بانک و بیمه

راه‌اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه دیگر| تالار معاملات سلف و آتی در راه است

به گزارش ایران تحلیل، مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران با هدف ساماندهی حوزه های نظارتی و نظارتی و تفکیک آنها از واحدهای عملیاتی و اجرایی از تیرماه سال گذشته توسط بانک مرکزی راه اندازی شد. در همین راستا، علی سعیدی – مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران – در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فلسفه راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، گفت: خوشبختانه بانک مرکزی به اراده خود مبنی بر تفکیک بخش عملیات عمل کرد. از مقررات.” چون قبلاً به این صورت بود که بانک مرکزی تنظیم می کرد، یعنی تنظیم مقررات، اجرا و نظارت را انجام می داد. با این حال، یک رویکرد دقیق تر، جداسازی مقررات و نظارت از عملیات است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی در نظر دارد به مرور زمان انجام معاملات ارزی را به مرکز مبادلات انتقال دهد و مرکز مبادلات عملاً این وظیفه را انجام خواهد داد و بانک مرکزی به عنوان رگولاتور مقررات و عملیات را از طریق مرکز مبادلات زیر نظر آن انجام شود.

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران افزود: با توجه به دلایل انجام این اقدامات و اهداف و فلسفه این اقدام، برنامه بانک مرکزی این است که برای سال جاری و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط عملیات اجرایی ارز. معاملات، انتقال به مرکز مبادلات.

انجمن های ارز ایجاد می شود

سعیدی درباره موضوع ایجاد صرافی گفت: در بحث ارز باید تاکید کرد که تقسیم بندی های مختلفی در این موضوع وجود دارد. ارز مردمی، ارز تجاری (در سامانه نیما مبادله می شود) و ارز خدماتی دسته های مختلفی از ارزهای مبادله ای هستند که از نظر شرایط بازار تالارهای مختلفی را پوشش می دهند. در تالارهای مختلف، معاملات با شرایط تحویل متفاوت (پیش پرداخت، نقدی و قراردادهای آتی) انجام می شود.

سامانه ارزی خدمات تا یک ماه دیگر راه اندازی می شود

وی ادامه داد: مقدمات هر یک از تالارهای ارزی در حال انجام و تکمیل است که نیازمند تدوین آیین نامه، تصویب دستورالعمل اجرایی و ایجاد سامانه ای است تا همه چیز برای اجرا آماده باشد. مثلاً در حوزه ارز خدماتی آیین نامه هایی صادر شده و دستورالعمل آنها تصویب شده است و پس از تصویب دستورالعمل اجرایی نوبت به ایجاد سامانه می رسد، بخش بزرگی از سامانه آنها ایجاد شده است و اینکه همچنین پیش‌بینی می‌شود تا ماهانه آینده سامانه ارز خدماتی در دسترس عموم قرار گیرد تا تمامی ۶۳ کالای موجود در ارز خدماتی در این سامانه ارائه شود.

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران خاطرنشان کرد: در حوزه ارز شخصی نیز به همین ترتیب در حال کار بر روی سامانه آن هستیم و برای تعریف کسب و کار پیشنهادات خود را به بانک مرکزی ارائه می کنیم و بانک مرکزی نیز در حال جمع آوری پیشنهادات است. نتیجه تحقیقات خودش این است که جلساتش حدود یک ماه است که ادامه دارد و چون موضوع جدیدی است عوارضش بیشتر از ارز خدماتی است. با این حال انتظار می رود تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

سعیدی افزود: البته در مورد سیستم باید در نظر داشت که سیستم باید از نظر عملیاتی تست شود و سپس تست ایمنی و تست فشار را پشت سر بگذارد که مدتی طول می کشد اما در نهایت قبل از پایان نیمه اول. سال جاری، کاملاً کاربردی و نهایی.

نیازهای ارزی باید به سمت بازار رسمی تغییر کند

وی گفت: در خصوص لزوم حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز و همچنین کاهش شکاف بین ارزهای رسمی و غیررسمی، ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که برای رفع نیازهای ارزی خود چه بسترهایی داریم خوب. به عنوان مثال در حوزه ارز خدماتی یکی از مقوله های نیاز ارزی کشور که بسیاری از نیازهای خرد و کلان نهادها و مردم را پوشش می دهد، اگر بتوانیم حوزه ارز خدماتی را به گونه ای ساختار دهیم که همه باید بدانند برای مصرف و نیازهای ارزی خود به کجا مراجعه کنند و چگونه باید معامله کنند و حتی اگر مقدار ارز لازم را داشته باشند، البته به بازار غیررسمی نمی روند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر در بحث واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات و سرمایه در گردش بنگاه های مربوط به حوزه ارزهای تجاری، بازار ارزهای تجاری به گونه ای است که بتواند پاسخگوی تمامی نیازها باشد. که درخواست ها به بخش های غیر رسمی کار نمی کند. علاوه بر این، زمانی که پول ملی ساماندهی شود، فردی که می خواهد وارد کند رفته رفته رفت و آمدش به بازار غیررسمی کاهش می یابد و نیاز به آن در بازار غیررسمی برطرف می شود.

سعیدی در خصوص دو بازار رسمی و غیررسمی ارز گفت: نرخی که در مورد ارزهای غیررسمی و رسمی مطرح می شود به این دلیل است که بازار غیررسمی وجود دارد و این بازار ناشی از نیازهای غیررسمی، عرضه و تقاضا است. زمانی که این نیازها تشخیص داده شود و در سیستم رسمی به آن پاسخ دهیم و درآمدهای ارزی کشور مشخص شود. یعنی بخشی از آنها مربوط به درآمدهای دولت از فروش نفت و گاز است، بخشی مربوط به پتروشیمی و فولاد و برخی به صادرکنندگان باز می گردد. بدون شک می توانیم بازار غیررسمی را روز به روز کوچکتر کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال اگر میوه خشک صادر کرده اید و بدون استفاده از ارز ترجیحی از صادرات درآمد کسب کرده اید، می توانید آن ارز را در بازار خصوصی بفروشید. یکی از کارهایی که در دستور کار مرکز مبادلات است که از سال گذشته روی آن کار کرده ایم، تعیین نیاز ارزی کشور و در نظر گرفتن منبع تامین آن است.

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران تاکید کرد: این کار هر چقدر هم پیش برود عملا تقاضای غیررسمی کاهش می یابد و نرخ غیررسمی ارز حتی در صورت اعلام هم رعایت نمی شود. زیرا نیازهای اصلی و اساسی از طریق بازار رسمی تامین می شود. بنابراین اگر به سمتی برویم که تمام نیازهای ارزی از طریق بازار رسمی تامین شود، دیگر بازار غیررسمی اهمیتی ندارد.

انجمن معاملات آتی و آتی در راه است

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران خاطرنشان کرد: اقدام پیش بینی شده در مرکز مبادلات، افتتاح تالار معاملات پیش رو و پیش فروش است. یعنی علاوه بر تراکنش های نقدی، تراکنش های زمان بندی شده نیز برنامه ریزی شده است. به عنوان مثال اگر قصد واردات دارید و می دانید که تا سه ماه آینده به ارز نیاز دارید، می توانید ارز مورد نیاز خود را پیش خرید کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

سعیدی افزود: از آنجایی که ثبت سفارش تبدیل به تراکنش نقدی می شود، زمانی که سفارش در سامانه ثبت می شود به تراکنش نقدی تبدیل می شود. از آنجایی که تقاضا در حال حاضر به صورت نقدی ثبت می شود، باید منتظر بمانند تا صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود (ارز افراد) را بفروشد. که گاهی این مشکل به موقع پیش نمی‌آید و صف تخصیص ایجاد می‌شود، در حالی که در معاملات زمان‌بندی شده (پیش و پیش) می‌توان برای تحویل و فروش برنامه‌ریزی کرد، یعنی هم برای صادرکننده و هم برای واردکننده.

وی در پایان تاکید کرد: اگر این بازار به یک بازار ساختاریافته تبدیل شود، یعنی مجموعه ای از قوانین و قراردادها بین صاحبان قدرت، ضمانت اجرایی ایجاد می شود و هرکس از قراردادها و تعهدات خود تخلف کند، باید با جریمه مواجه شود نقض تعهدات، بسیاری از این مشکلات بوجود خواهد آمد حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا