ترندهای روز

راست است که کوسه‌ها سرطان نمی‌گیرند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کوسه ها به انسان خوار بودن شهرت دارند، در حالی که این روزها بیشتر انسان ها هستند که کوسه ها را می خورند، باله های این موجود دریایی که گفته می شود به پیشگیری از سرطان کمک می کند. اما این ایده چقدر درست است؟

در شرایطی که به ویژه در شرق آسیا، بسیاری از مردم برای در امان ماندن از بسیاری از بیماری ها همانطور که در روایات قدیمی توصیه شده است، به خوردن باله های کوسه روی آورده اند، اما حقیقت این است که خود کوسه ها مستعد ابتلا به بسیاری از سرطان ها هستند. آنها کمی آلوده می شوند و به همین دلیل است که مورد توجه محققان قرار می گیرند.

مطالعه ای که در دانشگاه آمریکایی کرنل انجام شده است نشان می دهد که راز مقاومت بالای کوسه ها در برابر سرطان در ژن های این موجود دریایی نهفته است.

محققان آمریکایی دریافتند که چندین گونه از کوسه ها، از جمله کوسه سفید بزرگ، ژنومی بسیار بزرگتر از ژنوم انسان دارند. به گفته محققان، با توجه به این تفاوت در اندازه ژنوم، کوسه ها نه تنها در برابر سرطان مقاومت بیشتری دارند، بلکه در صورت ابتلا به این بیماری به سرعت بهبود می یابند.

دانشمندان آمریکایی توضیح دادند که این تفاوت به کوسه‌ها این امکان را می‌دهد تا در پاسخ به رشد غیرطبیعی سلول‌های ناشی از سرطان، ژنوم پایداری داشته باشند، رویدادی که برخلاف آنچه در انسان هنگام بروز سرطان رخ می‌دهد، می‌افتد.

در واقع، سازگاری مولکولی کوسه ها به آنها اجازه می دهد تا تغییراتی را در خود DNA ایجاد کنند و در نتیجه ژنوم ثابت را حفظ کنند.

دانشمندان امیدوارند با شناسایی ژن‌هایی که به کوسه‌های سفید کمک می‌کنند در برابر سرطان مقاومت کنند، بتوانند پروتئین‌های مفید برای انسان را استخراج کرده و از آن‌ها در تولید داروهای ضد سرطان استفاده کنند.

بنابراین، اگر با خوردن کوسه سعی در پیشگیری از سرطان دارید، بهتر است هر چه سریعتر آن را متوقف کنید تا با حفظ گونه های مختلف این حیوان دریایی به بهبود اثربخشی داروهای سرطان کمک کنید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا