اخبار اقتصاد ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه کاره‌ای نیست که بخواهد درباره حقوق کارگران نظر بدهد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اجرای پلکانی پرداخت و افزایش حقوق در سال آینده خبر داد. از سوی دیگر حقوق کارگران ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش می یابد. اما این اظهار نظر انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است.

ایران تحلیل، فرامرز توفیقی فعال کارگری در خصوص سخنان اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارگران به «طلسم» گفت: اگر آقای منظور این را گفته است. توصیه می کنم لااقل قانون را مطالعه کند زیرا حقوق کارگران در ماده ۴۲ قانون کار توسط شورای عالی کار تعیین شده است و حقوق بازنشستگان نیز توسط سازمان تامین اجتماعی و اجماع دو نهاد دیگر تعیین شده است. و رئیس سازمان برنامه بودجه نیست که بخواهد درباره حقوق کارگران اظهار نظر کند.

وی افزود: با وجود شعار قانون مداری آنچه در دولت رئیس جمهور می بینیم قانون گریزی محض است و در سال ۱۴۰۲ شاهد این جریان در همه عرصه ها بودیم. آقای منظور یا بی سواد است یا در مورد کارمندانش صحبت کرده است.

این فعال کارگری درباره حقوق های سرسام آور گفت: چند سالی است که از حقوق های سرسام آور حرف می زنند اما هنوز پله را پیدا نکرده اند. طرح راه پله اگر نتایج آن بررسی شود بد نیست. اگر نتوانیم طرح راه پله را به درستی اجرا کنیم، ضریب بهبود و بهره وری از بین می رود. اگر بخواهیم در مورد پیکانی شدن حقوق صحبت کنیم، روش های خاصی وجود دارد که در دولتی که اصولی ترین مسائل علمی را نمی شناسد، اجرای آنها بسیار پیچیده است.

وی در خصوص سرنوشت حقوق کارگران در سال آینده گفت: نمی دانم تکلیف حقوق کارگران چه می شود; امیدوارم نمایندگان کارگری با غیرت عمل کنند و اصل ۴۲ را احیا کنند و معیشت و تورم در حقوق دیده شود. با این تورم که کاهش آن غیر ممکن است و با برنامه و بودجه هفتم توسعه اصلا چشم انداز خوبی برای کارگران وجود ندارد و در سال ۱۴۰۳ دچار رکود تورمی و بیکاری نامشروع خواهیم شد.

توفیقی درباره کاهش میل به کار گفت: میل به کار در جامعه کم شده است، چرا که دیگر هیچ فردی انگیزه حقوق ۸ و ۱۰ میلیون تومانی را ندارد. با برنامه هفتم توسعه مردم به سمت مشاغل سیاه می روند زیرا با این مدل در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ و مدل مالیاتی دیگر انگیزه ای برای کار وجود نخواهد داشت و بهره وری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا