ترندهای روز

راز انفجار فضایی سرانجام کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان راز ۳۷ ساله انفجار کیهانی بزرگ در کهکشان نزدیک را کشف کردند.

یک ستاره در حال مرگ علت این انفجار بود که نور چشمگیر و نیرویی برابر با ۱۰۰ میلیون خورشید را منتشر کرد که از زمین قابل مشاهده بود.

در آن زمان، به دلیل انبوه زباله و گرد و غبار فضایی در اطراف محل انفجار، حتی قوی ترین تلسکوپ ها نیز نمی توانستند به وضوح آنچه را که در مرکز انفجار رخ داده است، تشخیص دهند.

حالا یک تحقیق جدید جواب را پیدا کرده و تایید می کند که این انفجار یک ستاره نوترونی بوده است.

ستاره نوترونی چیست؟

سرانجام راز انفجار فضایی کشف شدستارگان نوترونی به دلیل گرانش خود باعث فروپاشی اتم هایی می شوند که قبلا می درخشیدند.

ستاره های نوترونی بقایایی هستند که پس از انفجار ستارگان عظیم و غول پیکر باقی می مانند.

ستاره های نوترونی آنقدر بزرگ نیستند، به اندازه یک شهر، اما بسیار متراکم و بسیار سنگین هستند. چگالی بالای این ستارگان به حدی است که وزن مواد موجود در تنها یک قاشق چایخوری از آنها حدود ۱۰ میلیون تن است.

دکتر مگی آدریان پوکاک، مجری برنامه آسمان شب بی‌بی‌سی، گفت: راز در پس گرد و غباری بود که در اطراف بقایای باقی مانده‌ها ایجاد شده بود.

این انفجار مربوط به ستاره ای به اندازه ۲۰ برابر خورشید است که ابرغول آبی نامیده می شود. زندگی ستارگان عظیم در طول یک ابرنواختر، که یک انفجار ستاره ای بزرگ و درخشان است، به پایان می رسد.

پس از ۴۰۰ سال، این اولین ابرنواختر بود که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود.

دکتر آدریان پوکاک زمانی روی یک پروژه تحقیقاتی برای کشف رمز و راز ابرنواختر SN 1987A (SN 1987A) کار کرد.

“رویت بودن این ابرنواختر باعث محبوبیت و شهرت آن در خارج از دنیای علم شده است. Supernova SN 1987A بسیار محبوب و مورد توجه ستاره شناسان است زیرا نسبتا نزدیک به زمین است و آنها می توانند بسیاری از جزئیات چرخه زندگی و مرگ ستارگان را با استفاده از آن مطالعه کنند. مشاهده آن

وقتی یک ستاره می میرد چه اتفاقی می افتد؟

سرانجام راز انفجار فضایی کشف شد(سمت راست) یک ستاره قبل از انفجار (سمت چپ) یک ابرنواختر یا ابرنواختر پس از تشکیل

یکی از نظریه‌های مرگ ستاره‌ای بیان می‌کند که ستارگان پرجرم بزرگ‌تر از خورشید زمانی فرو می‌ریزند که منابع کافی برای ادامه واکنش‌های هسته‌ای که باعث درخشش آنها می‌شود، نداشته باشند.

وقتی ستاره به چنین مرحله ای می رسد، جرم ستاره آنقدر زیاد است که نیروی گرانشی آن باعث فروپاشی اتم های آن می شود و متراکم ترین جرم ممکن را در جهان ایجاد می کند که به آن ستاره نوترونی می گوییم و اگر جرم بیشتری داشته باشد. ستاره، ممکن است تبدیل به سیاهچاله شود.

ستاره شناسان به طور خاص به ابرنواخترها علاقه مند هستند زیرا وقتی ستاره ای می میرد و منفجر می شود، موادی را آزاد می کند و پراکنده می کند که می تواند ستاره ها، سیارات و شاید حتی حیات جدید را تشکیل دهد.

اما در مورد SN 1987A، دانشمندان نتوانستند دقیقاً آنچه را که در مرکز انفجار ابرنواختر اتفاق افتاده است، بیابند.

اکنون، محققان در مجله Science نوشته اند که به شواهدی دست یافته اند، اگرچه ممکن است قطعی نباشد، اما قانع کننده است که این یک ستاره نوترونی است. پروفسور کلاوس فرانسون از دانشگاه استکهلم سوئد که مسئول این تحقیق است، می گوید این اولین باری است که انسان ها توانسته اند مرکز یک ابرنواختر و آنچه در آن شکل می گیرد را کاوش و بررسی کنند.

ما این تحقیق و جستجو را از زمان انفجار آغاز کرده بودیم، اما باید منتظر می ماندیم تا شواهد کافی برای تایید گمانه زنی ها به دست آوریم.

آیا می دانستید که ستارگانی مانند خورشید ما هرگز به ابرنواختر تبدیل نمی شوند زیرا به اندازه کافی پرجرم نیستند؟ دانشمندان فکر می کنند که در حدود پنج میلیارد سال، زمانی که خورشید تمام هیدروژن خود را مصرف کند، سرد می شود و منبسط می شود و به یک غول سرخ تبدیل می شود.

سرانجام راز انفجار فضایی کشف شدتلسکوپ جیمز وب ناسا در این کشف مشارکت داشته است

رصد ابرنواخترها با کمک تلسکوپ جیمز وب ناسا امکان پذیر شده است. این تلسکوپ نه تنها به عنوان قدرتمندترین رصدخانه فضایی عمل می کند، بلکه مجهز به ابزارهایی است که می توانند فرکانس های فروسرخ یا فروسرخ را اندازه گیری کنند و در نتیجه امکان رصد فراتر از غبار فضایی را که مدت ها امکان رصد توسط محققان را مسدود کرده بود، فراهم می کند.

پروفسور مایک بارلو، از دانشگاه کالج لندن (UCL)، می گوید که اگرچه ما علائم و سرنخ های غیرمستقیم زیادی داشتیم، با کمک تلسکوپ جیمز وب، توانستیم با “شواهد دست اول” اعلام کنیم که این یک ستاره نوترونی است. .

راز پنهان شدن ستاره نوترونی در پشت غبار فضایی برای بیش از ۳۰ سال یک راز باقی مانده بود و اکنون باز شدن این راز برای همه ما هیجان انگیز است.

دکتر رابرت ماسی، از انجمن سلطنتی ستاره شناسان، می افزاید: “اگر ما در چند سال آینده خوش شانس باشیم، ممکن است بتوانیم مرکز یک ستاره نوترونی را از نزدیک مشاهده کنیم و شاهد یکی از این پدیده های شگفت انگیز در اولین مراحل آن باشیم. تشکیل.”

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا