ترندهای روز

ذرات شیر گاو می‌تواند به حل یکی از چالشی‌ترین معماهای پزشکی کمک کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یکی از بزرگترین چالش های محققان، ساخت نسخه های خوراکی داروهای تزریقی است. داروهای خوراکی معمولاً بی اثر هستند زیرا نمی توانند محیط خشن روده را تحمل کنند. اکنون محققان دریافته‌اند که از نانوذرات موجود در شیر گاو می‌توان برای تحویل خوراکی داروهای مبتنی بر RNA استفاده کرد. این داروها فقط به صورت تزریقی در دسترس هستند و این کشف پنجره ای را به روی داروهای ارزان تر و همه کاره تر باز می کند.

داروهای RNA از مولکول های مبتنی بر RNA برای دستکاری بیان و فعالیت مولکول های هدف استفاده می کنند. به این ترتیب مسیرهای بیولوژیکی به گونه ای تغییر می کند که بیماری درمان می شود. RNA درمانی می تواند برای بیماری هایی که تحت تأثیر داروهای معمولی قرار نمی گیرند مفید باشد.

تحقیقات جدید در کالج کینگ لندن نشان می‌دهد که نانوذرات موجود در شیر گاو که وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) نامیده می‌شوند، می‌توانند راهی جدید برای رساندن داروهای مهم RNA به صورت خوراکی باشند.

داروهای خوراکی معمولاً در دسترس‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو هستند، زیرا برای تجویز آن‌ها به متخصص بهداشت نیازی ندارند. پزشکان بیولوژیک های خوراکی را ” جام مقدس” صنعت داروسازی می دانند، اما غلبه بر این چالش کار آسانی نبوده است.

ذرات شیر ​​گاو می تواند به حل یکی از چالش برانگیزترین معماهای پزشکی کمک کندوزیکول های خارج سلولی شیر گاو می توانند داروها را با موفقیت از محیط مخرب روده عبور دهند.

نقش ذرات شیر ​​گاو در دارورسانی

وزیکول های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباط بین سلول ها دارند. بسیاری از سلول های ما از وزیکول های خارج سلولی برای رساندن محموله هایی مانند پروتئین ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک از جمله RNA در فواصل طولانی به سلول های هدف استفاده می کنند. این وزیکول ها دارای یک لایه محافظ لیپید هستند و می توانند از موانع بیولوژیکی بدن عبور کنند.

به همین دلیل، محققان بررسی کردند که آیا از وزیکول های خارج سلولی موجود در شیر گاو می توان به عنوان ابزاری برای انتقال دارو به دستگاه گوارش استفاده کرد.

آنها با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان، تایید کردند که ذرات وزیکول شیر گاو از دیواره روده عبور می‌کنند.

سپس محققان ذرات وزیکول شیر را با فاکتور نکروز ضد تومور آلفا (ضد TNF-a) RNA پر کردند و دوز آن را به موش مستعد بیماری التهابی روده دادند. TNF-a روند التهاب روده را تسهیل می کند و یکی از عوامل اصلی در ایجاد بیماری التهابی روده است. این دارو توانست طول محل التهاب روده بزرگ موش ها را نسبت به موش های گروه کنترل (که دارو دریافت نکرده اند) کاهش دهد.

بهبود قابل توجه در ظاهر روده بزرگ موش های گروه درمان نشان داد که ذرات وزیکول خارج سلولی شیر گاو با موفقیت محموله RNA خود را منتقل کرده و التهاب و ترمیم دیواره روده را کاهش داده است.

اگرچه این کارآزمایی فقط اثر وزیکول های خارج سلولی پر از RNA را در درمان بیماری التهابی روده بررسی کرد، محققان می گویند این روش می تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده شود. از جمله بیماری قلبی و دیابت.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا