ترندهای روز

ذهن‌خوانی با کمک هوش مصنوعی؛ امواج مغزی بدون ایمپلنت به کلمات ترجمه می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان استرالیایی فناوری جدیدی به نام DeWave ابداع کرده اند که برای اولین بار با هوش مصنوعی می تواند افکار ذهنی را بخواند و آنها را به کلمات ترجمه کند. در این فناوری از هیچ ایمپلنتی استفاده نمی شود و فقط فرد باید از کلاه مخصوص استفاده کند. این کلاه، امواج مغزی را از طریق الکتروانسفالوگرافی (EEG) ثبت کرده و آنها را به متن رمزگشایی می کند.

بر اساس مقاله ArXiv که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، فناوری DeWave قادر است امواج EEG خام را مستقیماً به گفتار ترجمه کند. با کمک این فناوری بیماران فلج مغزی قادر خواهند بود با دیگران ارتباط برقرار کنند. همچنین این فناوری می تواند کاربردهای زیادی در ابزارهای هدایتی مانند بازوهای بیونیک یا ربات ها داشته باشد.

فناوری DeWave و ترجمه امواج مغزی به کلمات

در حال حاضر، DeWave بر اساس معیارهای محققین تنها حدود ۴۰ درصد دقیق است که ۳ درصد بهبودی نسبت به استاندارد قبلی برای ترجمه افکار از EEG دارد. هدف محققان بهبود دقت تا حدود ۹۰ درصد، برای مطابقت با روش‌های ترجمه زبان مرسوم یا نرم‌افزار تشخیص گفتار است.

سایر روش‌های ترجمه سیگنال‌های مغزی به گفتار نیاز به جراحی برای کاشت الکترود یا دستگاه‌های بزرگ و گران قیمت MRI دارند. چنین روشی برای استفاده روزمره غیر عملی است و اغلب نیاز به استفاده از ردیابی چشم برای تبدیل سیگنال های مغز به کلمات دارد.

همانطور که چشمان یک فرد از کلمه ای به کلمه دیگر حرکت می کند، مغز او بین پردازش هر کلمه استراحت کوتاهی می کند. ترجمه امواج EEG خام به کلمات بدون ردیابی چشم کار را دشوارتر می کند. همچنین مغز افراد مختلف فضای بین کلمات را به یک شکل پردازش نمی کند. اینجاست که هوش مصنوعی در فناوری DeWave وارد عمل می شود. محققان هوش مصنوعی خود را با داده‌های مدل‌های زبان بزرگ، مانند مدل پشت ChatGPT، آموزش دادند تا بتواند شکاف‌های بین کلمات را تشخیص دهد و امواج مغزی را به کلمات مورد نظر ترجمه کند.

این فناوری همچنان در تشخیص کلمات کمی مشکل دارد و به دلیل شباهت امواج مغزی این گونه کلمات، کلمه ای مانند “مرد” را با “نویسنده” اشتباه می گیرد. البته این فناوری در ترجمه افعال بسیار خوب عمل کرده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا