ورزشی

راز خودزنی تیم‌ملی در بازی با قطر چه بود

تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در رویایی‌ترین شب ۵۰ سال اخیر فوتبال ایران با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل قطر شکست خورد تا از صعود بازماند. فینال و رویارویی با اردن.

این شکست در شرایطی اتفاق افتاد که ایران خیلی زود در نیمه اول در دقیقه شش توسط سردار آزمون یک گل به ثمر رساند و سپس صاحب موقعیت های گلزنی شد اما ترکیب جدید و تهاجمی ایران باعث شد ایران در فاز دفاعی عملکرد خوبی نداشته باشد و در نهایت به میدان برود. رختکن با شکست ۲-۱.

ترکیبی جدید در مهم ترین دیدار

درست است که ایران نسبت به دیدار مقابل ژاپن تنها دو تغییر داشت و مهدی طارمی به جای میلاد محمدی جایگزین محبی و احسان حاج صفی شد. درست است که ترکیب بازیکنان همچنان ۱-۳-۲-۴ بود و با همان آرایش بازی با ژاپن و همه بازی های دوران امیر قلانوی با قطر روبرو شدیم اما تفاوت های مهم و اساسی وجود داشت.

اتلاف وقت!

اولین مورد حذف مهدی طارمی از دروازه و قرار دادن او در پست وینگر چپ به جای محمد محبی بود. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که مهدی طارمی در زمان حضور امیر قلعه نویی همیشه پشت مهاجم دروازه ایران و آزادانه بازی می کرد و اجازه پرسه زدن به تمام نقاط زمین را داشت. اما سرمربی تیم ملی در چنین بازی مهمی برای اولین بار تصمیم گرفت جای مهدی طارمی را عوض کند که این تصمیم خطرناک و خطرناکی بود به خصوص در زمان انتقال منفی (بازگشت به فاز دفاعی) تیم ملی. . همین موضوع باعث شد تا مهدی طارمی نتواند در پستی که آخرین بار چهار سال پیش در آن بازی کرده بود، عملکرد خوبی از خود نشان دهد و یکی از حساس ترین شب های خود را سپری کرد.

طارمی علاوه بر دور نگه داشتن مهدی طارمی از دروازه که مانع گلزنی او شد، بازیکنی نیست که بتواند در انتقال منفی در فاز دفاعی در پست وینگر چپ عملکرد خوبی از خود نشان دهد و عجیب است که چرا این موضوع مورد بی توجهی قرار گرفت. کادر فنی شاید آنها قطر را پس از برد مقابل ژاپن دست کم گرفتند. همین موضوع باعث شد تا ایران در نیمه اول با نفوذهای متعدد بازیکنان قطری از سمت چپ خط دفاعی ایران مواجه شود و خط دفاعی ایران که میانگین سنی بالایی داشت مقابل بازیکنان سرعتی حریف با مشکل مواجه شود.

کلید مخفی قلعه گم شد

از زمانی که امیر قلعه نویی از سامان قدوس به عنوان پستی مشابه شماره ۸ در کنار سعید عزت اللهی استفاده کرد، ریتم تیم ملی بهتر شد و شاید این تصمیم قلعه نویی بهترین و هوشمندانه ترین تصمیم او در دوره جدیدش بود. چرا که قدوس با وجود کیفیت بالایی که در این سال ها داشت، جایی در ترکیب اصلی تیم ملی پیدا نکرد.

نقش سامان قدوس در پست شماره ۸ تیم ملی امیر قلعه نویی از همه بازیکنان کلیدی تر است و او به بازیکنی بی بدیل در تیم ایران تبدیل شده است. برای یادآوری اینکه سامان قدوس بدون تعویض است، کافی است بازی ایران و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را به یاد بیاوریم. در آن بازی ایران در نیمه اول با حضور قدوس برتری مطلق داشت و نیمه اول را با نتیجه ۲ بر صفر به پایان رساند اما پس از مصدومیت این بازیکن و تعویض او در نیمه دوم، ازبکستان بازی را در اختیار گرفت. بازی و در نهایت ایران توانست با تساوی دو بر دو به پیروزی برسد بازی را به پایان می رساند.

اما امیر قلعه نویی در دیدار مقابل ژاپن به دلیل محرومیت مهدی طارمی مجبور شد به جای طارمی با سامان قدوس بازی کند و در کنار سعید عزت اللهی از امید ابراهیمی استفاده کند. استراتژی ای که در آن بازی به خوبی جواب داد و ایران توانست با نمایشی فوق العاده ژاپن را با نتیجه ۲-۱ شکست دهد. آن پیروزی باعث شد امیر قلعه نویی از نقش مهم سامان قدوس در کمربند وسط ایران چشم پوشی کند و باز هم از این بازیکن در پست هافبک هجومی استفاده کند که باعث شد قدوس در نیمه اول نمایش خوبی از خود نشان ندهد.

استراتژی قلانوی در نیمه دوم چه بود؟

راه حل سرمربی تیم ملی در نیمه دوم برای حل مشکلات تیمش ساده بود. او با یک تعویض به ترکیب قبلی خود بازگشت. برای این منظور امید ابراهیمی جای خود را به محمد محبی داد تا طارمی و قدوس به موقعیت های همیشگی خود برگردند و ریتم بازی تیم ملی ثابت شود. این تصمیم نتیجه داد و ایران در نیمه دوم وارد بازی شد و موقعیت های زیادی ایجاد کرد، اما بدشانسی به ایران اجازه نداد گل دیگری به ثمر برساند جز یک پنالتی که در ابتدای نیمه دوم و در نهایت توسط گلزنی به گل تبدیل شد. دریافت گل سوم او با نتیجه سه بر دو شکست خورد.

واکنش قلانوی به تحلیل غلط قطر

امیر قلانویی در نشست خبری بعد از بازی از عملکرد بی نقص تیمش در نیمه دوم صحبت کرد که درست بود اما نیمه اول که ملی پوشان بازی را بردند و با باخت به رختکن رفتند چطور؟

خبرنگار ما در نشست خبری پس از این دیدار این موضوع را به امیر قلانوی در میان گذاشت و از او پرسید که آیا تحلیل اشتباهی از قطر دارند که آنها را مجبور به تغییر موقعیت بازیکنان در نیمه دوم کرده است؟ پاسخ امیر قلعه نویی کمی عجیب بود و او این موضوع را رد کرد و از تحلیل بسیار خوب آنها از قطری ها صحبت کرد.

اما نتیجه و عملکرد ایران مقابل قطر در نیمه اول گویای همه چیز بود و به وضوح نشان از دست کم گرفتن توانایی های قطری ها داشت. جالب است که مارکس لوپس، سرمربی قطر در نشست خبری پس از بازی به فاصله بین وینگر و مدافعان کناری ایران اشاره کرد. وی گفت: سعی کردیم در خط حمله سریع بازی کنیم. اکرم عفیف بازیکن متفاوتی است و ما از کیفیت او بهره بردیم. بازیکنان ما سعی می کردند پشت مدافعان ایران فضا پیدا کنند که گاهی اوقات برای ما خوب بود.

به هر حال جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ برای ایران تلخ تمام شد و تیم ملی نتوانست به حسرت ۴۹ ساله اش پایان دهد. با این حال بهتر است کادر فنی تیم ملی به نقاط ضعف تیم ملی در مسائل فنی و روانی توجه کنند و خود را از اتفاقات گذشته – چه جام ملت های ۲۰۲۳ و چه جام ملت های ۲۰۰۷ – رها کنند. در حال حاضر همه منتظر تغییر نسل قدیم تیم ملی ایران هستند و برای تعداد کمی از اهالی فوتبال مهم است که آنچه در گذشته بر سر کادر فنی تیم ملی شده است. چون حالا به این کادر فرصت دیگری داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا