قبل خواهیم داشت.

وحید خرمی در پاسخ به این سوال که چند هکتار آب مورد نیاز شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود و چند هکتار از دیگر منابع سنتی تامین می شود، گفت: ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری در استان است که از این میزان است. ۷۰ درصد یعنی ۱۷۲ هزار هکتار به طور مستقیم آبخوان های سد سفیدرود است.

وی افزود: استان گیلان ۹ هزار هکتار سد دارد که به عنوان تعادل در فصل آبیاری استفاده می شود و هم اکنون همه آنها زهکشی شده و آماده استقبال از فصل کاشت هستیم.

مدیرعامل آب گیلان گفت: سالانه حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیل های اصلی و رودخانه های اصلی درجه یک و دو استان را لایروبی می کنیم و تا کنون بر اساس برنامه ریزی انجام شده ۳۰۰ کیلومتر از تعداد مذکور انجام شده است. لایروبی شده و حتی می توان قبل از سیل لایروبی انجام داد. در استان از ۵۰۰ کیلومتر فراتر می رود و این کمک می کند که آب با سرعت و تلفات کمتر به مزارع مردم برسد و در طول مسیر کشاورزان محترم باید مانند سال های گذشته اما با دقت بیشتر آب بین مزارع را تامین کنند. که فقط به صورت سنتی است و می توان آن را با ابزار دستی لایروبی و تمیز کرد زیرا با این کار از هدر رفتن حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در مزارع مردم جلوگیری می شود.

رئیس هیئت آب استان گیلان افزود: آب منطقه ای گیلان دارای ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ است که بیش از ۹۰۰ پمپ سنگین در این ایستگاه ها نصب شده است که هیچ یک از این ایستگاه های پمپاژ در سال گذشته تعطیل یا از مدار خارج نشدند و امسال نیز به همین ترتیب خواهد بود. ، به خواست خدا. گیلان دارای ۳۰۰ حلقه چاه عمیق است که در سال جدید مانند سال گذشته تلاش می شود تا تمامی آنها بدون وقفه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت آب نداشتیم، گفت: در دو سال اخیر در شرایط سخت کم آبی همکاری شرکت را تمرین کرده ایم. مردم و مسئولان سخت ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم. با کمترین ضرر آن را رها کردیم، بنابراین در سال ۱۴۰۳ که سال جهش تولید با مشارکت مردم است، با تکیه بر اعتماد دوجانبه گذشته هم افزایی بیشتری خواهیم داشت.

وحید خرمی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان نیز در پایان گفت: رهاسازی آب در نیمه دوم اردیبهشت اگر در دو سال گذشته اینگونه بوده است این کار را انجام خواهیم داد لذا از کشاورزان محترم تقاضا داریم با استفاده از ذخایر آب داخلی و موجود مقدمات کشاورزی و ذخیره سازی را انجام دهند تا بتوانیم از آب سد برای کاشت استفاده کنیم. و مراحل بعدی همچنین از کشاورزان محترم تقاضا داریم با رعایت تقویم جهاد کشاورزی استان گیلان محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند تا در صورت نیاز از مزایای آن بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا