رازهای اولین فراری برقی فاش شد / غرش فراری الکتریکا بلندتر از موتورهای 12 سیلندر + تصاویر
فراری الکتریکا بیش از هزار اسب بخار نیرو تولید می کند و تجربه رانندگی هیجان انگیزی را ارائه می دهد، اما ممکن است راحت ترین فراری تمام دوران باشد.
به گزارش افق میهن، شمارش معکوس برای عرضه اولین خودروی تمام برقی فراری آغاز شده است. این مدل که بدون شک جنجالی ترین محصول تاریخ این برند افسانه ای است در تابستان ۲۰۲۶ به صورت رسمی معرفی می شود.این خودرو حاصل بیش از یک دهه نوآوری فراری در فناوری های برقی سازی است. سفری که با فرمول ۱ در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و با توسعه ابرخودروهای هیبریدی شگفت انگیز ادامه یافت، اکنون به اولین خودروی تمام الکتریکی با نشان اسب پرنسینگ رسیده است.
اولین خودروی الکتریکی فراری در حال حاضر با نام Electrica شناخته می شود. نامی که معنای خاصی ندارد و فقط نشان دهنده برقی بودن خودرو است. نام نهایی سال آینده اعلام خواهد شد، اما قبل از آن فراری قصد دارد کابین این خودرو را فاش کند. با این حال فراری برای برانگیختن کنجکاوی علاقه مندان برخی از جزئیات فنی زیر پوست این خودرو را فاش کرده است. همانطور که از فراری انتظار می رفت، تقریباً هیچ بخشی از الکتریکا از قطعات استاندارد ساخته نمی شود و تمام اجزای اصلی خودرو در کارخانه مارانلو طراحی و تولید می شوند تا سطحی از عملکرد و منحصر به فرد بودن را ارائه دهند که به گفته این شرکت تنها توسط فراری می توان به آن دست یافت.
قدرت و گشتاور فراری الکتریک / بهترین پایداری در مانورهای سریع
مانند ابرخودروی ریماک نورا یا کانسپت BMW VDX، فراری الکتریکا نیز از چهار موتور الکتریکی مستقل استفاده می کند که دو موتور در محور جلو و دو موتور در محور عقب قرار دارند. این مجموعه بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند که تقریباً مشابه فراری ۸۴۹ تستاروسا جدید است. اما در حالی که نسخه هیبریدی تستاروسا این عملکرد را با موتور V8 توربوشارژ ارائه می دهد، الکتریکا در حالت پرتاب از تستاروسا با گشتاور باورنکردنی ۱۱۵۰۰ نیوتن متر بهتر عمل می کند. نکته قابل توجه این است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها ۲.۵ ثانیه طول می کشد و حداکثر سرعت به ۳۱۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
موتورهای الکتریکی این خودرو بر اساس فناوری فرمول ۱ فراری ساخته شده اند و با سیستم خنک کننده آب و رزین رسانای گرما گرما را به طور یکنواخت توزیع می کنند. در محور جلو یک واحد جدید با سیستم قطع و وصل هوشمند وجود دارد که می تواند موتورهای جلو را به طور کامل از چرخ ها جدا کند تا مصرف انرژی در شرایطی مانند رانندگی در بزرگراه کاهش یابد. این مکانیسم تنها در ۵۰۰ میلی ثانیه کار می کند و ۷۰ درصد سبک تر از مدل های قبلی است.
هر چهار موتور با بردار گشتاور برای پیچ ها و مانورهای سریع کنترل می شوند. این فناوری سرعت هر موتور را به طور جداگانه تنظیم می کند و قدرت را به صورت متغیر بین چرخ ها توزیع می کند تا خودروی الکتریکی ۲.۳ تنی بهترین هندلینگ و پایداری را داشته باشد. راننده همچنین میتواند از پنل کنترل روی فرمان برای جابجایی بین سه حالت رانندگی استفاده کند: پیشنمایش اقتصادی (محدوده)، ناوبری در جادههای برون شهری (تور) و ورزش یا مسابقه (عملکرد). هر حالت میزان قدرت، کنترل کشش و نحوه انتقال نیرو به چرخها را تغییر میدهد و بسته به شرایط، خودرو را به دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک تغییر میدهد.
چرا فراری اهرم تعویض دنده برقی پشت فرمان دارد؟
برخی از خودروسازان مانند هیوندای و جنسیس قبلاً مفهوم گیربکس مجازی را در خودروهای الکتریکی آزمایش کردهاند تا تجربه رانندگی هیجانانگیزتری داشته باشند. فراری با ایده مشابهی به نام Torque Shift Engagement به بازار آمده است. با این سیستم، با فشردن پدال سمت راست فرمان، پنج سطح گشتاور و قدرت متوالی فعال می شود تا حسی شبیه به شتاب موتورهای بنزینی فراری ایجاد شود. پدال سمت چپ نیز برای شبیه سازی احساس ترمز موتور هنگام کاهش سرعت در پیچ ها استفاده می شود.
صدای فراری الکتریکا چگونه است؟
جیغ موتورهای V12 و V8 بخشی جدایی ناپذیر از هویت فراری است. شاید فکر کنید فراری نیز مانند سایر برندها به سمت تولید صدای مصنوعی می رود، اما فراری مسیر دیگری را در پیش گرفته است. بر این اساس، مهندسان فراری تصمیم گرفتند به موتورهای الکتریکی صدایی بدیع بدهند که شبیه موتورهای بنزینی نباشد.
یک شتاب سنج در محفظه محور عقب تعبیه شده است که ارتعاشات طبیعی موتور را ثبت می کند. سپس این ارتعاشات تقویت شده و از طریق بلندگوهای داخل کابین منتقل می شوند. این عملکرد درست مانند پیکاپ های گیتار الکتریک عمل می کند و لرزش سیم ها را به صدا تبدیل می کند. فراری تاکید کرده است که هدف تقلید صدای موتورهای بنزینی یا ایجاد جلوه های دیجیتال نیست، بلکه ایجاد هویتی طبیعی و صوتی برای Electrica است. البته لازم به ذکر است که خودروی برقی در حین کار روزمره هیچ صدای اضافی در کابین ایجاد نمی کند تا محیطی آرام را تضمین کند.
شاسی فراری الکتریکا چگونه ساخته می شود؟
شاسی این خودرو از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده و وزن هر دستگاه در مقایسه با ساخت شاسی های سنتی حدود ۶.۷ تن است. دی اکسید کربن کمتری وارد محیط می شود. در خودروهای الکتریکی، باتری سنگین روی کف خودرو قرار میگیرد و در نتیجه مرکز ثقل پایینتری ایجاد میشود. در Electrica، تمام ماژول های باتری بین محورهای جلو و عقب چیده شده اند و بیشتر در پایین ترین نقطه نصب می شوند، به طوری که مرکز ثقل خودرو ۸۰ میلی متر کمتر از یک موتور بنزینی با همان اندازه است. این ویژگی به فراری اجازه می دهد تا نسل جدیدی از سیستم تعلیق فعال خود را توسعه دهد که ابتدا در مدل Ferrari Purosangue و سپس در فراری F80 مورد استفاده قرار گرفت. در این نسخه گام توپ اسکرو در کمک فنرها ۲۰ درصد افزایش یافته است تا ضربه های قوی مانند چاله ها را بهتر جذب کند. این مکانیسم توسط یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی کنترل می شود و دقت بی سابقه ای را در واکنش های بدن تضمین می کند.
برای اولین بار، یک شاسی فرعی مستقل در محور عقب استفاده می شود تا صدا، لرزش و ضربه ها را بدون به خطر انداختن دینامیک رانندگی کاهش دهد. این بخش از یک ریخته گری توخالی یک تکه ساخته شده از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است و از طریق بوش های الاستومری به شاسی متصل می شود. چرخ های عقب را می توان تا ۲.۱۵ درجه چرخاند تا پایداری یا چابکی خودرو را بهینه کند. با وجود سیستم ترمز احیا کننده، که نیروی ترمز ۰.۶۸ G را تولید می کند، فراری همچنان از ترمزهای سرامیکی کربن بامبو جدید استفاده می کند. دیسکهای ۳۹۰ میلیمتری با کالیپرهای ترمز شش پیستونی در محور جلو و دیسکهای ۳۷۲ میلیمتری با کالیپرهای ترمز چهار پیستونی در محور عقب وجود دارد. مشابه خودروی اسپورت موتور وسط برلینتا، فراری موقعیت رانندگی را به گونهای طراحی کرده است که اتصال مستقیمتری به محور جلو ایجاد میکند و «خالصترین بازخورد دینامیکی» به دست میآید. با این حال، مهندسان همچنین روی راحتی، ورود و خروج آسان و فضای داخلی مشابه مدلهای GT کار کردند.
برد فراری الکتریکا چقدر است؟
باتری عظیم الکتریک ۱۲۲ کیلووات ساعتی که فراری آن را پر انرژی ترین باتری تاریخ خودروهای الکتریکی می نامد، در زیر کف خودرو قرار دارد و یک صفحه خنک کننده بزرگ تمام طول را پوشانده است. این باتری از ۱۵ ماژول مجزا تشکیل شده است که برخی از آن ها برای استفاده بهینه از فضا دو بار در زیر صندلی های عقب چیده شده اند.
سلولهای کیسهای بلند در هر ماژول به جای سلولهای استوانهای مانند محصولات BMW استفاده شد که منجر به تراکم انرژی بالاتر و کاهش وزن کلی شد. برد الکتریکی الکتریکا بیش از ۳۳۰ مایل (تقریباً ۵۳۰ کیلومتر) گزارش شده است که شاید کمترین رقم موثر در تاریخ این خودرو باشد، چرا که برای مثال BMW iX3 می تواند تا ۴۹۳ مایل را با باتری ۱۰۸.۷ کیلووات ساعتی طی کند. با این حال، Electrica یک خودروی بسیار عملکرد محور است و دارای چهار موتور الکتریکی است، بنابراین از آن بسیار متفاوت از سایر خودروهای الکتریکی استفاده خواهد شد. علاوه بر این، باتری با ظرفیت شارژ سریع ۳۵۰ کیلووات در حدود نیم ساعت به طور کامل شارژ می شود.
طراحی بیرونی فراری الکتریکا چگونه است؟ / طراحی داخلی فراری الکتریکا برگرفته از طراح سابق اپل است
این همان سوالی است که هنوز پاسخ قطعی ندارد. اما یک چیز مسلم است: الکتریکا یک ماشین فوق العاده اسپرت نیست. فراری می گوید فناوری فعلی باتری هنوز استانداردهای لازم برای ساخت یک ابرخودروی تمام الکتریکی را برآورده نمی کند. بنابراین، چهار در و چهار نفره برقی به عنوان خودرویی برای خانواده و دوستان طراحی شده است تا همه بتوانند لذت و هیجان فراری را در کنار هم تجربه کنند.
تجزیه و تحلیل داخلی فراری نشان داده است که استفاده از یک پیشرانه تمام الکتریکی بیشترین پیشرفت را در عملکرد و تجربه رانندگی برای مدل های چند منظوره آن مانند Purosangue و GTC4 Lusso به ارمغان می آورد. بنابراین دور از انتظار نیست که ظاهر الکتریکا شبیه شاسی بلند اسپرت Purosangue باشد. نمونه های اولیه الکتریکا چندین بار در جاده ها به صورت استتار دیده شده اند که برخی از ویژگی های طراحی را آشکار می کند. نکات طراحی فاش شده شامل گلگیرهای جلو با شکل آیرودینامیکی تر از Purosange و سپر جلو با دهانه های باز و تهاجمی برای خنک کردن موتور و باتری است.
فراری برای طراحی داخلی با استودیو LoveFrom همکاری کرد. شایان ذکر است که این شرکت توسط Jony Ive، طراح سابق اپل، و Mark Newson، طراح ارشد صنعتی تاسیس شده است. به گفته Benedetto Vigna، مدیر عامل فراری، نتایج این همکاری واقعا منحصر به فرد بود.
چرا فراری در حال حاضر اولین خودروی الکتریکی خود را روانه بازار می کند؟
پاسخ فراری روشن است. این برند تا زمانی که فناوری لازم برای ارائه تجربه رانندگی شایسته نام فراری در دسترس نباشد، تمایلی به ساخت یک خودروی کاملاً الکتریکی نداشت. در مقایسه، لامبورگینی عرضه اولین خودروی الکتریکی خود را به سال ۲۰۲۸ به تعویق انداخته است. مدیر عامل فراری در پاسخ به این سوال که چرا اکنون زمان مناسبی برای معرفی فراری الکتریکا است، پاسخ داد: “ما می خواهیم نشان دهیم که قادریم از هر فناوری به روشی منحصر به فرد استفاده کنیم تا به مشتریانمان لذت رانندگی خالص بدهیم. همچنین می خواهیم به گروهی از خریداران برقی دسترسی پیدا کنیم که فقط یک Ferrari خریداری می کند.”
برای دانستن بیشتر گزارش ” خودروی افسانه ای فراری با شتاب ۲ ثانیه به زمین برخورد کرد ” را در افق میهن بخوانید.