اخبار اقتصاد ایران

راز گرانی گوشت قرمز چیست؟ | مقایسه میزان عرضه گوشت قرمز به بازار در یک سال گذشته

عرضه گوشت قرمز به بازار ظرف یک ماه حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. آمارهای رسمی حاکی از گران شدن گوشت گوسفند در این مدت است.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، گوشت قرمز دی این ماه تقریبا ۱۰ درصد کمتر از آذر به بازار تزریق می شود. داده های جدید مرکز آمار ایران از کشتارگاه های رسمی سراسر کشور حاکی از آن است که در اولین ماه زمستان امسال به دلیل کاهش ۳۳۰۰ تنی عرضه گوشت قرمز به بازار، این رقم به کمترین حد خود رسیده است. در ۱۲ ماه گذشته کاهش ۱۰ درصدی عرضه گوشت قرمز به بازار تنها دلیل افزایش قیمت ها نبوده و حداقل در هفته های اخیر هیچ خبر یا گزارشی مبنی بر کمبود گوشت در بازار منتشر نشده است. اما به لطف آمارهای رسمی می دانیم که قیمت گوشت گوسفند در دی ماه جاری به طور میانگین به ۵۳۶ هزار تومان رسیده و هر کیلو گوشت گوساله بیش از نیم میلیون کیلو به فروش رسیده است. در حال حاضر دولت با کمک گرفتن از روش هایی مانند واردات گوشت به فکر تنظیم بازار است و گوشت منجمد را کیلویی ۲۳۰ تا ۳۷۵ هزار تومان عرضه می کند.

کاهش عرضه گوشت قرمز به بازار

به گزارش فرارو، عرضه گوشت قرمز به بازار بر اساس آمارهای رسمی در دی این ماه نسبت به آذر امسال و دی ماه سال قبل به ترتیب ۹ و ۱۸ درصد کاهش داشته است. گزارشی که به تازگی توسط مرکز آمار ایران در خصوص کشتارگاه های رسمی کشور منتشر شده، حاکی از آن است که وزن گوشت قرمز عرضه شده از انواع دام های ذبح شده در کشتارگاه های رسمی کشور در سال دی سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۳ هزار و ۵۱۰ تن بوده که گوشت گاو و گوساله با حجمی تقریبا ۵۴ درصدی سهم بیشتری داشته است.

عرضه گوشت قرمز در یک ماه گذشته به گونه ای بود که وزن لاشه گوسفند و بره ذبح شده نسبت به دی سال گذشته ۲۵۰۰ تن وزن لاشه قابل استفاده گاو و گوساله و وزن لاشه قابل استفاده کاهش یافت. بز و بز ۵۳۰ تن کاهش و تنها وزن لاشه قابل استفاده شتر و بچه شتر ۷۰ تن افزایش یافت. لاشه های عرضه شده در دیماه سال گذشته طولانی تر بود.

عرضه گوشت قرمز به بازار از سوی دیگر بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در دی ماه جاری به کمترین میزان در ۱۲ ماه گذشته و با ۳ هزار و ۳۰۰ تن کاهش نسبت به آذرماه رسیده است. ، به حدود ۳۳ هزار و ۵۱۰ تن کاهش یافته است.

کاهش عرضه گوشت قرمز به بازار هر چند از مرداد امسال در آمارهای رسمی مشهود است اما نمی تواند تنها عامل جهش قیمت ها باشد. با این اطلاعات جداگانه مرکز آمار از روند قیمت گوشت حکایت از جهش ۱۲۶ درصدی قیمت گوشت گوسفندی و ۱۲۲ درصدی گوشت گوساله نسبت به سال گذشته دارد.

مقایسه میزان عرضه گوشت قرمز به بازار در سال گذشته

دوره زمانی حجم عرضه گوشت قرمز
بهمن ۱۴۰۱ ۳۹ هزار تن
اسفند ۱۴۰۱ ۴۵ هزار و ۴۰۰ تن
فروردین ۱۴۰۲ ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن
اردیبهشت ۱۴۰۲ ۴۳ هزار و ۸۰۰ تن
خرداد ۱۴۰۲ ۴۶ هزار و ۱۰۰ تن
تیر ۱۴۰۲ ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن
مرداد ۱۴۰۲ ۴۱ هزار و ۱۰۰ تن
شهریور ۱۴۰۲ ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن
مهر ۱۴۰۲ ۳۸ هزار و ۸۰۰ تن
آبان ۱۴۰۲ ۳۷ هزار و ۱۰۰ تن
آذر ۱۴۰۲ ۳۶ هزار و ۸۰۰ تن
دی ۱۴۰۲ ۳۳ هزار و ۵۰۰ تن

افزایش قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت گوسفند و گوساله در دی این ماه نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱۰.۹ درصد و ۳.۹ درصد افزایش داشته است.

قیمت گوشت گوسفندی در دی ماه جاری به طور متوسط ​​کیلویی ۵۳۶ هزار تومان برای مصرف کننده ثبت شده است. آذر این رقم در سال جاری ۴۸۳ هزار تومان برآورد شده بود. عددی که مرکز آمار ایران اعلام کرده میانگین قیمت گوشت گوسفندی در ماه گذشته است و تحقیقات دوستان در مرکز آمار حاکی از آن است که هر کیلو گوشت گوسفندی به طور متوسط ​​کیلویی ۶۲۸ هزار تومان فروخته شده است. اگر به یک سال قبل برگردیم، شاهد افزایش ۱۲۷ درصدی قیمت گوشت گوسفندی هستیم و افزایش قیمت گوشت گوساله در این مدت به ۱۲۲ درصد می رسد.

متوسط ​​قیمت گوشت گوساله در ماه گذشته کیلویی ۵۲۲ هزار تومان بوده است. یک ماه پیش هر کیلو گوشت گاو به طور میانگین ۵۰۲ هزار تومان به دست مردم می رسید و یک سال پیش این رقم به کیلویی ۲۳۵ هزار تومان نمی رسید.

روند قیمت گوشت گوسفند و گوساله در سال گذشته

دوره زمانی گوشت بره و گوسفند گوشت گوساله
بهمن ۱۴۰۱ ۲۸۶ هزار و ۹۵۰ تومان ۲۶۵ هزار و ۲۰۰ تومان
اسفند ۱۴۰۱ ۳۵۷ هزار و ۵۳۰ تومان ۳۱۵,۹۰۰ تومان
فروردین ۱۴۰۲ ۳۷۰ هزار و ۴۹۰ تومان ۳۳۲ هزار تومان
اردیبهشت ۱۴۰۲ ۳۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان ۳۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان
خرداد ۱۴۰۲ ۳۷۷ هزار و ۹۰۰ تومان ۳۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان
تیر ۱۴۰۲ ۳۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان ۳۸۵ هزار تومان
مرداد ۱۴۰۲ ۴۳۷ هزار تومان ۴۴۲ هزار تومان
شهریور ۱۴۰۲ ۴۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان ۴۷۶ هزار و ۱۰۰ تومان
مهر ۱۴۰۲ ۴۶۸ هزار و ۲۰۰ تومان ۴۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا