ترندهای روز

راه‌اندازی مدرسه دولتی ویژه اتباع افغانستانی

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

سخنگوی وزارت معارف گفت: در حال حاضر مدرسه ای که به طور خاص برای ثبت نام دانش آموزان اتباع افغانستان ایجاد شده باشد وجود ندارد. به عبارتی مدرسه دولتی خاصی برای این دانش آموزان وجود ندارد.

راه اندازی مدرسه دولتی برای اتباع افغانستان

حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز خارجی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند. این دانش‌آموزان شامل مهاجران، پناهندگان و کودکان کشورهای همسایه هستند که اکثراً افغانستانی هستند که برخی به صورت قانونی و برخی دیگر غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند.

بر اساس سیاست های ایران این دانش آموزان مجاز به ثبت نام در مدارس دولتی هستند. امسال روند ثبت نام دانشجویان خارجی از ۲۴ شهریور آغاز کرده است علیرضا کاظمی; وزیر آموزش و پرورش درباره ثبت نام این دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان ملی مثل همیشه ثبت نام می شوند اما با سیاست های دقیق تر و بهتر.

داشتن شناسه منحصر به فرد شرط ثبت نام در مدارس است و برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی باید به دفاتر اتباع دفاتر کفالت مراجعه کرده و نسبت به دریافت شناسه منحصر به فرد اقدام کنند، برای دانش آموزانی که والدینشان شناسنامه منحصر به فرد دارند راحت تر است.

علی فرهادی; سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس گفت: همه دانش آموزان اتباع خارجی با شناسنامه منحصر به فرد در مدارس ثبت نام می کنند.

وی افزود: در برخی مناطق کشور که تراکم اتباع افغانستانی بیشتر است، ممکن است جمعیت دانش‌آموزان ایرانی کمتر باشد، اما تلاش ما بر این است که دانش‌آموزان افغانستانی را بین مدارس مختلف توزیع کنیم.

سخنگوی وزارت معارف اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مکتبی برای ثبت نام دانش آموزان اتباع افغانستان ایجاد نشده است. به عبارت دیگر برای این دانش آموزان مدرسه دولتی خاصی وجود ندارد، اما برخی از مدارس تعداد زیادی دانش آموز افغان دارند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این وزارتخانه فراهم آوردن شرایط برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی در کنار دانش آموزان ایرانی است. این رویکرد به دنبال ایجاد تبادل فرهنگی و افزایش تعاملات مثبت بین این دو گروه است.

گفتنی است: ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان اتباع در کشور وجود دارد که دانش آموزان اتباع می توانند به صورت جداگانه وارد این مدارس شوند. این مدارس با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا