اخبار بورس

رئیس سازمان ملل اطمینان دارد که اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح عمل خواهد کرد / اسرائیل اتهامات نسل‌کشی را رد کرد

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری در روز جمعه؛

مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند که حکم دادگاه بین المللی دادگستری را که از اسرائیل می خواهد فورا عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند، نادیده خواهند گرفت.

چیزی را گزارش کنید اخبار بورس به گزارش سرمایه گذاری؛ دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه با اشاره به شرایط و تحولات بسیار وخیم در آن منطقه، حکم داد اسرائیل باید فورا عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند. ابن مسم مورد استقبال بسیاری از رهبران جهان قرار گرفت.

سخنگوی او (استفان دوجاریک) روز جمعه گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اطمینان دارد که اسرائیل از این تصمیم پیروی خواهد کرد: کشورهای عضو سازمان ملل متحد، بر اساس اساسنامه این سازمان و قوانین دیوان بین‌المللی دادگستری موظف هستند. به این تصمیم عدالت پایبند باشیم .

دستورات ICJ از نظر قانونی الزام آور هستند، اما اجرای آنها می تواند دشوار باشد. مقامات اسرائیلی اتهام نسل کشی اسرائیل در غزه را (دروغ، نفرت انگیز و پست) دانستند و اشاره کردند که این تصمیم را نادیده خواهند گرفت!

بلافاصله پس از صدور حکم، هیچ نشانه ای از پایان درگیری وجود نداشت. فلسطینی ها از حملات در رفح و تصاویر و فیلم هایی از ابرهای دود بر فراز شهر خبر دادند. در مقطعی، اکثریت جمعیت غزه به رفح پناه بردند، طبق گزارش آژانس کمک رسانی سازمان ملل، در هفته های اخیر ۸۰۰۰۰۰ نفر از این شهر جنوبی گریخته اند. عملیات نظامی اسرائیل در این شهر با وجود انتقادات جهانی و عدم حمایت آمریکا ادامه دارد.

دولت بایدن رسما به حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری که بخشی از پرونده گسترده‌تر آفریقای جنوبی است که اسرائیل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی متهم می‌کند، پاسخی نداده است. اسرائیل اتهامات نسل کشی را رد کرده است.

آفریقای جنوبی که این اقدام را به عنوان بخشی از پرونده متهم کردن اسرائیل به نقض کنوانسیون نسل کشی درخواست کرده بود، از حکم روز جمعه استقبال کرد. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای گفت: فلسطینی‌ها به خاطر چیزی که هیچ مسئولیت فردی ندارند با مجازات دسته جمعی روبرو می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه مصر این تصمیم را گامی مثبت در راستای حمایت از حقوق مردم فلسطین خواند.

جوزپ بورل، کارشناس سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ وی گفت: «این تصمیم ما را ملزم می‌کند که بین حمایت از نهادهای بین‌المللی مطیع قانون یا حمایت از اسرائیل یکی را انتخاب کنیم».

چه چیزی میخواهید بدانید
مصر موافقت کرد که به طور موقت ممنوعیت انتقال کمک از طریق اسرائیل به غزه را لغو کند. گذرگاه رفح بین غزه و مصر یکی از مسیرهای کمک رسانی کلیدی در طول جنگ بود، اما از زمانی که اسرائیل کنترل طرف فلسطینی را در اوایل این ماه به دست گرفت، این جریان تقریباً متوقف شده است. مصر در واکنش به این اقدام، عبور کمک های بشردوستانه بین المللی از خاک خود به گذرگاه کرم شالوم، تنها نقطه ورودی دیگر به جنوب نوار غزه را ممنوع کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه ای را در محکومیت حملات فزاینده به کارکنان بشردوستانه و سازمان های امدادی تصویب کرد. این قطعنامه که نام هیچ کشوری را ذکر نکرده است، از همه طرف های درگیر می خواهد که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه عمل کنند. این قطعنامه توسط روسیه با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع تصویب شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که اجساد سه گروگانی را که در حمله حماس در شمال غزه در ۷ اکتبر کشته شده بودند، پیدا کرده است. انجمن گروگان ها و خانواده های مفقودین گفت که بازگشت (هانان یابلونکا، میشل نیسنبام و اوریون هرناندز رادو) برای مراسم خاکسپاری برای اعضای خانواده اهمیت زیادی داشت.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه که تفاوتی بین غیرنظامیان و جنگجویان قائل نیست، از زمان آغاز جنگ حداقل ۳۵۸۵۷ نفر کشته و ۸۰۲۹۳ نفر زخمی شده اند، اما اکثر کشته شدگان زن و کودک بوده اند. اسرائیل تخمین می زند که حدود ۱۲۰۰ نفر در حمله ۷ اکتبر حماس از جمله بیش از ۳۰۰ سرباز کشته شده اند و می گوید که از آغاز عملیات نظامی در غزه تاکنون ۲۸۲ نفر کشته شده اند.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا